LostOblivion Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Se her. Hvilken er riktig? Jeg mener at nummer 2 burde være riktig, men i følge formlene, i avsnittet "Thrust Force" i lenken under bildet, er nummer 1 riktig? Det spiller ingen rolle på farten til klossen hvor på "undersiden" av cm man plasserer en motkraft, klossen vil spinne, men ikke translatere, eller hva man kaller det. Hjelp! http://www.myphysicslab.com/collision.html Endret 4. mars 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 1'ern er riktig da sum krefter er null, men F1 har større arm enn F2, så F1's rotasjonsretning vinner. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Ok. Hvis du er helt sikker stoler jeg på deg! Så dette betyr da at uansett hvor på armen man plasserer en motkraft vil ikke legemet få noen annen bevegelse enn vinkelfart... Lenke til kommentar
pertm Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Nå har hvor på klossen kreftene virker på hvordan kloassen vil bevege seg. Hvis kreftene var like langt unna sentrum av klossen ville det vært valg 1. Men det er det ikke her så derfor mener jeg det vil være valg 2. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Kyrsjo har rett. Summen av kreftene er lik null og klossen har ingen akselerasjon. Derimot rotasjonskraftene er ikke lik null. F=sum(ma) = 0 Ia' = sum(tau) = F1*a + F2*b = F(a+b) siden F1=F2=F. Klossen vil derfor få en vinkelakselerasjon lik: a' = F(a+b)/I hvor I er treghetsmoment av stangen. a' er vinkelakselerasjon, a og b er avstanden fra rotasjonspunktet til F1 og F2. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Nei. Kyrsjo tar feil. F1 og F2 har ulik avstand til tyngdepunktet til klossen (cm, svart prikk på midten), så da vil det ikke bare bli rotasjon, det vil bli translasjon også. MEN hvis de var like langt fra tyngdepunktet ville det blitt kun rotasjon. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hvordan i all verden kan man få translasjonsbevegelse når summen av kreftene er null? Jeg må si meg enig med kyrsjo. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) 1'ern er riktig da sum krefter er null, men F1 har større arm enn F2, så F1's rotasjonsretning vinner. 8075336[/snapback] Sikkert bare en skrivefeil fra din side, men momentene fra F1 og F2 har samme fortegn. Det vil si... de utgjør sammen et kraftpar. Endret 4. mars 2007 av trøls Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Nei. Kyrsjo tar feil. F1 og F2 har ulik avstand til tyngdepunktet til klossen (cm, svart prikk på midten), så da vil det ikke bare bli rotasjon, det vil bli translasjon også. MEN hvis de var like langt fra tyngdepunktet ville det blitt kun rotasjon. 8077684[/snapback] Hvordan i all verden kan man få translasjonsbevegelse når summen av kreftene er null? Jeg må si meg enig med kyrsjo. 8077916[/snapback] Men er summen av kreftene på massesentrum lik null? (Jeg bare slenger spørsmålet sånn rett ut i løse luften, jeg assa. For jeg veit ikke om det er relevant ) Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Vel, kanskje 2'ern er rett, men peker den da ikke feil vei? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Etter å ha tenkt litt på det så vil jeg tro at den vil snurre rundt midtpunktet for hvor de to kreftene virker på klossen, hvis de er på samme sted så vil den ikke bevegge seg. Dette passer best med 2, men ikke helt. Endret 4. mars 2007 av pertm Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg skrev feil. Det jeg mente var at lengden av de to vektorene var like, men at de peker i motsatt retning. Jeg lagde en simulator i Java som simulerer dette vha formlene jf lenken, og da skjedde det ingen translasjon når jeg simulerte dette scenariet. Jeg syntes det bare var rart. =P Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg skrev feil. Det jeg mente var at lengden av de to vektorene var like, men at de peker i motsatt retning. Jeg lagde en simulator i Java som simulerer dette vha formlene jf lenken, og da skjedde det ingen translasjon når jeg simulerte dette scenariet. Jeg syntes det bare var rart. =P 8078497[/snapback] Hva fikk du paa vinkelaselerasjonen? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Vel, kanskje 2'ern er rett, men peker den da ikke feil vei? 8078166[/snapback] Nei, det er 1 som er rett. Jeg har forøvrig to mekanikkfag på universitetsnivå. Noen høyere? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg har forøvrig to mekanikkfag på universitetsnivå. Noen høyere? 8078944[/snapback] Hvilken bakgrunn man har for å burde kunne føre beviser er ganske uinteressant, men bevisene man kommer med kan være interessante. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Vel, kanskje 2'ern er rett, men peker den da ikke feil vei? 8078166[/snapback] Nei, det er 1 som er rett. Jeg har forøvrig to mekanikkfag på universitetsnivå. Noen høyere? 8078944[/snapback] Dette er dog ikke like interessant som konkrete utledninger og håndfaste bevis enn synsing og gjetting! Endret 4. mars 2007 av ddd-king Lenke til kommentar
trøls Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg har forøvrig to mekanikkfag på universitetsnivå. Noen høyere? 8078944[/snapback] Hvilken bakgrunn man har for å burde kunne føre beviser er ganske uinteressant, men bevisene man kommer med kan være interessante. 8079076[/snapback] Gidder ikke. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Vel, kanskje 2'ern er rett, men peker den da ikke feil vei? 8078166[/snapback] Samme tenkte jeg (den i midten) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå