mli Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hei, jeg har en Vectra A 2,0i (C20ne) som drikker vann. Jeg syns det kommer veldig mye røyk av eksosen og det drypper endel av eksosanlegget også. Dette betyr vel at kjølevannet havner i en av sylindrene. Det jeg lurer på er; Hvilken del er det som har sviktet? Topp-pakningen? Vannpumpa? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hei, jeg har en Vectra A 2,0i (C20ne) som drikker vann. Jeg syns det kommer veldig mye røyk av eksosen og det drypper endel av eksosanlegget også. Dette betyr vel at kjølevannet havner i en av sylindrene. Det jeg lurer på er; Hvilken del er det som har sviktet? Topp-pakningen? Vannpumpa? Takk for alle svar 8076582[/snapback] Om du drar opp peilepinnen for olje kan du se om du har fått vann i sylinderne. Er oljen gråaktig har du nok fått vann inn å da er det gode odds for at topp-pakninga er defekt. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Vedder på at det er toppakninga. Skru opp og sjekk om du har en time fri og verktøyet klart. (Bør kanskje ha gjort det en gang før og... ) Lenke til kommentar
skropelkaputt Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Høres ut så topp pakningen, det er vanlig at dem ryker på 2,0i motorene, de pleier vist å ryke etter ca 100 000 km. Forholdsvis grei jobb å bytte, men det kan være dyrt å ordne på verksted. Siden de bytter toppboltene også. Det heter at de skal byttes, men det går an å bruke dem igjen en eller to ganger. Jeg må si at det ikke trenger å være vann i olja, eller olje i vannet for at pakningen er sprengt. På min Omega er pakningen gåen nå, og der lekker litt det olje ut rundt pakningen. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Huff, dette høres dyrt ut. Blir fort mer enn 5000 kr. Blokk og topp må sjekkes for ujevnheter og evt. slipes eller høvles. Har du vurdert å benytte deg av dette tilbudet? Vrakpant 15000 kr. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei, jeg har en Vectra A 2,0i (C20ne) som drikker vann. Jeg syns det kommer veldig mye røyk av eksosen og det drypper endel av eksosanlegget også. Dette betyr vel at kjølevannet havner i en av sylindrene. Det jeg lurer på er; Hvilken del er det som har sviktet? Topp-pakningen? Vannpumpa? Takk for alle svar 8076582[/snapback] Jeg hadde sjekket vannpumpa først hvis jeg var deg, tetteringene er ikke bra på disse motorene. Vannpumpa blir drevet av registerremma og ligger derfor på innsiden av noen deksler. Letteste måten å sjekke på er å jekke opp bilen på høyre side, ta av høyre forhjul og se om det er spor etter frostveske bak og ovenfor remmhjulet på veiva. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvis det ryker mye av eksosen og det drypper frostveske av eksosannlegget er det vel ikke noe og lure på. Vannpumpe er også svakhet. bytt den samtidig som toppakning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Da bytter du selvsagt reg.rem med det samme. Du har jo av alt allikevel, og den koster ikke stort over en hundrings. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Huff, dette høres dyrt ut. Blir fort mer enn 5000 kr. Blokk og topp må sjekkes for ujevnheter og evt. slipes eller høvles. 8079770[/snapback] Uhm, nei? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Om du gjør dette sjøl, så bytt for all del topplokksboltene samtidig. De koster ikke så mye (3-500). Det er iallefall ikke noe å spare på når en først tar jobben. De strekker seg under tildragningen (noe de skal) så du får aldri strammet de til som de skal med brukte. Lenke til kommentar
mli Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Hmm, jeg har skjekka olja og den ser grei ut. Er det mulig at topppakningen er helt fin, men at vannpumpa lekker vann ut i eksosen? Er det noe mer enn topppakning, regreim, vannpumpe og topplokk-bolter jeg burde bytte\fikse mens jeg er i gang? Bilen har kjørt ca 250000-300000. Tipper ventilene er ganske slitne... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Vannpumpa får ikke lekket ut i eksosen, ta en rask sjekk av dette på verksted. Det er jo normalt med endel kondensvann i eksosanlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå