Gå til innhold

Religion roten til alt ondt?


Anbefalte innlegg

Kan jeg få noen gode argumenter for at religion ikke skaper krig og uroligheter?

 

Hadde det ikke vært for religion hadde man ikke hatt noe særlig og krige om - særlig ikke med tanke på krigen som pågår nå. Jeg skal selv ned dit i Mai... Takket være religion må jeg kanskje bøte med livet.

 

Dette er ikke ment for å lage kvalme, jeg bare lurer. Religion er ifølge meg roten til alt ondt.

8075136[/snapback]

 

endelig en som har samme synspunkter som meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange kriger? Så langt har nå ALLE kriger vært basert på religionclashes.

8075379[/snapback]

Sier du det? Var Hitler religiøs?

8077077[/snapback]

Kristendommen ble aktivt brukt av Nazistenes propagandapparat til å rettferdiggjøre krigen og få folk med seg. Dette er veldokumentert.

 

Etter andre verdenskrig var i gang fikk større deler av propagandaen en ateistisk tone i perioder, men Kristendommen og kirken var likevel viktige spillebrikker.

Lenke til kommentar
Mange kriger? Så langt har nå ALLE kriger vært basert på religionclashes.

8075379[/snapback]

Sier du det? Var Hitler religiøs?

8077077[/snapback]

Kristendommen ble aktivt brukt av Nazistenes propagandapparat til å rettferdiggjøre krigen og få folk med seg. Dette er veldokumentert.

 

Etter andre verdenskrig var i gang fikk større deler av propagandaen en ateistisk tone i perioder, men Kristendommen og kirken var likevel viktige spillebrikker.

8078006[/snapback]

 

Men krigen ble da ikke utført av religionen!? Altså religion er ikke skadelig før den kommer i hånden til feil menneske! Sammenlikn det med en lysestake; Hvis du gjør det som er meningen med den så gir den varme og et lys i livet. Men den kan også misbrukes som et dødelig våpen ( *Lysestake treffe bakhode* ).

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye jeg hater kristendommen og organisert religion generelt så kan jeg ikke være helt enig i dette. Det er litt av samme grunn at jeg ikke tror voldelig film, musikk, bøker og spill har særlig invirkning på voldsbruken vår.

 

Fordi jeg tror det ligger i mennesklig natur å samle seg i grupper og krige mot hverandre. Det ligger i mennesklig natur å bruke vold. Hadde vi fjernet religion så hadde vi bare funnet noe annet å krige over.

 

Vold i film, spill etc. Blir riktignok litt feil å nevne, fordi jeg tror også at disse mediene er perfekte redskap for å slippe ut aggresjonen vår. Slik at vi slipper å måtte bruke vold for å slippe den ut.

 

Religion er hvertfall ikke roten til alt ondt. Mennesker er roten til alt ondt.

Lenke til kommentar
Mange kriger? Så langt har nå ALLE kriger vært basert på religionclashes.

8075379[/snapback]

Sier du det? Var Hitler religiøs?

8077077[/snapback]

Kristendommen ble aktivt brukt av Nazistenes propagandapparat til å rettferdiggjøre krigen og få folk med seg. Dette er veldokumentert.

 

Etter andre verdenskrig var i gang fikk større deler av propagandaen en ateistisk tone i perioder, men Kristendommen og kirken var likevel viktige spillebrikker.

8078006[/snapback]

 

Ikke kristendommen og kirken. Du mener kristenheten og kirken. Dette er noe helt annet. Kristenheten er betegnelsen på den sammenblandingen vi ser av maktsyke politisk innvolverte geistlig ledete systemer og dets ledere. Det er dette Bibelen kaller Babylon den Store. Skjøgen.

Lenke til kommentar
Språkrådet:

 

Kristenheten: hele den kristne verden

Kristendommen: religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring

 

Ergo: Jesse er en del av Babylons skjøge.

8123596[/snapback]

 

Sorry, men du er er ikke helt oppdatert. JV er ikke en del av kristne verden. JV er ikke med i kirkenes fellesråd eller andre lignende organer. JV tar ikke del i det politisk liv. JV avtjener ikke militærtjeneste. Alt dette finner du hos kristenheten[/u], men det er ikke forenelig med sann kristen lære. Det er nettopp på grunn av kristenhetens lefling med verdlige verdier at den i Bibelen kalles Babylon den Store. Dette gjelder Islam, Katolisismen, Luthers variant, og mye mer. Videre kalles disse Babylon den Store fordi de praktiserer falske religiøse lærestninger. Treenighetslæren, sjelens udødelighet, helveteslæren, og mye annet som ikke har hold i Bibelen.

Lenke til kommentar
Mange kriger? Så langt har nå ALLE kriger vært basert på religionclashes.

8075379[/snapback]

Sier du det? Var Hitler religiøs?

8077077[/snapback]

Kristendommen ble aktivt brukt av Nazistenes propagandapparat til å rettferdiggjøre krigen og få folk med seg. Dette er veldokumentert.

 

Etter andre verdenskrig var i gang fikk større deler av propagandaen en ateistisk tone i perioder, men Kristendommen og kirken var likevel viktige spillebrikker.

8078006[/snapback]

 

Ikke kristendommen og kirken. Du mener kristenheten og kirken. Dette er noe helt annet. Kristenheten er betegnelsen på den sammenblandingen vi ser av maktsyke politisk innvolverte geistlig ledete systemer og dets ledere. Det er dette Bibelen kaller Babylon den Store. Skjøgen.

8123418[/snapback]

Nei, jeg mener KristenDOMMEN og Kirken.

 

Les det jeg skriver. KristenDOMMEN ble BRUKT av Nazistene, enn om det de sa faktisk stemte med Bibelen eller ikke.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Les det jeg skriver. KristenDOMMEN ble BRUKT av Nazistene, enn om det de sa faktisk stemte med Bibelen eller ikke.

8125999[/snapback]

 

 

Om de brukte noe som ikke sto i Bibelen, så brukte de ikke kristendom. De brukte kristenhetens falske lærestninger igjen. Kristendom, det er det som Bibelen sier, ikke menneskelig oppkok.

Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg ville satt pris på om du kunne gitt meg en kort årsaksliste til 1. verdenskrig.

 

Jødene, er mye brukt som forklaring på 2. verdenskrig i grunnskolen, grunnet deres vanskelige situasjon (som også i dag er aktuell i midtøsten-konflikten). Jødene ble torturert drept og beskyldt, men det er å gå veldig langt å kalle rasehat en utslagsgivende faktor i 2. verdenskrig.

 

Tror heller ikke du er så inne i hva midtøstenkonflikten er for noe, selv om det er den som ser mest aktuell ut for deg siden du skal til midtøsten snart (om jeg har skjønt riktig). Midtøsten-konfliktens årsaker, er så godt som kun politiske. Feil på feil har blitt begått.

MØK i kjempekorte trekk:

1. Jødene blir fordrevet fra Tyskland og Italia (ideologisk).

2. FN gir dem jødene Israel (verdenspolitisk).

3. Arabia (med palestina i spissen) truer Israel. (fordi de har "tatt" land av dem (egentlig FN som tok landet da..), (politisk)

4. Israel slår Arabia helseløst (politisk)

5. Hat mellom Israel og resten av MØ (fortsatt med Palestina i front siden de er i samme land som Israel, USA går på Israels side).

I dag: Palestina nekter å godta Israel, har sverget hevn og drap mot dem. Israel er klart sterkest og kunne stoppet motstand mot Palestina med en skikkelig fredsavtale der første punkt måtte være og trekke tilbake løfte om drap, og at de godtar Israel.

Kan ikke se hvor religion kommer inn i årsaksbildet her heller..

 

Uansett; Ingen av verdensreligionene støtter hemningsløs krig eller konflikter mellom folk og folkegrupper. Kriging ligger meget mulig i mange menns natur.

 

Du skriver heller ikke hvorfor du skal til MØ så regner med at det er ferie. Da er det urimelig å si at det kan koste deg livet i og med at det er frivillig, evt. foreldrene dine som tvinger deg.. Teit påstand.

Uansett tror jeg ikke sjansene dine til å dø øker der nede..

Lenke til kommentar
Trådstarter, jeg ville satt pris på om du kunne gitt meg en kort årsaksliste til 1. verdenskrig.

 

Jødene, er mye brukt som forklaring på 2. verdenskrig i grunnskolen, grunnet deres vanskelige situasjon (som også i dag er aktuell i midtøsten-konflikten). Jødene ble torturert drept og beskyldt, men det er å gå veldig langt å kalle rasehat en utslagsgivende faktor i 2. verdenskrig.

 

Tror heller ikke du er så inne i hva midtøstenkonflikten er for noe, selv om det er den som ser mest aktuell ut for deg siden du skal til midtøsten snart (om jeg har skjønt riktig). Midtøsten-konfliktens årsaker, er så godt som kun politiske. Feil på feil har blitt begått.

MØK i kjempekorte trekk:

1. Jødene blir fordrevet fra Tyskland og Italia (ideologisk).

2. FN gir dem jødene Israel (verdenspolitisk).

3. Arabia (med palestina i spissen) truer Israel. (fordi de har "tatt" land av dem (egentlig FN som tok landet da..), (politisk)

4. Israel slår Arabia helseløst (politisk)

5. Hat mellom Israel og resten av MØ (fortsatt med Palestina i front siden de er i samme land som Israel, USA går på Israels side).

I dag: Palestina nekter å godta Israel, har sverget hevn og drap mot dem. Israel er klart sterkest og kunne stoppet motstand mot Palestina med en skikkelig fredsavtale der første punkt måtte være og trekke tilbake løfte om drap, og at de godtar Israel.

Kan ikke se hvor religion kommer inn i årsaksbildet her heller..

 

Uansett; Ingen av verdensreligionene støtter hemningsløs krig eller konflikter mellom folk og folkegrupper. Kriging ligger meget mulig i mange menns natur.

 

Du skriver heller ikke hvorfor du skal til MØ så regner med at det er ferie. Da er det urimelig å si at det kan koste deg livet i og med at det er frivillig, evt. foreldrene dine som tvinger deg.. Teit påstand.

Uansett tror jeg ikke sjansene dine til å dø øker der nede..

8126500[/snapback]

 

Man kan, med god vilje, legge religion inn i en hver krigshandling opp i gjennom hele verdenshistorien. Personer som trådstarter kan argumentere med at en general var kristen. Ergo er det religionen som får skylden. Det en glemmer er at så nær som alle tenkelige politiske styreformer har satt med den endelige makten i disse krigene. Så tittelen på denne tråden burde være; "Politikk, roten til alt ondt?"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mange kriger? Så langt har nå ALLE kriger vært basert på religionclashes.

8075379[/snapback]

Vær så snill og definer "alle".

8130994[/snapback]

 

 

IrritumStarbreeze svarer ikke på vanskelige spørsmål

8132235[/snapback]

Sant nok. Sist aktiv 22/3. Denne tråden ble vel for kjedelig for han :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...