Neptun_ Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 For et par måneder siden fant jeg en annonse på finn.no fra en forhandler, et brukt kjøretøy for 29500,-. Nå, i dag finner jeg nøyaktig samme kjøretøy (samme skilt), men der skal selger ha 50 000,- for den. Er det noen lov som sier at dette er ulovlig, eller er det rett og slett ikke annet jeg kan gjøre enn å se en villig kjøper betale nesten dobbelt så mye som han som selger betalte for varen? Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Fullt lovlig å sette opp prisen på en vare vel. Ville ikke engang kalt det prisjuks. Akkurat som det ikke er prisjuks om rimi setter opp prisen på dolmio pastasaus med 2 kroner, selvom du har betalt 15 kroner for den så lenge du kan huske. Det er deres rett til å bestemme pris på hva de selger.(iht. dagligvarebutikker har vel diverse produsenter/importører/distributører også et innspill) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Pristiltaksloven: §2. Urimelige priser og forretningsvilkår. Det er forbudt 1 å ta, 2 kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser. I praksis skal det mye til før dette slår inn. Dessuten kan det hende opprinnelig selger solgte alt for billig.. Lenke til kommentar
Janmayen Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Pristiltaksloven: §2. Urimelige priser og forretningsvilkår. Det er forbudt 1 å ta, 2 kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser. I praksis skal det mye til før dette slår inn. Dessuten kan det hende opprinnelig selger solgte alt for billig.. 8077179[/snapback] Hehehe, ja denne kommer iallefall ikke til anvendelse her! Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Er det noen lov som sier at dette er ulovlig, eller er det rett og slett ikke annet jeg kan gjøre enn å se en villig kjøper betale nesten dobbelt så mye som han som selger betalte for varen? 8075994[/snapback] Det er vel i utgangspunktet helt opp til selger å ta det han vil. Jeg kan jo fint selge cola til 500 kroner halvliteren hvis jeg vil (ikke at jeg ville få solgt noe særlig da...) siden det er få (ingen?) varer i Norge det er pålagt maksimum- eller minimumspris på. I motsetning til hva han jeg quoter i signaturen min tror Endret 4. mars 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå