Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc men et kretskort dør ingame.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt meg en ny pc og bygget den selv. Alt har gått som smurt men når jeg spilte halflife 2 så etter ca 45-60min spilling så slår et av kortene seg av.

Jeg vet ikke helt hvilket men her er hvertfall pcen

ASUS p5b mobo

2gb OCz ram

ATI radeon x1950XTX m\ zalman vf900 @ 35grader standby

Intel core 2 duo e6400 (2x 2.13ghz) @ 28grader standby

250gb s-ata disk.

Jeg lastet ned et program som heter speedfan og der ligger alle tempene mellom 16-32 untatt AUX FAN som ligger på hele 127grader.

speedfan.JPG

Hva er AUX fan og kan det være den som lager problemet?

Har spilt Counter-strike i mange timer istrekk uten at det har skjedd noe, men HL2 krever en del mer.

MVH, PrebeN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket kort snakke du om? :dontgetit:

og den temperaturen der som speedfan viser skal du ikke stole på :)

8075130[/snapback]

Jeg vet ikke om hvilket kort som døde. eneste jeg vet er at et kort døde men hørte pcen var på. Så det kan være hovedkortet, skjermkortet. ram. Jeg vet faktisk ikke.

No går ikke pcen på faktisk. Jeg byttet inngang til viftestyringen for skjermkortet. Det er jo flere steder du kan koble vifter inn på hovedkortet og pcen begynte å pipe rask. Jeg tok den av og no nekter den å starte. :(

Lenke til kommentar

de hadde jo vært kjempekult. får skru det fra hverandre å se.

Nå har jeg skrudd viften av og ting virker egentlig helt perfekt. kjølepastaen har truffet bra og ting virker helt smooth.

En ting jeg lå merke til var at den orginale kjøleribben som ligger her var ganske varm. Jeg kjente varme og det kom fra den kjøleribben.

Jeg leste også i manualen te kortet at når det er feil på et kort er det 2 lange og 4 korte bip, men jeg fikk ca 10-15 raske pip i samme hastighet.

Endret av O_neal
Lenke til kommentar

Speedfan tempen på 127C kan du ignorere. Gå inn i settings og disable den så avlesningen ikke skaper problemer.

Ellers lurer jeg på hva i alle dager du mener med at et kretskort dør og på hvilken måte du merker det.

Uansett: Mulig du har koblet på "feil" vifte på "feil sted" på hovedkortet eller skjermkortet. Dersom viftestyringen for hovedkortet ikke detekterer at en vifte er koblet på CPUfan kan den f.eks nekte å starte. Det samme kan forekomme dersom viften har for lavt turtall.

Ellers er problemet ditt med spilling vanligvis symptom på at noe er på ferde med skjermkortet. Kanskje litt for varmt/dårlig viftestyring.

Lenke til kommentar

Når jeg mener dør så blir det liksom koblet ut. Signalet til skjermen dør, mens pcen fortsatt ruller og går. Dette merket jeg først 2 ganger og sjekket tempen på den orginale kjøleren jeg hadde på ati kortet mitt. Da var den på 70grader!! Jeg skiftet til zalman og da gikk den ned i 35 grader.

Ang viftestyring så har jeg koblet til den orginale viftestyringen som følger med viften (zalman vf900) og testet under oppstart at den stod på fult.

Kan nå koble til pcen igjen og se om det er noe liv i den.

Jeg har 3 uttak hvor jeg kan koble viften inn "pwr_fan, chn_fan 1 og cha_fan2". Jeg koblet på pwr_fan.

Lenke til kommentar

den startet no men fikk 2 langsomme pip før den slo seg av.

En ting jeg la merke til var at det isje luktet godt av strømkontakten som skal kobles til skjermkortet.

Jeg får se på dette etter jobb.

Lenke til kommentar

På kortet jeg fikk med så følger det med en spesiell strømkabel som skal kobles til 2 stk IDE strømplugger. Dvs at det ikke er tilfelle at jeg kan bytte kontakten. Da må jeg kjøpe en ny en.

Jeg kommer til å levere tilbake skjermkortet siden dette skjedde helt orginalt. Gir en update så snart jeg får ny informasjon fra fabrikanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...