2bb1 Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hei å hå.. Sliter litt med å analysere en setning vi har på pensum til en prøve i morgen. "Gi meg boka di!" "Gib mir dein Buch!" (fant jeg ut at det skulle være etter å ha sett i fasitten). Kan noen analysere den setningen? "Gib" er vel verbalet, men hvor er subjektet? (Btw, "zu geben" styrer dativ). Får håpe vi har noen tysk-nerder der ute Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Norske imperativsetninger har i likhet med tysk som regel et utelatt (implisitt) subjekt. Du har altså å gjøre med ett verbal og to objekter. Gib mir dein Buch blir da V IOBJ DOBJ EDIT: Ser ikke ut til at forumet lar meg sette så mange mellomrom jeg vil, så det ble litt sammenklemt. Endret 4. mars 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Ser det Tusen takk for hjelpen! (Finnes det en "tysk-tråd" her på diskusjon? Hvis ikke, skulle det blitt laget en? ) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det er i det minste en egen språkseksjon på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=364 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå