Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skal formatere nå...men!

Anbefalte innlegg

Pc'en begynner å jobbe tregere og tregere, så jeg har tenkt å formatere.

Men hva annbefaler dere? Mht partisjoner osv.

Sist jeg formaterte så lagde jeg en partisjon (D:) på 10GB som jeg kun har OS'et på. Men synes ting går veldig tregt iforhold til gangen før da jeg ikke hadde partisjon og hadde OS'et på hele disken (80GB)

Hva annbefaler folk?

Er utrolig irritrende at det skal ta mange minutter å komme seg inn i Adobe PS CS f.eks

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ok... for det er utrolig irriterende når jeg f.eks jobber med store filer, å skal overføre de over på en annen disk, så sluker det alle GB i temp.files og jeg får beskjed om at disken er full.

Men hvor stor bør den være?

Lenke til kommentar

Størrelsen på den disken er 120 GB.

Det er jo tryggere å fordele data over flere disker.

Sjansen for at det skal skje noe med OS-disken er jo størst, f.eks at den blir rammet av virus eller trojanere.

Det skal ekstremt mye til for at et virus flytter seg over til en annen harddisk, men partisjoner derimot...

Derfor synes jeg at det er greit med en "liten" OS-disk som er på 120 GB.

Jeg har lest på forumet her at det er flere som synes 30 GB er grei størrelse på OS-partisjonen.

Lenke til kommentar
Det skal ekstremt mye til for at et virus flytter seg over til en annen harddisk, men partisjoner derimot...

8077339[/snapback]

Hmm, aner jeg en antydning om at virus bare kan flytte seg internt på disken? :D

Det er jo ingen forskjell for et virus eller program om en partisjon ligger på en separat disk eller ikke. Virus infiserer filer, ikke disker.

Lenke til kommentar

8077339[/snapback]

Hmm, aner jeg en antydning om at virus bare kan flytte seg internt på disken? :D

Det er jo ingen forskjell for et virus eller program om en partisjon ligger på en separat disk eller ikke. Virus infiserer filer, ikke disker.

8077481[/snapback]

Grunnen til at jeg sier "ekstremt mye til" er at jeg selv har to harddisker.

På den ene er det XP uten noen oppdateringer("backup-disk"), på den andre disken(120gb) har jeg XP med alle oppdateringer og en Vista RC2 partisjon.

Jeg lastet ned en trojaner(postcard.exe) for å prøve om AVG(free) Antivirus klarte å oppdage den og fjerne den, og Avast på Vista-partisjonen for å teste begge programmene.

Trojaneren infiserte mange *.exe-filer både på både XP- og Vista-partisjonen, men INGEN filer på "backup-disken" som også har mange programmer installert.

Jeg har ikke benektet at virus/trojanere kan smitte fra disk til disk, det jeg derimot sier er at det er sjelden det skjer. Jeg er gammel nok til å huske de virusene som ødela BIOS(hovedkortet), så jeg har opparbeidet meg erfaring med data etterhvert.

Til trådstarter:

Den fordelingen virker fornuftig for meg, ellers står det jo mange fornuftige tips i tråden som ttt linket til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...