skylinepower Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 hei på dere jeg har en pc som jeg personlig synes bråker. den viften som har høyest db er cpu viften på 19db skal ikke kjøpe ny, men er det noen mulighet og "stenge" lyden inne? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 hvis du sperrer den inne vil det vel ikke komme luft til? (mulig jeg har missforstått) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 hei på dere jeg har en pc som jeg personlig synes bråker. den viften som har høyest db er cpu viften på 19db skal ikke kjøpe ny, men er det noen mulighet og "stenge" lyden inne? 8073587[/snapback] tviler på at den cpu vifta virkelig er på 19db, mange produsenter oppgir rene fantasitall for vifter og slikt. Men jeg ville ikke stenget lyden inne, det kan fort føre til at pcen støyer enda mer, siden når du stenger støyen inne, vil du også stenge inn varmen. Noe som igjen fører til at pcen din blir varmere. Det kan igjen føre til at viftene dine går fortere. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hadde det ikke vært bedre om du stengte lyden ute, så den ikke har muligheten til å komme inn for å lage bråk? Neida, bare tuller med deg kis. Det vil nok være et problem å stenge lyden inne, for da må du lage kassa lufttett, og da kommer det liksom ikke noe luft til, og da blir det varmt. Men noe du kan prøve, som jeg gjorde på pcen min en gang, det var å finne meg sitteunderlag (sånn man bruker når man er på tur i skog og mark) som jeg teipa fast på innsiden av kabinettet. Det funka litt, ikke alt for bra, men greit nok. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Men noe du kan prøve, som jeg gjorde på pcen min en gang, det var å finne meg sitteunderlag (sånn man bruker når man er på tur i skog og mark) som jeg teipa fast på innsiden av kabinettet. Det funka litt, ikke alt for bra, men greit nok. kanskje jeg skal prøve det Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Når jeg sjekker hvilken vifte som bråker mest i mitt kabinett, bruker jeg å sette fingeren borti for å stoppe den, eller slå av maskinen og trekke ut kontakten til vifta. Om vifta di virkelig er 19db, tviler jeg sterkt på at du hører denne over andre vifter og harddisker i maskinen din. Å spille lav musikk, overdøver også en vifte på 19db. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 bare for og sette ting litt på spissen når det gjelder dB.. visking fåregår på ca 17dB eller noe. og vanlige samtaler på 60. hver gang du "dobler" lyden kan du føye til 3dB (hvis du dobler lyden når du visker visker du i 20dB) hvis du har 4 12dB vifter lager de ca 18dB (den der er jeg litt usikker på, 2stk lager 15 og du må ha 2stk til for å doble lyden. så da blir det 18) mitt forslag til deg er og bytte ut komponentene som støyer hvis du vill ha en stillegående maskin. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 bare for og sette ting litt på spissen når det gjelder dB.. visking fåregår på ca 17dB eller noe. og vanlige samtaler på 60. hver gang du "dobler" lyden kan du føye til 3dB (hvis du dobler lyden når du visker visker du i 20dB) hvis du har 4 12dB vifter lager de ca 18dB (den der er jeg litt usikker på, 2stk lager 15 og du må ha 2stk til for å doble lyden. så da blir det 18) mitt forslag til deg er og bytte ut komponentene som støyer hvis du vill ha en stillegående maskin. 8073746[/snapback] En dobling av lydenergien oppfattes dog ikke som en dobling i nivået av mennsker, 3 db er noe man hører som en liten økning. Ellers er det riktig at for hver dobling av antallet like vifter, så øker nivået med 3 db. Det er vanskelig å dempe lyd uten å samtidig isolere temperaturmessig. En PC er også avhengig av å ha hull overalt, så å ha absorbenter inni/rundt en PC har relativt liten effekt. Det er både billigere og mer effektivt i de fleste tilfeller å bytte ut delen som bråker. AtW Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 men hva slaks "stoff" skal jeg bruke for og isolere? ikke glava! har noe hvit,ikke isopor, men det var med en pakke jeg fikk fra psdsata med en hd i det gikk an og brette den opp så den paset til hd en, men nok om det, de som vet hva det var kan dere si hva det heter hvorfdan skal man isolere veggene? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 men hva slaks "stoff" skal jeg bruke for og isolere?ikke glava! har noe hvit,ikke isopor, men det var med en pakke jeg fikk fra psdsata med en hd i det gikk an og brette den opp så den paset til hd en, men nok om det, de som vet hva det var kan dere si hva det heter hvorfdan skal man isolere veggene? 8073837[/snapback] Om du ikke har vegerrer som vibrerer veldig, så må du vel gå for en porøs absorbent, det er ikke glave, men det fungerer i praksis på samme måte, det er et mykt stoff som både absorberer lyd og isolerer tempraturen. AtW Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) isolere temp da blir det jo varmt har en vifte med lire turtall på siden da på side pannelet, men den må være der uansett da, så noe av varmen kommer ut Endret 4. mars 2007 av skylinepower Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 isolere temp da blir det jo varmt har en vifte med lire turtall på siden da på side pannelet, men den må være der uansett da, så noe av varmen kommer ut 8073894[/snapback] Ja, det blir det, det er akkurat det som er problemet med å absorbere lyden på denne måten, det har den bieffekten at det blir varmere, nettopp derfor er det en inneffektiv måte å gjøre det på. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå