nutShell Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Har i flere dager prøvd å koble meg opp til en av mine maskiner via SAMBA, men uten hell. SAMBA er svært konfigurerbar, men når man ikke helt vet hva man holder på med, er det ikke så lett. Maskinen jeg prøver å koble opp mot (kilmanjaro), kjører Ubuntu edgy, SAMBA 3.0.22 og openSSH server (port 512). Har også opprettet en Linux bruker: smbguest Når jeg kjører lokalt, fungerer det fint: smbclient -L 10.0.0.2 [-U smbguest] Men fra annen Linux maskin får jeg: abc@gallepiggen:~$ smbclient -L 10.0.0.2timeout connecting to 10.0.0.2:445 timeout connecting to 10.0.0.2:139 Error connecting to 10.0.0.2 (Operation already in progress) Connection to 10.0.0.2 failed Her er min smb.conf [global] ; Uncomment this if you want a guest account guest account = smbguest map to guest = bad user passdb backend = tdbsam guest log file = /var/log/samba/%m.log lock directory = /var/lock/samba interfaces = eth1 lo bind interfaces only = yes encrypt passwords = yes ;smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *password* %n\n *password* %n\n *changed* unix password sync = Yes workgroup = WORKGROUP security = share restrict anonymous = no domain master = yes preferred master = yes max protocol = NT ldap ssl = No server signing = Auto netbios name = UBU wins support = yes [homes] comment = Home Directories browseable = no read only = no create mask = 0750 invalid users = root nobody smbguest [tmp] comment = Temporary file space path = /tmp read only = no guest ok = yes [public] comment = Public Stuff path = /avMedia guest ok = yes read only = no write list = @smbguest Her er oversikt over iptables: xyz@kilmanjaro:~$ sudo iptables -L Chain INPUT (policy DROP) target prot opt source destination ACCEPT tcp -- speedtouch.lan anywhere tcp flags:!FIN,SYN,RST,ACK/SYN ACCEPT udp -- speedtouch.lan anywhere ACCEPT all -- anywhere anywhere ACCEPT icmp -- anywhere anywhere limit: avg 10/sec burst 5 DROP all -- anywhere 255.255.255.255 DROP all -- anywhere 10.0.0.255 DROP all -- BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8 anywhere DROP all -- anywhere BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8 DROP all -- 255.255.255.255 anywhere DROP all -- anywhere 0.0.0.0 DROP all -- anywhere anywhere state INVALID LSI all -f anywhere anywhere limit: avg 10/min burst 5 INBOUND all -- anywhere anywhere LOG_FILTER all -- anywhere anywhere LOG all -- anywhere anywhere LOG level info prefix `Unknown Input' Chain FORWARD (policy DROP) target prot opt source destination ACCEPT icmp -- anywhere anywhere limit: avg 10/sec burst 5 LOG_FILTER all -- anywhere anywhere LOG all -- anywhere anywhere LOG level info prefix `Unknown Forward' Chain OUTPUT (policy DROP) target prot opt source destination ACCEPT tcp -- kilmanjaro speedtouch.lan tcp dpt:domain ACCEPT udp -- kilmanjaro speedtouch.lan udp dpt:domain ACCEPT all -- anywhere anywhere DROP all -- BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8 anywhere DROP all -- anywhere BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8 DROP all -- 255.255.255.255 anywhere DROP all -- anywhere 0.0.0.0 DROP all -- anywhere anywhere state INVALID OUTBOUND all -- anywhere anywhere LOG_FILTER all -- anywhere anywhere LOG all -- anywhere anywhere LOG level info prefix `Unknown Output' Chain INBOUND (1 references) target prot opt source destination ACCEPT tcp -- anywhere anywhere state RELATED,ESTABLISHED ACCEPT udp -- anywhere anywhere state RELATED,ESTABLISHED LSI all -- anywhere anywhere Chain LOG_FILTER (5 references) target prot opt source destination Chain LSI (2 references) target prot opt source destination LOG_FILTER all -- anywhere anywhere LOG tcp -- anywhere anywhere tcp flags:FIN,SYN,RST,ACK/SYN limit: avg 1/sec burst 5 LOG level info prefix `Inbound ' DROP tcp -- anywhere anywhere tcp flags:FIN,SYN,RST,ACK/SYN LOG tcp -- anywhere anywhere tcp flags:FIN,SYN,RST,ACK/RST limit: avg 1/sec burst 5 LOG level info prefix `Inbound ' DROP tcp -- anywhere anywhere tcp flags:FIN,SYN,RST,ACK/RST LOG icmp -- anywhere anywhere icmp echo-request limit: avg 1/sec burst 5 LOG level info prefix `Inbound ' DROP icmp -- anywhere anywhere icmp echo-request LOG all -- anywhere anywhere limit: avg 5/sec burst 5 LOG level info prefix `Inbound ' DROP all -- anywhere anywhere Chain LSO (0 references) target prot opt source destination LOG_FILTER all -- anywhere anywhere LOG all -- anywhere anywhere limit: avg 5/sec burst 5 LOG level info prefix `Outbound ' REJECT all -- anywhere anywhere reject-with icmp-port-unreachable Chain OUTBOUND (1 references) target prot opt source destination ACCEPT icmp -- anywhere anywhere ACCEPT tcp -- anywhere anywhere state RELATED,ESTABLISHED ACCEPT udp -- anywhere anywhere state RELATED,ESTABLISHED ACCEPT all -- anywhere anywhere Mvh Rådvill og forventningsfull Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hva om du slår av firewallen? sudo -s mkdir /backup iptables-save -c > /backup/iptables-backup iptables --flush Se om det virker. Hvis ikke, reboot, se om det virker igjen... Hvis ikke kan du gjenopprette iptables med: iptables-restore -c < /backup/iptables-backup Lenke til kommentar
nutShell Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Hva om du slår av firewallen? sudo -s mkdir /backup iptables-save -c > /backup/iptables-backup iptables --flush Se om det virker. Hvis ikke, reboot, se om det virker igjen... Hvis ikke kan du gjenopprette iptables med: iptables-restore -c < /backup/iptables-backup 8075997[/snapback] Takk for tilbakemelding, men... Etter flush, får jeg ikke lenger kontakt med omverdenen. ssh fungerer ikke, og ping returnerer meldingen under, selv med sudo: ping: sendmsg: Operation not permitted Prøvde også å kjøre: sudo /etc/init.d/network restart Men dette også uten hell. Etter reboot, er alt tilbake som før, også iptables (altså som før) Fremdeles rådvill.... Endret 4. mars 2007 av nutShell Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Last ned nofirewall filen jeg har lagt til og prøv: sudo -s iptables --flush iptables-restore -c < nofirewall nofirewall: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # Generated by iptables-save v1.3.5 on Mon Mar 5 01:01:55 2007*filter :INPUT ACCEPT [98594:12008463] :FORWARD ACCEPT [0:0] :OUTPUT ACCEPT [162838:213043607] COMMIT # Completed on Mon Mar 5 01:01:55 2007 Lenke til kommentar
nutShell Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 NutCracker! Det ser ut til å gjøre susen! Takker og bukker!! I min desperasjon og søken etter årsak/konfig. muligheter, fant jeg ut at jeg hadde installert en applikasjon som heter: Firestarter Vet ikke om det er den som har lagt inn alle restriksjonene i iptables, eller om det er default Ubuntu, men her var det ganske enkelt å legge inn f.eks. Samba og åpne for kommunikasjon til spesifikk ip, host eller nettverk. Men igjen, takker og bukker! Skriptet kan jo også være til nytte på f.eks. servere uten GUI. /nut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå