Gå til innhold

Religion roten til alt ondt?

Anbefalte innlegg

Kan jeg få noen gode argumenter for at religion ikke skaper krig og uroligheter?

Hadde det ikke vært for religion hadde man ikke hatt noe særlig og krige om - særlig ikke med tanke på krigen som pågår nå. Jeg skal selv ned dit i Mai... Takket være religion må jeg kanskje bøte med livet.

Dette er ikke ment for å lage kvalme, jeg bare lurer. Religion er ifølge meg roten til alt ondt.

Endret av IrritumStarbreeze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg få noen gode argumenter for at religion ikke skaper krig og uroligheter?

Hadde det ikke vært for religion hadde man ikke hatt noe særlig og krige om - særlig ikke med tanke på krigen som pågår nå. Jeg skal selv ned dit i Mai... Takket være religion må jeg kanskje bøte med livet.

Dette er ikke ment for å lage kvalme, jeg bare lurer. Religion er ifølge meg roten til alt ondt.

8075136[/snapback]

Roten til mye vondt er løgn, om du tar tegningen.

Lenke til kommentar
Sier den religiøse! Fra et nøytralt standpunkt er det religion som er opphavet til alt ondt. Tar du tegningen?

8075292[/snapback]

Det er selvsagt tull. Religion er nok roten til mye vondt, men langt ifra alt. Noen kriger er nok religiøse, men mange kriger er i utgangspunktet IKKE religiøse, men religion blir lagt oppå og kan forsterke den allerede eksisterende konflikten.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt tull. Religion er nok roten til mye vondt, men langt ifra alt. Noen kriger er nok religiøse, men mange kriger er i utgangspunktet IKKE religiøse, men religion blir lagt oppå og kan forsterke den allerede eksisterende konflikten.

Mange kriger? Så langt har nå ALLE kriger vært basert på religionclashes.

Lenke til kommentar

Religion er roten til mye ondt og mye godt, men ikke roten til alt ondt eller godt.

At religion er et av de viktigste verktøyene for å få en befolkning klar til å gå til krig, og for å få dem til å krige så brutalt og effektivt som mulig, er uten tvil et faktum.

Men i de fleste tilfeller hvor religion blir sett på som grunnlaget for en krig finner man politiske og strategiske grunner hvis man graver litt dypere.

Lenke til kommentar

8075379[/snapback]

Den skal du få lov til å dokumentere.

Lenke til kommentar
Men i de fleste tilfeller hvor religion blir sett på som grunnlaget for en krig finner man politiske og strategiske grunner hvis man graver litt dypere.

8075531[/snapback]

Det var visst ikke så lett å svare på dette spørsmålet. Nesten ingen som svarer... og de "svarene" man får er som forventet.

Vel, vel. Owned, once for all :cool:

8075532[/snapback]

Jeg ga deg et godt svar. Som kan historisk sett verifiseres.

Lenke til kommentar

8075531[/snapback]

Det var visst ikke så lett å svare på dette spørsmålet. Nesten ingen som svarer... og de "svarene" man får er som forventet.

Vel, vel. Owned, once for all :cool:

8075532[/snapback]

Jeg ga deg et godt svar. Som kan historisk sett verifiseres.

8075584[/snapback]

Du mener det ja...

Lenke til kommentar
2 verdenskrig, krigen som pågår nå og ikke minst korstogene gjennom tidene. Samt vietnam, den krigen mellom russland og latvia hvor halve latvia ble utsletta.

Bruk hjernen din litt nå.

8075703[/snapback]

Men først må du faktisk si hvorfor disse krigene er religiøse(Utenom korstogene selvfølgelig), for det er ikke akkurat opplagt for meg.

Lenke til kommentar
Hvorfor startet 2 verdenskrig? Var det noe med jødene?

8075790[/snapback]

Nei, det var noe med straffen Tyskland fikk for første verdenskrig, drømmen om å gå tilbake til et Tysk imperie, samt et generelt backlash mot demokratiseringen av Europa og de progressive verdiene som kom med det og som også selvfølgelig førte til nedbrytningen av de gamle Viktoriansk-puritanske idealer som hadde dominert Europa lenge.

Jødene var en syndebukk. Og aldri heller målet med krigen.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Sier den religiøse! Fra et nøytralt standpunkt er det religion som er opphavet til alt ondt. Tar du tegningen?

8075292[/snapback]

Nå dukket du opp her nylig med en grov påstand som du enda ikke har dokumentert. Hva med å rette opp den fadesen?

Lenke til kommentar

8075379[/snapback]

Sier du det? Var Hitler religiøs? Eller kommunistene de sloss mot? Javisst er religion skyld i mye jævlig, men det blir helt idiotisk å gi alle religioner skylden da det finnes retninger som er reinpikka pasifister.

Mange politiske retninger har også ledet til krig. Bruker vi samme tankegang om disse og kaller all politikk for feilslått?

Endret av Nordoelum
Lenke til kommentar

8075379[/snapback]

Hehe, dette utsagnet livet opp en ellers grå søndag. Godt å se at du har humoren i behold Starbreeze, selv om ironien var godt gjemt. Ellers er det vel ikke religionene i seg selv som skaper konfliktene, men ulike menneskers tolkninger av religionen. Jeg støtter dem som sier at det religiøse aspektet har en tendens til å bli "lagt på" en allerede eksisterende konflikt, enten for å vinne sympati eller helt andre grunner. Det er svært sjelden at religionen i seg selv er utgangspunktet for en voldelig konflikt. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...