Mr.Anki Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hei.. Trenger stoff om hvorfor Uganda er/ble u-land til et skole prosjekt. Hadde vært suppert om noen kunne hjulpet meg litt mvh Anki Lenke til kommentar
Tommy T Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Uganda - wikipedia]Uganda - Wikipedia[/url] Ser ut som det er borgerkrig der, det kan være litt av grunnen. Lenke til kommentar
Eilorendil Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det kan ha noe med imperialismen å gjøre; da europeiske land some England, Nederland, Spania, Frankrike etc koloniserte Afrika. Kolonimaktene utnyttet ofte ressursene i landet de hadde tatt, sendte varene til moderlandet for å foredle dem, og sendte dem så tilbake for å selge dem til en høyere pris (eller de sendte dem ikke tilbake i det hele tatt). Etter kolonitiden var det mange afrikanske land som lånte penger for å bygge opp igjen staten, og flere av dem sliter med økonomi/gjeld fremdeles på grunn av dette. En annen grunn kan kanskje være korrupsjon i landet; griske statsoverhoder som har brukt ressursene til eget privat formål og slik bidratt til å øke fattigdommen. Dette er egentlig bare vill gjetning, men jeg tror dette er to av de vanligste grunnene for fattigdommen i Afrika. Jeg foreslår at du slåt opp i faktabøker eller sider som wikipedia.org for mer informasjon om landets historie - svaret ligger helt sikkert der. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Enig med de overstående postene. Og når du sier at ett land er ett u-land betyr det at det ikke er industrialisert slik som Norge ble for noen hundre år siden. Du kan jo finne faktorene som trengs for at ett land kan bli industrialisert og gjøre en komparativ sammenligning mellom disse ideal-kravene og empirien i Ugandas tilfellet. Det skulle booste karakteren din bitte litte grann. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det blir kanskje litt "enkelt" å skylde det på kolonitiden, da Afrika har ligget bak Europa utviklingsmessig (hvis vi ser bort i fra store sivilisasjoner i Mali og Egypt) i alle år. Kanskje hadde det vært enda værre uten koloniseringen? Da kolonilandene utvidet infrastrukturen i form av jernbane, telenett o.l. Jeg sier ikke at dette er fakta, men det er i hvert fall en problemstilling du kan ha som utgangspunkt. Det er nok mange grunner til at flere av de Afrikanske landene er U-land, men her er i hvert fall noen potensielle grunner: * Utenlandsgjeld * "Brain drain"-fenomenet. Velutdannede afrikanere reiser til vesten fordi de får bedre jobb og tjener bedre der. * Landet mangler "handel". Når halvparten av alle i landet er selvforsynte bønder har de ikke penger til å kjøpe varer og tjenester, noe som igjen fører til lav etterspørsel av varer og tjenester óg derfor heller ingen tilbud. * Diktatur etter diktatur etter diktatur. Eneste måten jeg kan tenke meg at Afrika kan "komme seg på bena igjen" er hvis vestlige selskaper begynner å investere i Afrika. "Gir du en mann en fisk har han mat for en dag, gir du han en fiskestang har han mat for resten av livet eller helt til han mister fiskestangen" eller noe sånn Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Takk for alle svar Men det hadde vært fint om dere kunne kommet med link til kilder også.. mvh Anki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå