Gå til innhold

Skifte distro - beholde /home med annet filsystem?

Anbefalte innlegg

Hei. Håper ikke emnefeltet ble for kryptisk.

Har brukt SuSE 10.1 i et halvt års tid, men har etter hvert besluttet å skifte til nyeste Ubuntu. Problemet er at jeg gjerne skulle beholdt home-katalogen, som ligger på en egen partisjon, men med filsystem ReiserFS. I Ubuntu er det så vidt jeg vet ext3 som er default filsystem.

Er det da sånn at jeg må ta backup av katalogen og formatere hele partisjonen med ext3 når jeg installerer Ubuntu? Hadde blitt glad hvis det fantes en enklere utvei, siden backup blir litt tidkrevende når jeg ikke har utstyr for det (må evt. brenne noen DVD-er).

Håper noen har tips å komme med. Ha i minne at jeg ikke er noen spesielt dreven Linux-bruker. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår deg, har du allerede en partisjon med ReiserFS som du har montert under /home i SuSE 10.1.

Hvis dette er tilfellet, kan du velge custom partition table (eller hva det står) på steg 5 i ubuntu installasjonen. Der sletter du root-partisjonen du hadde til SuSE og oppretter denne på nytt for ubuntu. Du kan bruke det filsystemet du vil. Jeg bruker XFS til / og JFS til en /boot partisjon på 100MB, fordi XFS ikke er bootbart.

Det kan hende at du burde slette noen konfigurasjonsfiler fra SuSE, som du ikke ønsker å ta med over til Ubuntu. Dette er gjerne skjulte mapper i hjemmeområdet til brukeren din - hvis du beholder samme brukernavn.

Edit: Når du har opprettet alle partisjonene du skal ha og beholdt home-partisjonen med ReiserFS, kan du montere disse i neste steg i ubuntu-installasjonen.

@Govassa: Ja, filsystemene er like for de fleste distribusjonene.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Slik oppsettet er per nå, har jeg delt 120GB-disken min inn i 2GB swap, 20GB root og resten til home-katalogen. Her er altså ReiserFS brukt som filsystem.

Startet opp installasjonsprogrammet for Ubuntu nå, og tok en titt på partisjoneringstabellen. Programmet fant partisjonene slik jeg beskrev dem her. Er det da greit å bare slette root-partisjonen og formatere med f.eks. ext3, og la den største partisjonen med ReiserFS være som den er?

Planen var som du sier å opprette en ny bruker med samme navn i Ubuntu, og bruke samme home-katalog. Blir denne værende hvis jeg ikke velger å slette den under installasjonen? Jeg får ikke til å se på partisjonene når jeg booter med live-CD-en, men kan hende det ordner seg når jeg installerer? Er jo ikke ute etter å ta sjanser hvis jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar

Du kan godt bruke ext3 til root. - Og du kan beholde både home-partisjonen og swap slik de er nå.

Alt du trenger å gjøre er å slette root og opprette denne på nytt. I neste steg i installasjonen monterer du partisjonene slik du vil ha de.

Lenke til kommentar

Dette høres jo fabelaktig ut. Har du noen konkrete tips til hvilke mapper/filer det anbefales å slette fra /home, da? Ser jo at jeg har en del "slaggfiler" liggende, bl.a. en del skjulte mapper med navn på programmer jeg ikke engang lenger har, eller iallfall aldri bruker. Mapper på typisk <500 B. Trenger jeg egentlig noen av disse? Vet dette er et litt pussig spørsmål, men jeg har rimelig dårlig kjennskap til hvordan programmer plasseres når en installerer dem i Linux ennå, så derfor kan det liksom bli litt rot når jeg legger til og fjerner programmer igjen. Uff. :)

Lenke til kommentar

Generelt sett vil programmer som ikke finner slike skjulte mapper/filer opprette dem om de trengs. Så du kan slette nærmest samtlige skjulte filer/mapper du mener du ikke trenger uten at du ødelegger noe, men da vil også evt egen konfigurasjon du har gjort i et gitt program forsvinne.

f.eks. Gaim lagrer kontoopplysninger og samtalelogger i .gaim/ mappen. Om jeg sletter .gaim/ vil fortsatt Gaim funke, men jeg må sette opp kontoene på nytt.

Det som oftest kan skape problemer er konfig filer for skrivebordsmiljø eller vindusbehandler. Det er vanlig at de grafiske miljøene, f.eks. Gnome, er litt forskjellig satt opp fra distro til distro. Så om du skifter fra en distro som bruker Gnome til en annen som bruker Gnome, kan skjulte konfig filer under /home/bruker skape problemer.

Nå skifter du fra SuSE til Ubuntu. Brukte du Gnome eller KDE under SuSE?

Hvis du brukte KDE under SuSE burde du ikke trenge å tenke på konfig filer under Ubuntu (Gnome).

Når det gjelder øvrige konfig filer/mapper, skal du kunne slette dem uten problemer. Men det kan være greit å forsikre seg om at du ikke sletter konfig filer til et program du ofte bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...