Gå til innhold

datafeil Sikrulerende overflødinghetskontroll,crc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei,er helt nye plater.Har kun brent de og så lagt de fint i coveret..dvd spilleren er koblet riktig til.Problemet oppstår som regel hvis jeg kopierer for store eller mange filer på en gang (flere mapper)

Lenke til kommentar

CRC som du kan lese om her er en type checksum mye brukt for lagringsenheter og dataoverføring. En rekke bit blir overført/lest/skrevet og så følger en mindre rekke bit som beskriver de tidligere sendte bittene. Dersom de to ikke henger sammen etter overføring/lesing/skriving er det skjedd en feil, og operativsystemet vil trolig prøve å gjøre operasjonen på nytt. Dersom det skjer nok ganger for samme rekke bit blir som oftest bruker informert om det og i ditt tilfelle blir overføringen avbrutt.

Det har altså sannsynligvis skjedd en feil et sted mellom overføring fra din diskkontroller på vei til å bli svidd til en plate og det punktet hvor data lest fra plata er satt inn i minne.

Siden det er snakk om en DVD er de to mest sannsynlige feilkildene at selve plata er skadet eller at din DVD-leser leser feil.

En liten ting som bør skytes inn er at normale DVD/CD-plater du selv brenner har en veldig kort levetid før dataene rett og slett ruster bort. Når det skjer vil mengden CRC-feil øke dramatisk, og ulesbare plater er nok en vanlig situasjon for de som har brukt slike til datalagring. Etter det jeg har lest er det ikke uvanlig at problemene begynner allerede etter seks måneder, at etter tolv er en voksen prosent av plater ulesbare og etter 36 er du heldig om alt kommer ut på rett måte. Gull+sølv-plater har lengst levetid etterfulgt av Gull, sølv og til slutt de billigere lagene. Hvor gammel er platen du prøver å lese?

http://www.itl.nist.gov/div895/gipwg/StabilityStudy.pdf

Lenke til kommentar

Er den siste platen jeg brant før jeg skiftet hk,cpu og ram.. Er ikke helt sikker på om jeg har brukt den i det hele tatt.. Filene kan overføres 1 etter 1 men det tar jo sinnsykt lang tid.. Er en del mappe i mappe i mappe filer på dvden,er vel de det er mest problemer med (når jeg kopierer den øverste mappen)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...