Gå til innhold

HJELP! Overklokking av AMD Athlon 64 X2 4200+

Anbefalte innlegg

Hei jeg har i dag

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB prosessor

HK: Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939

RAM: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs.

Har lyst og overklokke cpu, men finner bare artikkler om socket AM2 og ikke 939. Er det forskjell i egenskapene til disse?

Og evt hvor langt er det 'trygt' å gå i overklokkingen. Ser for meg at jeg bør kunne nå 2,7GHz uten problemer. Har aldri overklokket før, men har ett par kompiser som har peiling.

Hvor mye bør jeg øke volt osv. Hva annet må jeg tenke på?

Det var med ett program til hovedkortet som gjør at jeg kan overklokke, men det er maks 10%.

Regner med at jeg må ha en annen kjøler, bruker i dag den som fulgte med cpu.

Takk for råd og tips...

Endret av metallicum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

am2 er bare socket (sporet) som cpu skal i.

desverre har du ddr (1) ram som ikke klokker så bra på nye cpu er, tror 4200+ er 12*200= 2400Mhz iallefal hvis multi din er 12 så kan du klokke FSB til 200 max

12=multi

200=FSB

2400Mhz= frekvensen du får

har du hatt et nytt hk med ddr2 ram kunne du klokket mye bedre

det jeg lurer på er"hva er multi din?

hva er fsb en din?

Lenke til kommentar

Ville startet med å skifte til en bedre vifte.

Klokking fra windows har sine klare begrensniger, så du må nok sette deg litt inn i hvordan det gjøres fra bios.

Ellers vil det gi svært lite ytelsestap å kjøre divider på ram med systemet ditt. Så du kan få svært god ytelse selv med dårlige rambrikker.

Lenke til kommentar

desverre har du ddr (1) ram som ikke klokker så bra på nye cpu er, tror 4200+ er 12*200= 2400Mhz iallefal hvis multi din er 12 så kan du klokke FSB til 200 max

12=multi

200=FSB

hva er fsb en din?

8073319[/snapback]

Dette er feil.

Han kan presse rammen et godt stykke over 200. Evt ved å slakke på timings. Å nå 220 bør ikke være noe problem.

I tillegg kan han bruke en annen mem/fsb divider og pumpe opp CPU'en uten at minnet overanstrenges.

Han bør også redusere HT Bus multiplikatorten til 4 eller 3. CPU'en bør nå 2,6 GHz på stock kjøler, med god kjøling i alle fall 2,9.

Lenke til kommentar

12=multi

200=FSB

hva er fsb en din?

8073319[/snapback]

Dette er feil.

Han kan presse rammen et godt stykke over 200. Evt ved å slakke på timings. Å nå 220 bør ikke være noe problem.

I tillegg kan han bruke en annen mem/fsb divider og pumpe opp CPU'en uten at minnet overanstrenges.

Han bør også redusere HT Bus multiplikatorten til 4 eller 3. CPU'en bør nå 2,6 GHz på stock kjøler, med god kjøling i alle fall 2,9.

8073444[/snapback]

Her ble det mye gresk :hmm:

Vet ikke hva multi og fsb er engang jeg

Minnebrikkene kostet meg 3500,- for under ett år siden, i dga koster de 2199,-. De skulle være 'state of the art'

Minnehastigheten er 400MHz hvis det har noe med det å gjøre...?

Hvor finner jeg evt multi?

Takk for tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar

Du bør i alle fall lese noen artikler om overklokking før du begynner.

Sjekk linken til Cthore. Finn frem manualen for hovedkortet ditt. Du vil finne alle de viktigste justeringene i BIOS for ditt kort. Disse står forklart i manualen.

Hvis du støter på ord og uttrykk du ikke skjønner, søk dem opp.

Det beste er om du har en stødig kompis som kan hjelpe deg i begynnelsen. Etterhvert vil du finne ut at det ikke er noen heksekunst, men en tålmodighetsprøve.

Lenke til kommentar

Har en 4200 selv, den er 2,2 ghz standard... Jeg klarte en 2,6 på stock før jeg ikke turte lenger... Vet om flere som kjører 2,8 ghz 24/7... Senk htt til 4 og sett ram til ddr 200. Så ser du hvor langt cpu går (pass på temp) så tar du og klokker minne til standard frekvens (400mhz) funker alt fint da så kan du prøve deg på minnet... Anbefaler og lese guiden på hw.no eventuelt andre guider på hva du skal gjøre før du starter :thumbup: Lykke til.

Edit: 2,8 til 24/7 var med big typhoon kjøler :)

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

12=multi

200=FSB

hva er fsb en din?

8073319[/snapback]

Min fsb er 802,43

multi er 11

og prossesoren kjører på 2200MHz.

Det er med ett programm til hk som heter AiBooster, det kan jeg overklokke med. Jeg har mulighet for å justere på:

CPU external frequenzy, fra 200-400MHz eller jeg kan sette den på auto.

Voltage på CPU, fra 0,8000 - 1,4125 eller den kan stå på auto

Voltage på memory, fra 2,60 - 3,00 eller den kan stå på auto

Men jeg har ikke peiling på hva jeg skal stille på... Kan jeg f.eks sette external frequenzy på 220 og volten til cpu på auto?

Noen som vet?

Lenke til kommentar

for det første jeg anbefaler deg å lese noen guider og sett deg godt inn i bios. Så kommer du tilbake hit så kan jeg gi deg noen tips :) har likt oppsett selv...

Eidt: ihvertfall et godt stykke på slutten så er det veldig individuelt...

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Prossesoren er 4400+ ikke 4200+ :!:

Jeg har nå prøvd og klokke litt. Har justert fsb fra 200 til 230. Og volten fra 1,35 til 1,4V.

Nå kjører prossesoren på 2530MHz med en temperatur på rundt 42-45 grader. Må seff prøve å få den opp enda mer, men det er da iallefall ett steg i riktig retning :w00t:. Har ikke turt å begi meg ut med minnet enda, men det blir etterhvert.

Har ikke lest så mye enda, bare prøvde å kjøre opp i fsb og volt litt jeg. Tok det på 'feeling', så for vi se om det fortsatt vil kjøre stabilt eller om det plutselig sier pang.

Når jeg ikke kjører noen aplikasjoner, utenom de som ligger i bakgrunnen, bruker cpu 0%, mens minnet bruker 20-25%. Er det vanlig eller er det noe som ikke stemmer da?

Har ikke funnet ut noe om hva HT Bus multiplikatorten, som necrodus snakket om, er enda.

Skal få en kompis til å hjelpe meg mer etterhvert. Men først skal jeg invistere i en ny kjøler.

Takk for all hjelp så langt folkens.

Lenke til kommentar
Prossesoren er 4400+ ikke 4200+  :!: 

Jeg har nå prøvd og klokke litt. Har justert fsb fra 200 til 230. Og volten fra 1,35 til 1,4V.

Nå kjører prossesoren på 2530MHz med en temperatur på rundt 42-45 grader. Må seff prøve å få den opp enda mer, men det er da iallefall ett steg i riktig retning  :w00t:. Har ikke turt å begi meg ut med minnet enda, men det blir etterhvert.

Har ikke lest så mye enda, bare prøvde å kjøre opp i fsb og volt litt jeg. Tok det på 'feeling', så for vi se om det fortsatt vil kjøre stabilt eller om det plutselig sier pang.

Når jeg ikke kjører noen aplikasjoner, utenom de som ligger i bakgrunnen, bruker cpu 0%, mens minnet bruker 20-25%. Er det vanlig eller er det noe som ikke stemmer da?

Har ikke funnet ut noe om hva HT Bus multiplikatorten, som necrodus snakket om, er enda.

Skal få en kompis til å hjelpe meg mer etterhvert. Men først skal jeg invistere i en ny kjøler.

Takk for all hjelp så langt folkens.

8093599[/snapback]

Du vil sikkert nå et stykke uten å behøve å forandre på volten så mye, jo lavere volt jo lavere temperaturer. Så sliter du med det etterhvert bør du vurdere om du har bruk for så mye. Jeg klarte nesten 2,7ghz på 1,33v på min 4200+. Tester du regelmessig stabiliteten på systemet? 2xprime95 eller orthos etc er fine programmer som tester stabilitet og maks cpu temperatur.

Du vil nok oppleve at det går greit en stund forover før det bråstopper. Men dette kommer av at du ikke har satt ned HT bus, men det kan hende den stiller seg automatisk, men det vet jeg ikke om finnes på ditt hk. Hvis den ikke gjør det vil det mest sannsynlig stoppe om ikke lenge, noen hk klarer en overklokk av HTT mens andre nesten ikke tåler noe før det fryser seg.

CPU og minnebruken din er helt normalt forresten. Last også ned CPU-Z slik at du finner ut av hva minnet ditt kjører på også. Dette kan også være en faktor som holder igjen en eventuell videre klokk.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...