Gå til innhold

diskusjonstråd for øvelses kjøring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg bare lagde denne tråden siden jeg holder på med øvelseskjøring nå.

har et spm. kan jeg øvelseskjøre med folk baki?

eksempel. jeg kjører faren min "lærer" meg.

og baki sitter mor og evt søsken?

er det lovlig?

8074582[/snapback]

Det er lovlig å kjøre med passasjerer i bilen ja. Ledsageren din avgjør om det er forsvarlig å ha med passasjerer når dere øver.

Lenke til kommentar

Du har lov til å kjøre med folk i bilen.

Du har lov til å kjøre bil uten håndbrekk (altså, bil med fotbrekk (eller hva det heter)).

Du har lov til å kjøre med henger på bilen, så lenge ledsager har førerkort på dette og alle regler følges (last, sikring osv).

Altså, du har lov til å gjøre det meste i henhold til vognkortet. Og at du er gammel nok til å øvelseskjøre med det kjøretøyet du kjører.

Dette er det jeg fikk vite på trafikalt grunnkurs.

Endret av Andreas-J
Lenke til kommentar

Til de som gjør om forsikringen til barna skal øvelseskjøre, sjekk forsikringsselskapet før dere gjør det!

"..ved sjåfør under 23 år går egenandelen opp til 10 000..." - er det mange som har i forsikringen sin, og endrer dette til de skal øvelseskjøre. Men ledsager er "sjåfør" og ansvarlig. Så om man krasjer mens man øvelseskjører så er ledsager "sjåfør" og egenandelen er fortsatt normal.

Kjenner flere som har fått dyrer forsikring "pga. øvelseskjøring" .

Lenke til kommentar

Det er ikke den som "kjører" som er fører av bilen ved øvelseskjøring, men ledsager. Dvs. at forsikringens "under 23 år" gjelder ikke, fordi ledsager uansett må være over 25 år. Det er altså ledsager som må være over 23 år i forhold til forsikringen. (edit: ok, det var kanskje det samme som ble skrevet over egentlig)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Et spm ang kjøring av bil med forsikring for de over 23 år.

Jeg er 18år og har nylig fått lappen. Vi har tre biler hjemme.

En firmabil, den er utelukket til mitt bruk.

To privatbiler. En med "normal" forsikring (dvs fra 18år -->) og en med 23års forsikring.

Hva skjer om jeg kjører den bilen med 23års forsikring (dere forstår hva jeg mener med det) og kolliderer? Vil vi få igjen noe via forsikringsselskapet? Egenandel, hvordan blir det med den?

Hvor mye er som regel forskjellen på 18års forsikring, og 23års forsikring?

Bilen vi snakker om er en Mercedes Benz C180, 1996 modell, 122hk, manuell gear.

Lenke til kommentar

De fleste avtaler nå er vel slik at papirene sier at man har ikke lov til å kjøre den. Dvs at man da kjører med ugyldig forsikring, og forsikringsselskapet kan dermed kreve at du dekker hele eller deler av beløpet det koster å reparere/kjøpe ny bil til den du evt. ødelegger bilen til om du skulle kollidere med noen. Forsikringselskapet er nødt til å betale den skadelidde, men de kan, og vil nok, kreve hele eller deler av beløpet fra forsikringstakeren eller føreren av bilen.

Jeg betaler 1600kr ekstra i året for å kunne kjøre min, siden jeg er under 25 år, så regner med at forskjellen ligger vel ca. der hos de fleste selskaper.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Han skal sitte foran i passasjersetet.

8976413[/snapback]

Hvis bilen har tre seter foran, kan ledsager selv velge hvor hun/han vil sitte da?

Edit: ...og hvis ledsager velger å sitte helt til høyre, har man da lov å ha med en passasjer mellom "elev" og ledsager?

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Poenget er jo at ledsageren lett skal ha muligheten til å gripe rattet eller håndbrekken hvis den er der, så hvis ledsageren ikke har mulighet til å gjøre det så sitter personen ulovlig.

8977298[/snapback]

Dette gjelder vel ikke mtp håndbrekk? Så vidt jeg vet er det lov å øvelseskjøre der man ikke har håndbrekk mellom framsetene.

Er det da slik at det ikke er lov å øvelseskjøre superbilen MacLaren F1? Da denne kun har ett sete foran?

Lenke til kommentar
Poenget er jo at ledsageren lett skal ha muligheten til å gripe rattet eller håndbrekken hvis den er der, så hvis ledsageren ikke har mulighet til å gjøre det så sitter personen ulovlig.

8977298[/snapback]

Dette gjelder vel ikke mtp håndbrekk? Så vidt jeg vet er det lov å øvelseskjøre der man ikke har håndbrekk mellom framsetene.

Er det da slik at det ikke er lov å øvelseskjøre superbilen MacLaren F1? Da denne kun har ett sete foran?

8978991[/snapback]

Selvfølgelig ikke...

Lenke til kommentar

Tidligere var det et krav om at håndbrekket skulle sitte mellom setene, men ikke nå lenger. Forskriften er tydeligvis endret på dette punktet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...