Gå til innhold

Hvordan lage flere partisjoner?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal lage partisjoner på disken min, men får valget primary og logical...

Hva er forskjellen?

Edit: legger til en ting. Bruker partitionmagic 8, men når jeg tar apply så resetter den bare alt... Noen som vet hvorfor?

Edit: Logical var den partisjonen jeg trenger siden den er til programmer og spill, ikke Os, men lurer fortsatt på dette med partition magic...

Edit2: fant grunnen, men lurer nå på andre metoder til å lage partisjoner...

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å bare bruke diskbehandling?  Det er innebygd i Windows.

Høyreklikk på Min datamaskin, velg Behandle og deretter Diskbehandling.

NB!  IKKE sett diskene opp som dynamiske.

8075396[/snapback]

hvordan lager jeg partisjoner der? finner ikke noe valg der jeg kan gjøre dette...

Lenke til kommentar
Du kan ha 3 primære en og logisk på en harddisk..

En logisk kan du dele opp i flere partisjoner. Mens, en primær kan du

boote opp med og installere OS i.

8073974[/snapback]

.....du kan starte fra en active primær, samtidig som OS kan innstalleres på en av de logiske stasjoner på den extended partisjon.

Det beryr at din primær/system partisjon kan være bare noen MB stor.

Lenke til kommentar
Ble forvirra av det der... Jeg har en disk som jeg kjører på nå. Og jeg vil lage en partisjon til os og en til alt annet. Hva er enkleste måten jeg kan gjøre dette på?

8076183[/snapback]

"Det der" var svar eller rettelse på det med hvor og hvordan vi kan installere OS på en disk, og det går på det med at system partisjon kan men behover ikke å være den samme som den oppstarts partition.

Til deg: Hvis du har kun en disk på Pc-en din, med windows intallert.

For å lage en partisjon på den, krever at du har ledig plass til det, hvis du skal bruke windows partisjonering.

Hvis du bruker andre progs, som PM, som jeg har ikke erfaring med, antar jeg at du må først minske noe, for så å lage en ny.

Og jeg vil lage en partisjon til os og en til alt annet

-mener du å gjøre det på disken du allerede kjører windows på ?

-har du tenkt å innstallere Windows på nytt ?

-hvor mange partisjoner har du på disken din ?

-har du ledig plass på disken nå?

Lenke til kommentar

-mener du å gjøre det på disken du allerede kjører windows på ? Ja

-har du tenkt å innstallere Windows på nytt ? Hvis det er mulig og lage en partisjon jeg kan legge ting innpå før jeg må formatere.

-hvor mange partisjoner har du på disken din ? 1

-har du ledig plass på disken nå? 200 gig

Lenke til kommentar
-mener du å gjøre det på disken du allerede kjører windows på ? Ja

-har du tenkt å innstallere Windows på nytt ? Hvis det er mulig og lage en partisjon jeg kan legge ting innpå før jeg må formatere.

-hvor mange partisjoner har du på disken din ? 1

-har du ledig plass på disken nå? 200 gig

8076558[/snapback]

Jeg antar at ledig plass på 200GB er å finne på den allerede opprettet partisjon.

Dårlig formulert av meg, hvor jeg mente, ledig plass som upartisjonert.

-Du kan ikke bruke Windows til å opprette partisjon på disken din, så lenge den eneste partisjon du har opptar hele disken.

Og siden du kan ikke det, så kan du ikke lagre de data du vil ta vare, for så å installere på nytt.

Dette er fra Windows sin side.

Men du kan bruke da andre programmer for å manipulere.

Det betyr et prog ala PM. Da skal du minske den partisjon du har, og opprette en ny.

Desverre kjenner ikke så mye av de for å henviser til. Det er andre brukere som sitter med mer erfaring enn meg på det, så håper at noen kommer med noe.

Hvis da på et eller annet vis, kan du lagre det du vil på et annet plass, brenne på CD-er, lagre litt på flash disk. osv., kan du starte på nytt.

Og det betyr at du under installasjon skal du slette denne partisjon og opprette ny som er mye mindre enn den du har nå. Under install angir du plass i MB. Resten kan du ordne seinere fra Diskbehandlingen.

Ikke mye jeg kunne hjelpe deg med her.

Lenke til kommentar

Jeg har en bærbar pc jeg kan overføre til :) Men er så kjedelig så ville vite om det var en enkel måte uten å gjøre det på... Men takker for hjelpen du har faktisk lært meg en hel del. Nå skal jeg overføre til den bærbare så formaterer jeg hele skiten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...