Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

WIN XP - partisjon ikke kompatibel.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en HDD som jeg ønsker å få innstalert windows XP på. Jeg har hatt dette før, men så har jeg brukt Ubuntu på denne en periode. Derfor er den ikke i NTFS.

Så fikk eg den formatert på en annen maskin.

Men så satt jeg den inn i min maskin, og windows innstall programmet begynner, og når jeg da skal velge hvilken partisjon eg skal innstalere på, kommer det melding om at det ikke er noe XP kompatibel partisjon.

Så står det slett valgte, og opprett på nytt.. Jeg gjør det, men likevel får jeg samme melding. Jeg har 2 disker i maskinen, den andre er NTFS, med endel filer på, prøvde å starte innstallerings greiene der, men får samme feilmelding.

Derfor tenkte jeg det var cden, men den fungerte utmerket på en annen pc.

Dette kommer;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Installere Windows XP Professional

For å installere Windows XP på den valgte partisjonen, må innstallasjonsprogrammet skrive noen oppstartfiler på følgende disk:

131070MB Harddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]

Disken inneholder imidlertid ingen windows XP kompatibel partisjon.

Gå tilbake til skjermbildet for partisjonsvalg og opprett en Windows XP kompatibel partisjon på disketten nevnt ovenfor. Slett en eksisterende partisjon og opprett en ny hvis det ikke er ledig plass på disken.

Trykk Enter for å gå tilbake til skjermbildet for partisjonsvalg

Så hvordan skal jeg få formatert den slik at jeg kan innstallere windows på den?.

Har ikke tilgjengelig en annen pc nå så :S

Noen tips?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nok med at du har formatert partisjonen til NTFS eller FAT(32). Du må også sette partisjonstypen til noe Windows liker, f.eks. W95 FAT32 LBA (type 0x0C), HPFS/NTFS (type 0x07) etc.

Enkleste for deg: Slett alle partisjonene på disken og lag en ny ifra WinXP setup.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Du laster ned verktøy fra disk produsent og rense disken.

Om du ellers kan starte fra en av de CD-ene som du finner på nett med nye rart i, bruke en diskeditor, finne sector0 og skrive 0000000000000på den.

Da vil du ikke få problemer lenger.

Når seinere du skal bruke en annen maskin for å behandle en disk som skaper problemer, du skal ikke verken partisjonere eller formatere.

Du skal bruke ...cmd...diskpart..list disk... select disk ? (her skriver du nummer til disken det gjelder).... clean.. og enter.

Da er disken som ny i systemets sitt øyner.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke går å slette/opprette patisjoner og formatere fra XP cd´n. Last ned ultimateboot cd, finn harddisk verktøyet som hører til din HD, og rensk ut, så vil det nok fungere.

http://www.ultimatebootcd.com/

8137495[/snapback]

Takk skal du ha!

Holder på nå, men det tar utrolig lang tid!

Den skal vel holde på i rundt 9 timer til, så får vi se om jeg har gjort det riktig:)

Lenke til kommentar
Hvis det ikke går å slette/opprette patisjoner og formatere fra XP cd´n. Last ned ultimateboot cd, finn harddisk verktøyet som hører til din HD, og rensk ut, så vil det nok fungere.

8137495[/snapback]

Takk skal du ha!

Den skal vel holde på i rundt 9 timer til, så får vi se om jeg har gjort det riktig:)

8139587[/snapback]

Tja, spørs hva du ønsker å gjøre. Å sjekke hd for feil, kan ta tid. Formaterer du bare, går det fortere.

Lenke til kommentar
Tex,12/03-2007 : 22:09]

8137495[/snapback]

Takk skal du ha!

8139587[/snapback]

Tja, spørs hva du ønsker å gjøre. Å sjekke hd for feil, kan ta tid. Formaterer du bare, går det fortere.

8139793[/snapback]

Har en seagate. bruker det som heter DiscWizard. Det står at den permanent sletter all data på disken jeeg har valgt

Dette står over %-linja;

"Writing zeros to the drive..."

Gjør jeg det riktig?

Lenke til kommentar
he, he, det burde duge ja.  Virker som du (prøver/ønsker) å permanent overskrive all data på disken, som du gjør deg klar til å selge den. Fins sikkert en formatering som går raskere, men som sagt, duger nok, det der også.

8140145[/snapback]

Stoppet den nå... skal se om jeg finner en som er raskere:)

Takk for hjelp så langt!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde nå å installere XP på en disk med bare utvidet partisjon. Vet jo at det ikke går, så det har jeg aldri forsøkt før.

Fikk da nøyaktig den meldingen. På engelsk: ...However, this disk does not contain a Windows XP-compatible partition.

For å installere Windows må man kunne lage en primær partisjon.

Ser et annet typisk problem i første post: "131070MB Harddisk ..."

Det tallet kommer når man bruker en CD uten ServicePack på en stor disk, da blir man offer for 28-bit LBA grensa.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Til andre som sliter med samme problem, PRØV DETTE:

- Forsøk å bare ha 1 harddisk tilkoblet

- Prøv igjen!

Dette funka til meg i hvert fall! :)

(grunnen til at jeg poster dette over 1 år etter siste post, er fordi jeg VET at det er flere der ute som søker seg inn på denne thread`en via google når de har overnevnte problem).

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er lurt å koble vekk andre disker, det er noe jeg påpeker stadig vekk.

Det har direkte sammenheng med at Windows installasjonsprogram bare lager en utvidet partisjon hvis det finnes en primærpartisjon fra før. Ref. innlegg #13.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Han kunne prøvd å formatere hele disken med livecd fra ubuntu med noe jalla-system, feks FAT32 om ubuntu kan formatere i det (evnt så er jo G-Parted veldig kjekk) bytta sata-kontakt på hket og prøvd på nytt... Fikk samme error etter å hadd Mac OS X på pcen ei stund sammen med XP, og en kompis fikk det etter å hadd XP på en 80GB da XP låste seg hele tida på 500GB hans. Men nå ville XP ikke installeres på 80GB plutselig :S Så vi tok ut den og formaterte og installerte på 500GB, alt funka som en hai :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...