Gå til innhold

Utleie av webhotell på egen server


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg lurte litt i dag på hva som skal til for å ha en brukbar server som man kan leie ut webhotell på. Kanskje sånn som one.com, bare kun med plass til 10 webhotell på eller noe sånt... Så mine spørsmål er:

 

Hva slags OS brukes vanligvis?

Hvor bra bør systemet være?

Hvordan kan man holde styr på hvem som leier server hos deg og hva de skal ha tilgang til (inkludert hvor mye trafikk, lagringsplass, etc)?

Hvor bra båndbredde bør man ha?

 

Vet det er mye mer enn dette man må kunne, men jeg var så nysgjerrig i dag... Et sted må man jo starte :) Håper noen her kan gi meg svar på spørsmålene mine da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan man holde styr på hvem som leier server hos deg og hva de skal ha tilgang til (inkludert hvor mye trafikk, lagringsplass, etc)?

 

 

Du kan prøve denne: http://www.ispconfig.org/ (Den er til Linux/Unix).

 

Hvor bra båndbredde bør man ha?

 

Kommer an på hvor mye trafikk sidene har, men selfølgelig jo mer, jo bedre.

Endret av Christian93
Lenke til kommentar

Os: Dei fleste, alt etter kva type tjenester ein skal tilby/kjøre på maskina

 

At etter trafikken

frå gamal P3 til dual/quad o.s.v Xeon/opteron-configer

Lette heimesider vil nok ikkje vere eit stort problem med ein gamal P3 og ei LAMP-oppsett (Linix-Apache-Mysql-PHP)

 

 

I bunnen eit CMS-system med eit CRM-system oppå. CMSet innheld datene ( Content management ststem) og kundene pakker styrer du i CRMen ( Customer Relation managent)

 

Alt etter trafikkbehov.

frå 1Mbit til 1Gbit

slik du skisserer opp med 10 brukarar så trur eg nok ikkje det er noko særleg behov for meir enn 1-2Mbit

Lenke til kommentar
Os: Dei fleste, alt etter kva type tjenester ein skal tilby/kjøre på maskina

 

At etter trafikken

frå gamal P3 til dual/quad o.s.v Xeon/opteron-configer

Lette heimesider vil nok ikkje vere eit stort problem med ein gamal P3 og ei LAMP-oppsett (Linix-Apache-Mysql-PHP)

 

 

I bunnen eit CMS-system med eit CRM-system oppå. CMSet innheld datene ( Content management ststem) og kundene pakker styrer du i CRMen ( Customer Relation managent)

 

Alt etter trafikkbehov.

frå 1Mbit til 1Gbit

slik du skisserer opp med 10 brukarar så trur eg nok ikkje det er noko særleg behov for meir enn 1-2Mbit

8073864[/snapback]

 

Okey, la oss si at jeg skal tilby denne pakken til kundene. Hv aslags system bør jeg ha da og hvor godt nettverk?

 

 

Serverplass i MB: 500 GB

Trafikk: 80 GB

ASP - PHP5 - MySQL: Ja

 

 

Hva bør jeg ha for å tilby en slik pakke hvis vi sier til 30 personer?

 

Edit: Eller hva om vi sier til 50 personer?

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

ASP? då må du på windows viss eg ikkje husker heilt feil iallefall viss ein skal ha .NET-rammeverket med.

 

Maskinvare:

P4 3Ghz 1GB ram greier nok jobben, så sant det ikkje er tunge webapplikasjoner.

då bør kanskje ein dualcore settes inn istandenfor.

 

2-4Mbit upload er vel nok til så få kunder, fleire kunder så hadde 10Mbit vore på sin plass.

Lenke til kommentar
Okey, da dropper jeg ASP... Hvordan vet du hva 2mbit, 10mbit, 20mbit, etc, holder til? Er det noen standardregel eller noe sånt?

8074151[/snapback]

 

Det kommer veldig an på. Spørs om du skal ha noen tunge filer på webhotellet, feks filer på 100mb. Da går det fort 3mbit/s en stund.

 

På "lette" filer/tekst holder det nok med 1-2mbit.

 

Co-Location selges som regel som fast båndbredde. f.eks 250gb trafikk/mnd.

Lenke til kommentar
Bare litt kipt med min linje her i hjemmet... Vi er liksom midt i mellom den ene og andre stasjonen for bredbånd så linjen er litt dårlig... Kan det fikses?

8074205[/snapback]

 

Skal du drive seriøs utleie ville jeg vurdert å leie dedikert server/co-location.

 

Skal du kun hoste sidene til noe kompiser kan du sikkert hoste det hjemme.

Lenke til kommentar
Bare litt kipt med min linje her i hjemmet... Vi er liksom midt i mellom den ene og andre stasjonen for bredbånd så linjen er litt dårlig... Kan det fikses?

8074205[/snapback]

 

Skal du drive seriøs utleie ville jeg vurdert å leie dedikert server/co-location.

 

Skal du kun hoste sidene til noe kompiser kan du sikkert hoste det hjemme.

8074250[/snapback]

 

Går det ann å leie en dedikert server? Kan du nevne et eksempel og hvor mye koster det sånn ca? Har egentlig alltid lurt på hva co-location er... Kan du forklare?

Lenke til kommentar
Bare litt kipt med min linje her i hjemmet... Vi er liksom midt i mellom den ene og andre stasjonen for bredbånd så linjen er litt dårlig... Kan det fikses?

8074205[/snapback]

 

Skal du drive seriøs utleie ville jeg vurdert å leie dedikert server/co-location.

 

Skal du kun hoste sidene til noe kompiser kan du sikkert hoste det hjemme.

8074250[/snapback]

 

Går det ann å leie en dedikert server? Kan du nevne et eksempel og hvor mye koster det sånn ca? Har egentlig alltid lurt på hva co-location er... Kan du forklare?

8074267[/snapback]

 

Co-Location er at du utplasserer din server hos en leverandør. Du er altså eieren av serveren. Dedikert server er at du leier serveren av en leverandør. Du eier da ikke serveren selv, men kan som regel i alle tilfeller bruke den til hva du vil.

 

Jeg kan gi deg tilbud på co-location og dedikert (bjerkaas AT mbit.no).

 

Ellers så er det bare å søke på google "dedikert server norge" "co-location norge".

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

colocation koster vel en 4-500 kr mnd med 150gb trafikk eller noe rundt det.

 

Men skal du drifte egen server ville jeg valgt openbsd, og så må du kunne veldig mye! og du må være kjapp med å fikse nedetid. Mao er det ett strev å leie ut server. Tror jeg egentlig ville droppet det, men skal du begynne så lær deg å sette opp og drifte en openbsd server med eget domene (koster hundre kr) i en måned uten nedetid. Klarer du det er du godt på vei. Det er også lurt at du er en rev på bsd/linux samt at du må kunne alt om konfigurereing av php og apache for å være sikker på at en bruker ikke bruker alle resursene på maskinen

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde drevet en seriøs bedrift (noe jeg faktisk gjør), så hadde jeg aldri betalt for webhotell/e-posttjener hos noen som har så lite erfaring. Greit at man må starte et sted, men pilotkundene bør helst ikke ha en business critical tjeneste kjørende hos deg.

 

Har du etablert et firma? Hvis du gjør det, så får du også fradrag for alle utgifter (maskinvare/programvare/linjeleie osv).

Lenke til kommentar

Hoster selv hjemmesider for andre pluss noen forum på en Dobbel MP2400+ og 3.5GB med ramm 20/10 mbps linje er også på plass men skal muligens oppgardere til 50/25 og kjøpe med dobble 4-way når AMD kommer ut med de.Da vil det bli saker håper jeg men det jeg sliter med er att de bare får en mailadresse da det er virtuelle domener og att de ikke har tillgang til FTP,men så er det privatpersoner det er snakk om og ikke bedrifter til det hadde jeg nok måtte gå for noe Annet ihvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...