Gå til innhold

Peter Moore om Blu-ray og å gi brukerene ett valg


Anbefalte innlegg

XBox 360 er MYE mere lukket system enn Playstation, dette kommer av at det er to forskjellige firma-strukturer.

Microsoft har tjent pengene sine på å klare å utvikle monopol, mens Sony alltid har tjent pengene sine i hard konkuranse.

 

Ja, Microsoft lar deg velge om du vil ha DVD, eller en ekstra HD-DVD på 360'en din, forutsatt at du handler hos Microsoft.

Sony har mye åpnere lisenserings-politikk, de er mere intressert i levere ett produkt som kan brukes til mest mulig.

 

Ingenting i veien hardware-messig for at Microsoft kunne tillatt deg å bruke Samsung harddisk, eller Western Digital, Eyetoy-kamera, eller spille av Super Audio CD'er, eller hybrid som gir musikk i høy kvalitet, om 360-kunden skulle ønske det. :-/

Desverre har dem bygd inn hindringer for dette i 360.

 

Det Peter Moore sier om å gi kunden valgmuligheter, er bare ett PR-jippo, desverre. :-/ Ingenting ville vært bedre for kunden om jeg tok feil, men lite tyder på dette så langt ihvertfall.

8078767[/snapback]

Er du seriøs? Sony har en åpnere lisensieringspolitikk? Det var jo også en måte å si det på.

 

Det er ingenting i veien for at PS2 skal kunne bruke et hvilket som helst USB-kamera. Ingenting i veien for at PS3 skal kunne benytte seg av en ekstern HD DVD-spiller. Ingenting i veien for at PS2 heller kunne spilt av SACDer. Og ærlig talt, tror du virkelig ikke at Sony håver inn penger for hver eneste tredjeparts-gadget som produseres for maskinene deres? Dessuten kommer du nok aldri til å kunne bruke en ekstern harddisk beregnet på andre maskiner til din PS3, ikke om Sony selv har en finger med i spillet.

 

XBox 360 sin hardware er faktisk bittelitt mer universal og kompatibel enn hva Sony sin er. Det er også mye av grunnen til prisforskjellen: Sony skal som vanlig prakke på forbrukerne ny og dyr teknologi. Dette gjør at XBox i teorien kunne hatt støtte for USB-harddisker og USB-kameraer. Men herregud, fremstill dem nå ikke som nazister fordi de ønsker å tjene penger på egen hardware. Det er slik markedet fungerer.

 

Hadde XBox 360 hatt muligheten til å spille av SACDer, kan du banne på at den hadde blitt dyrere. Nesten som om Wii hadde blitt dyrere hadde den gitt deg muligheten til å spille av filmer på DVD. Den har jo tross alt en intern DVD-rom og er vel så kraftig nok til å dekode filmer. Det handler - som du selv sa - om lisenser. En slik avspiller ville ha gjort produksjonen dyrere. Du har rett i at PS3 kan gjøre mye mer. Men det skulle man jo strengt tatt forvente når den er dobbelt så dyr som hovedkonkurrenten: XBox 360.

 

Å kalle uttalelsen til Moore et PR-jippo får deg bare til å fremstå som naiv. Som om du tar alt som ramler ut av talsfolket til Sony for god fisk. Faktum er at man har et valg, man velger selv om man vil betale ekstra penger for å kunne se HD-filmer på sin spillkonsoll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
XBox 360 er MYE mere lukket system enn Playstation, dette kommer av at det er to forskjellige firma-strukturer.

Microsoft har tjent pengene sine på å klare å utvikle monopol, mens Sony alltid har tjent pengene sine i hard konkuranse.

 

Ja, Microsoft lar deg velge om du vil ha DVD, eller en ekstra HD-DVD på 360'en din, forutsatt at du handler hos Microsoft.

Sony har mye åpnere lisenserings-politikk, de er mere intressert i levere ett produkt som kan brukes til mest mulig.

 

Ingenting i veien hardware-messig for at Microsoft kunne tillatt deg å bruke Samsung harddisk, eller Western Digital, Eyetoy-kamera, eller spille av Super Audio CD'er, eller hybrid som gir musikk i høy kvalitet, om 360-kunden skulle ønske det. :-/

Desverre har dem bygd inn hindringer for dette i 360.

 

Det Peter Moore sier om å gi kunden valgmuligheter, er bare ett PR-jippo, desverre. :-/ Ingenting ville vært bedre for kunden om jeg tok feil, men lite tyder på dette så langt ihvertfall.

8078767[/snapback]

Er du seriøs? Sony har en åpnere lisensieringspolitikk? Det var jo også en måte å si det på.

 

Det er ingenting i veien for at PS2 skal kunne bruke et hvilket som helst USB-kamera. Ingenting i veien for at PS3 skal kunne benytte seg av en ekstern HD DVD-spiller. Ingenting i veien for at PS2 heller kunne spilt av SACDer. Og ærlig talt, tror du virkelig ikke at Sony håver inn penger for hver eneste tredjeparts-gadget som produseres for maskinene deres? Dessuten kommer du nok aldri til å kunne bruke en ekstern harddisk beregnet på andre maskiner til din PS3, ikke om Sony selv har en finger med i spillet.

 

XBox 360 sin hardware er faktisk bittelitt mer universal og kompatibel enn hva Sony sin er. Det er også mye av grunnen til prisforskjellen: Sony skal som vanlig prakke på forbrukerne ny og dyr teknologi. Dette gjør at XBox i teorien kunne hatt støtte for USB-harddisker og USB-kameraer. Men herregud, fremstill dem nå ikke som nazister fordi de ønsker å tjene penger på egen hardware. Det er slik markedet fungerer.

 

Hadde XBox 360 hatt muligheten til å spille av SACDer, kan du banne på at den hadde blitt dyrere. Nesten som om Wii hadde blitt dyrere hadde den gitt deg muligheten til å spille av filmer på DVD. Den har jo tross alt en intern DVD-rom og er vel så kraftig nok til å dekode filmer. Det handler - som du selv sa - om lisenser. En slik avspiller ville ha gjort produksjonen dyrere. Du har rett i at PS3 kan gjøre mye mer. Men det skulle man jo strengt tatt forvente når den er dobbelt så dyr som hovedkonkurrenten: XBox 360.

 

Å kalle uttalelsen til Moore et PR-jippo får deg bare til å fremstå som naiv. Som om du tar alt som ramler ut av talsfolket til Sony for god fisk. Faktum er at man har et valg, man velger selv om man vil betale ekstra penger for å kunne se HD-filmer på sin spillkonsoll.

8079772[/snapback]

 

DU treffer spikeren delvis på hodet, ingen konsoller gir brukeren noe særlig valgmuligheter, hele konsollgreia er tuftet på å låse brukeren, slik at man kan tjene penger på de produktene man har låst brukeren til. Valgfriheten er i praksis veldig lav, og de forsøker aktiv å sabotere ting som øker denne valgfriheten.

 

Å mase om at de vil gi kundene valgfrihet er bare vas, kan godt kalle det et PR-jippo. De vil tjene mest mulig penger, MS bedømte det slik at det beste var å lansere en billigere konsoll, og å ha HD-dvd som en del av sin pakke med overpriset ekstra-utstyr. (og det tror jeg de gjorde rett i).

 

AtW

Lenke til kommentar
Og ærlig talt, tror du virkelig ikke at Sony håver inn penger for hver eneste tredjeparts-gadget som produseres for maskinene deres?

 

 

Tror ikke Sony tjener så mye på at MS selger xbox 360 live kameraet, ms tastatur, ms mus, at logitech selger mus og tastatur, at produsent x selger sitt bluetooth headsett, at WD selger en 2,5 " disk, at SG selger en 2,5 " disk etc etc etc etc. Det var vel det han mente ved å si at xbox 360 sitt system er mer lukket.

Endret av Mgs
Lenke til kommentar

Huff :no: Kongrudi sa at xbox 360 sitt system er mer lukket enn ps3 sitt system, alex ws er uening og sa dette:

 

Og ærlig talt, tror du virkelig ikke at Sony håver inn penger for hver eneste tredjeparts-gadget som produseres for maskinene deres?

 

Nei det tror vi ikke! Sony tjener ikke på at MS selger xbox 360 live kameraet, og de tjener ikke noe på at logitech selger bluetooth/usb tastatur, usb/bluetooth mus, eller at Western Digital selger en 2,5 " disk. Det var det jeg mente ;)

Lenke til kommentar
XBox 360 er MYE mere lukket system enn Playstation, dette kommer av at det er to forskjellige firma-strukturer.

Microsoft har tjent pengene sine på å klare å utvikle monopol, mens Sony alltid har tjent pengene sine i hard konkuranse.

 

Ja, Microsoft lar deg velge om du vil ha DVD, eller en ekstra HD-DVD på 360'en din, forutsatt at du handler hos Microsoft.

Sony har mye åpnere lisenserings-politikk, de er mere intressert i levere ett produkt som kan brukes til mest mulig.

 

Ingenting i veien hardware-messig for at Microsoft kunne tillatt deg å bruke Samsung harddisk, eller Western Digital, Eyetoy-kamera, eller spille av Super Audio CD'er, eller hybrid som gir musikk i høy kvalitet, om 360-kunden skulle ønske det. :-/

Desverre har dem bygd inn hindringer for dette i 360.

 

Det Peter Moore sier om å gi kunden valgmuligheter, er bare ett PR-jippo, desverre. :-/ Ingenting ville vært bedre for kunden om jeg tok feil, men lite tyder på dette så langt ihvertfall.

8078767[/snapback]

Er du seriøs? Sony har en åpnere lisensieringspolitikk? Det var jo også en måte å si det på.

 

Det er ingenting i veien for at PS2 skal kunne bruke et hvilket som helst USB-kamera. Ingenting i veien for at PS3 skal kunne benytte seg av en ekstern HD DVD-spiller. Ingenting i veien for at PS2 heller kunne spilt av SACDer. Og ærlig talt, tror du virkelig ikke at Sony håver inn penger for hver eneste tredjeparts-gadget som produseres for maskinene deres? Dessuten kommer du nok aldri til å kunne bruke en ekstern harddisk beregnet på andre maskiner til din PS3, ikke om Sony selv har en finger med i spillet.

 

XBox 360 sin hardware er faktisk bittelitt mer universal og kompatibel enn hva Sony sin er. Det er også mye av grunnen til prisforskjellen: Sony skal som vanlig prakke på forbrukerne ny og dyr teknologi. Dette gjør at XBox i teorien kunne hatt støtte for USB-harddisker og USB-kameraer. Men herregud, fremstill dem nå ikke som nazister fordi de ønsker å tjene penger på egen hardware. Det er slik markedet fungerer.

 

Hadde XBox 360 hatt muligheten til å spille av SACDer, kan du banne på at den hadde blitt dyrere. Nesten som om Wii hadde blitt dyrere hadde den gitt deg muligheten til å spille av filmer på DVD. Den har jo tross alt en intern DVD-rom og er vel så kraftig nok til å dekode filmer. Det handler - som du selv sa - om lisenser. En slik avspiller ville ha gjort produksjonen dyrere. Du har rett i at PS3 kan gjøre mye mer. Men det skulle man jo strengt tatt forvente når den er dobbelt så dyr som hovedkonkurrenten: XBox 360.

 

Å kalle uttalelsen til Moore et PR-jippo får deg bare til å fremstå som naiv. Som om du tar alt som ramler ut av talsfolket til Sony for god fisk. Faktum er at man har et valg, man velger selv om man vil betale ekstra penger for å kunne se HD-filmer på sin spillkonsoll.

8079772[/snapback]

 

Kan jo godt rette min faktafeil.

Var vell litt kjapp på avtrekkeren da jeg nevnte Super Audio CD..

Tror ikke DVI eller VGA portene er godkjent for å sende DSD-signaler, så 360 har vell kanskje for svak hardware til å kunne sende ut slike signal, da man trenger HDMI 1.0 eller senere, evt i.link for å sende DSD.

Men DVD Audio diskene burde jo gå. :(

 

Forøvrig ble SACD introdusert ett år etter PS2, så det ville vært vanskelig å få den til å støtte SACD.

 

Men Mgs, summerte opp resten ganske bra.. :)

Forutenom harddisk, så er vell det mest tydelige tegnet for oss dødelige at Harmonix ikke fikk lage trådløs gitar på Guitar Hero II som benyttet seg av MS sitt Wifi.. :-/

Lenke til kommentar
Det er nok bare trådstarter som synes at et valg uten et sony produkt ikke er et valg ;)

8081459[/snapback]

mmm..

 

Det er rimelig spesiellt det her..

 

Man kan velge om man kjøper dings for hd-film. Men dette er tydeligvis ikke ett valg.

 

Hadde man kunne velge mellom 2 forskjellige hd-film dingser så er det plutselig ett valg.

 

Forøvrig interessant at jeg da tydeligvis ikke har valgt å ikke kjøpe denne HD DVD-dingsen.

 

Siden noen mener at MS ikke gir meg ett valg. Hvordan kan det da ha seg at jeg ikke har HD DVD-spiller enda? Er det fordi MS ikke har gitt meg ett valg eller fordi jeg faktisk har tatt ett valg som ikke finnes?

 

Oioioi som man kan få hodepine av resonementene(leif?) til noen på dette forumet :ohmy:

Lenke til kommentar
jo, MS gir det ett valg, men ville det ikke være flott om du kunne velge mellom HD DVD addon og Blu-Ray addon. Det er jo det som er problemet.

8081693[/snapback]

Det har du helt rett i.. Men det var vel ikke akkurat det du begynte tråden med :D

 

Forøvrig så gir MS deg i teorien valget mellom begge deler. De selger bare ikke begge deler selv.

 

Man kan velge:

 

1. Ingen hd-film dings fra MS

2. HD DVD fra MS.

3. Blu-ray fra en helt annen leverandør. F.eks PS3 eller stand-alone.

 

Alt dette virker som valg fra meg.. At en produsent skal bli kritisert for å ikke selge produkter som støtter alle standarder selv kan jeg ikke forstå. Da vil jo samme kritikken gå mot Sony som ikke har HD DVD støtte i PS3.

Lenke til kommentar
De kan, men hvorfor si nei takk til mer penger? :p

8075423[/snapback]

 

Er klar over det, men valget står da mellom a) tjene en begrenset sum med penger og i samme slengen utvide mulighetene til konsollkonkurrenten, og b) ikke tjene penger på dette området, og la X360-brukere stå igjen med en etterhvert ubrukelig HD-DVD avspiller (dersom BR skulle vinne formatkrigen).

8075474[/snapback]

 

Eh, det her jo bare retarded...

Så kan MS svare med å nekte Windows XP/Vista å gjenkjenne noe som helst heter Blue Ray så sitter du der med noe som kun kan brukes til PS3... nei, er nok ikke sånn verden fungerer!

Det er vel heller ikke sånn at Blue-Ray eies KUN av Sony her, det hadde jo vært selvmord!

 

8075574[/snapback]

 

Hovedpoenget er at hvis Sony (som jeg antar har mye å si i BR-"styret") godkjenner en BR-avspiller til X360, vil PS3'en miste mye av Blu-Ray eksklusiviteten; noe de har fokusert mye på i markedsføringen.

 

Må si jeg lurer litt på hvordan dette kommer til å spille seg ut..

 

Når det gjelder sammenligningen din med Windows/Blu-ray er den ganske på jordet. Hvis BR har vunnet formatkrigen, så kan ikke MS legge inn en "fiks" i Vista for å nekte bruk av dette formatet. Hvordan ville brukerne reagert hvis de skulle gjort dette med det DVD er idag?

8075866[/snapback]

 

Må vi ikke blande vafler og kjeks her altså. Det er mange støttespillere inne i Blu-ray, og Microsoft var en av dem fram til høsten 2005 - da de trakk seg ut (bl.a. fordi de mente at produksjonen ville bli for dyr og at kopisperrene ville kunne virke både avskrekkende og hindre utbredelsen av formatet). Så DE trakk seg - de ble ikke kastet ut. Og de HD folka hos MS sa at det var ikke lett å bryte båndene med tidligere støttespillere og samarbeidspartnere.

 

Blu-ray bruker bl.a. en ny codec som er utviklet av MS - som mange mener er bedre enn 10 år gamle Mpeg 2. Hvis verden var så "ondskapsfull" så kunne jo MS lagt bånd på codecen sin og sagt at kun HD DVD filmer og avspillere skulle få bruke den - og på den måten få et overtak over Blu-ray.

 

Denne "krigen" strekker seg laaangt utover vår spillverden. Det er snakk om store filmselskap og elektronikkprodusenter - hvorav mange av de støtter begge format. Hvis Sony skulle kjørt dette løpet av alene - så hadde de vært kjørt! De trenger de støttespillerne de kan få - fordi Sony er så inne i Blu-ray langt utover det PS3 betyr - tenker da filmproduksjon og filmrettigheter, og stand alone avspillere som de selv lager. Og snart kommer Sony med en "billig" avspiller som lett kan konkurrere med PS3 på Blu-ray delen og pris. Og Samsung var først ute med Blu-ray spiller og snart kommer deres 2. generasjon - billigere og kanskje bedre PS3. Samsung samarbeider med MS i andre sammenhenger.. Altså, Blu-ray eksklusivitet for Sony finnes ikke. Pioneer har spiller ute, Panasonic også. De var før Sony. Og alle disse kommer nå med nye og billigere spillere snart.

 

Så - vi må slutte å tenke snevert og konsollkrig. Det er det nye optiske formatet for High Definition film som skal avgjøres - å stenge ute selskap er å skyte seg i foten - spesielt når de samarbeider om andre ting ellers.

Lenke til kommentar
Huff  :no:  Kongrudi sa at xbox 360 sitt system er mer lukket enn ps3 sitt system, alex ws er uening og sa dette:

 

Og ærlig talt, tror du virkelig ikke at Sony håver inn penger for hver eneste tredjeparts-gadget som produseres for maskinene deres?

 

Nei det tror vi ikke! Sony tjener ikke på at MS selger xbox 360 live kameraet, og de tjener ikke noe på at logitech selger bluetooth/usb tastatur, usb/bluetooth mus, eller at Western Digital selger en 2,5 " disk. Det var det jeg mente ;)

8080689[/snapback]

Nei, herregud, noe slikt har jeg heller aldri påstått. For den saks skyld kan jeg nevne at man kjempefint kan bruke et hvilket som helst usb-tastatur eller mus til sin XBox 360. Microsoft har faktisk ikke produsert eget tastatur eller mus.

 

Poenget er at Sony (i likhet med MS, Nintendo og alle andre store, onde maskinvareprodusenter) får rikelig med penger for hvert eneste tredjeparts-produkt altså IKKE disse harddiskene du refererer til) som er ment til å brukes med Sony sine produkter. Eksempelvis håndkntrollere, minnekort, nettverksadaptere etc. Alle produkter som har en skrift ala "For use with PlayStation 2" må betale lisenspenger til Sony. Hvis ikke vil du nok heller se et produkt med skriften "Not lisenced by Sony" med relativt store bokstaver. Slike har jeg faktisk sett, og de selger som regel svært dårlig.

Lenke til kommentar
Hehe sant nok. Burde ha skrevet at MS burde la forbrukerene velge blu-ray eller hd dvd til xbox 360'en sin.

8081732[/snapback]

 

Burde ikke Sony gi ut et HD DVD-drev til PS3 da?

 

Moore: Blu-ray Xbox 360 add-on possible

Xbox marketing chief says Microsoft could release peripheral for the Sony-backed disc if HD-DVD loses format war.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Tja, man får nå et større valg på X360 fremfor PS3 med tanke på hva man får i forhold til hva man trenger. Jeg for min del klarer meg godt med den gamle DVDen (på lik linje at jeg faktisk klarer meg med DVD, VHS, CD og Vinyl). Så for min del er det valget mellom å kjøpe en X360 som ren spillkonsoll et godt valg. Jeg har muligheten til stede om jeg vil, men det vil da koste meg, men det koster meg ikke i investeringsøyeblikket.

 

Det gjør PS3, som pakker på mer enn jeg trenger. Det er litt irriterende for jeg har ikke bruk for Blu-Ray, og per dags dato tror jeg ikke det er noe videre behov for 50 Gb diskplass, ettersom man har HD i konsollen samt få spill som faktisk kommer på flere DVDer. Med tanke på at DVD er et såpass "gammelt" format, skulle man tro at flere spill kom på flere DVDer, slik som CDene i sin slutthetstid der spill kom mange ganger på flere CDer. Det at man i dag har såpass god komprimerings teknikk at man får gode spill grafisk sett inn på 1 DVD, er vel bevis nok på at Blu-Ray disker er kommet 1 generasjon for tidlig, og det dermed var smartere av MS å gi det valget fremfor å presse det på forbrukeren.

 

Man har vel egentlig en større valgfrihet med X360 enn man har med PS3.

Lenke til kommentar
Men når MS sier at de vil gi Xbox 360 eiere ett VALG, så bør de da ta med begge formatene slik at brukerene kan gjøre ett valg? EGM er tydeligvis enige, om du leser kilden så er det flere som er enige.

8074228[/snapback]

 

Prøv å få Sony til å gå med på nettopp det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...