Gå til innhold

cpu ødelagdt? trenger hjelp fort

Anbefalte innlegg

hei jeg har bygd en ny pc men den starter bare få ganger etter mye jobb. jeg har en cpu fra den gamle datan jeg bruker (intel pentium 4 3.00 Ghz socket 775). problemet er at ikke booter helt og når den skal teste hardware finner den cpu og så kommer det "memory t" der den skal teste ramen lissom. jeg vet det ikke er ramen men jeg har sett på cpuen i et mikroskop så så jeg at en padd under på cpuen var litt skadet... noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være CPUen, men du kan godt utdype deg litt mer.

F.eks. om hvor du ser det står memory t, hvilket hovedkort det gjelder og hvilke komponenter som er nye og hvilke som er gamle.

Har du byttet hovedkort og bruker den samme harddisken som på forige maskin, uten å slette de gamle driverene osv?

Lenke til kommentar

ganske sikker på at det er cpuen som er ødelagt har den gamle hdden og jeg veit at det funker for den har vert starta et par ganger men det er med masse mekking først.... oppsettet er:

hk: ecs elitegroup p965t-a

cpu: intel pentium 4 3.00 Ghz socket 775

hdd: western digital wd 1600 160gb

skjermkort: power color radeon 1650pro 256mb dobbel dvi

ram: kingston 1gb pc2-6400 cl5 240-pin dimm

psu: cooler master 600w

dvd brenner og cd brenner

Lenke til kommentar

OK, men hva mener du med at den ikke booter helt?

Hvor langt komemr den?

Hvor tester du hardware? høreklikk på min datamaskin og egenskaper, eller everest etc.?

Og den skaden du ser på CPU, hvor stor er den, og "hvordan" er den?

Lenke til kommentar

når det kommer noe på skjermen står det lissom bios versjon åsså under skal hard ware stå... cpuen kommer opp men der ramen skal komme står det bare memory t og det skal egentlig komme memory test åsså skal den telle ramen men det skjer lissom ikke... skaden på cpuen er kanskje 0.25*0.25 mm... den ser man nesen ikke med øyet men man ser det i mikroskopet...

ps viktig at det blir fiksa sitter i crewet på et lan nå til helgen 09.03-10.03 :p

takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Siden det skjer feil ved testing av RAM kan det også være RAM eller hovedkort.

Dersom du fortsatt har de gamle delene, så prøv de du kan prøve.

Prøv med en annen CPU, med annen RAM og med annet HK.

Mer kan jeg desverre ikke hjelpe deg med nå, med mindre du hører piplyder fra kabinetthøyttaleren dersom du har den koblet til.

Prøv forresten å koble til D-braketten som skal følge med hovedkortet. På den er det en del lys som skal lyse og gi uttrykk for hva som feiler osv.

Lenke til kommentar
ganske sikker på at det er cpuen som er ødelagt har den gamle hdden

Det er ikke noe sansylig at cpuen har drept en harddisk, det er større sjangs for at det er strømforsyningen som har drept den, (hvis det ikke er du :p ) eller at den har daua av seg selv.

Du bør helst prøve cpuen i en annen pcen for å se om det er denne som er ødelagt.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

OT!

Det er ikke noe sansylig at cpuen har drept en harddisk, det er større sjangs for at det er strømforsyningen som har drept den, (hvis det ikke er du tongue.gif ) eller at den har daua av seg selv.

Du bør helst prøve cpuen i en annen pcen for å se om det er denne som er ødelagt.

Rett meg hvis jeg sier noe galt!

Men det Lars sier (Colagutten) er at:

ganske sikker på at det er cpuen som er ødelagt, har den gamle hdden

Så hvorfor du sier det du sier ser ikke jeg nei :no:

Kanskje litt dårlig formulert men ;)

Endret av iver.no
Lenke til kommentar
OT!
Det er ikke noe sansylig at cpuen har drept en harddisk, det er større sjangs for at det er strømforsyningen som har drept den, (hvis det ikke er du tongue.gif ) eller at den har daua av seg selv.

Rett meg hvis jeg sier noe galt!

Men det Lars sier (Colagutten) er at:

ganske sikker på at det er cpuen som er ødelagt, har den gamle hdden

Så hvorfor du sier det du sier ser ikke jeg nei :no:

Kanskje litt dårlig formulert men ;)

8078010[/snapback]

Beklager, var litt kjapp med å svare... :blush::yes:

jeg vil uansett anbefale å teste cpuen i en annen pc, for da finner du ut om det er cpuen som trøbler..

Lenke til kommentar

Hvorfor maser du her da, med et problem som ikke kan løses, når du vet CPUen er ødelagt? Den kan ikke repareres likevel.

For å teste komponenter, ta ut alle deler du ikke trenger. Det du trenger for å starte maskinen er RAM, CPU og et skjermkort. Har hovedkortet on-board skjermkort, kan du koble fra alat annet (ja, harddisker og cd-brennere også) og prøve å starte. Om det ikke funker da, er det en av de tre komponentene som trenger å byttes eller prøves i en annen maskin.

Men, du sier jo at CPU er ødelagt, så ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...