Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fremtiden avgifter på diesel


Anbefalte innlegg

Har jo lest i avisenene at det kan bli ganske dyrt å ha eldre dieselbil til neste år. Så lurer på om noen vet konkret hvilke avgifter som er foreslått til neste år?

 

Har lest at drivstoffprisen skal bli den samme for at diesel og bensin skal prises likt. Det er forsåvidt ingen katastrofe, men surt nok.

 

Men det som virker særdeles skummelt er årsavgiften. VG slo jo fast med krigsoverskrifter at de med eldre dieselbil kan risikere så mye som en 3 dobling av årsavgift. Noe som vil svi ganske hardt.

 

Så har noen lest noe konkret, eller vet hvilke forslag til avgifter som vil komme i neste års statsbudsjett?

 

Sitter nå med '89 passat TD, som jeg vurderer sterkt å selge, delvis pga avgiftene, og delvis pga jeg har lyst på ny bil.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motor mente man kom til å gå for samme modell som sverige og england har :For biler som slipper ut 100gram co2 pr km eller mindre blir årsavgiften på 1500kr. For hvert gram over blir avgiften 20kr. På Dieselbiler skal summen av disse to ganges med 1,5. Det gis 500kr i rabatt på dieselbiler med partikkelfilter. Pga manglende data om Co2 utslipp er det mulig eldre biler ikke berørt av dette(før 2001), muligens bortsett det med at diesel får 50% høyere årsavgift.

 

Passat Tdi som slipper ut 153g\km vil få en årsavgift på 3840kr uten partikkelfilter.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Hva tjener egentlig miljøet på når staten krever inn mer penger for høyere utslipp? Blir disse øremerket miljøreddende tiltak?

8079869[/snapback]

 

Helt sikkert (2 % eller noe veldig lite).

 

 

Blir spennende å høre på når Kristin Halvorsen åpner kejften sin, og hvis hun siterer VG-journalisten ordrett, blir det etterutdanning på meg(torpedoskolen).

Lenke til kommentar

Å øke avgiftene på det å kun eie bilen hjelper jo lite når en som kjører 5.000km i året betaler like mye i årsavgift som en som kjører 30.000km i året. Selv om de dobler årsavgiften på f.eks hiacen min så kommer ikke jeg til å bytte den ut av den grunn, blir bare dyrere for meg å ha den. Hadde man derimot økt drivstoffavgiftene så hadde det blitt mer aktuelt for meg å justere motoren slik at den bruker mindre, noe som er fullt mulig på disse.

 

Et enkelt tiltak hadde vært å blande inn 20% biodrivstoff i vanlig diesel\bensin istedenfor 5% som idag, da hadde man fått ned utslippet av skadelig CO2 som de kaller det med 20% som er målet. De færreste biler hadde tatt skade av dette, man hadde beholdt kaldstart egenskaper og de fleste hadde ikke lagt merke til annet enn en litt høyere pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I stedet for en fast årsavgift bør det velges en forbruksbasert avgift. Den generelle regelen er at forurenser betaler, og dersom avgiftene legges på drivstoffet, vil forurensningen bli betalt av forurenser i et forhold som er "rettferdig". I den grad det er mulig, da.

Lenke til kommentar
Fra bladet motor : For biler som slipper ut 100gram co2 pr km eller mindre blir årsavgiften på 1500kr. For hvert gram over blir avgiften 20kr. På Dieselbiler skal summen av disse to ganges med 1,5. Det gis 500kr i rabatt med dieselbiler med katalysator. Pga manglende data om Co2 utslipp blir eldre biler ikke berørt av dette(før 2001), muligens bortsett det med at diesel får 50% høyere årsavgift.

 

Passat Tdi som slipper ut 153g\km vil få en årsavgift på 3840kr uten partikkelfilter.

8078116[/snapback]

 

Det er jo egentlig horriblet det her. Og som vanlig har det kun betydning for de med normale og små inntekter.

 

Regner med at dette gjelder for bensinbiler også eller?

Lenke til kommentar
Regner med at dette gjelder for bensinbiler også eller?

8084314[/snapback]

 

Ja, gjelder for bensinbiler også. Dette er kun hva motor trodde, ikke noe bekreftelse på hva som skjer med årsavgiften 2008.

Endret av trra
Lenke til kommentar
I stedet for en fast årsavgift bør det velges en forbruksbasert avgift. Den generelle regelen er at forurenser betaler, og dersom avgiftene legges på drivstoffet, vil forurensningen bli betalt av forurenser i et forhold som er "rettferdig". I den grad det er mulig, da.

8080529[/snapback]

 

Helt enig. Hadde gladelig betalt 20 kr/ liter hvis en sprett ny Ford Mustang kostet 120.000...

 

EDIT: Eller vent nå litt. Hadde likevel ikke vært fornøyd. Må det være så j***** dyrt??

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor de bare fokuserer på co2, hva med alle giftstoffene en ikke-katalysatorisert bensinbil slipper ut, og en dieselbil både med og uten partikkelfilter.. håpløst

8141342[/snapback]

 

Det er staten.

Der har du grunnen!

Lenke til kommentar

Grunnen til at de kun fokuserer på co2 er enkel, alle har hørt om det, er overalt i media(hvertfall framtil valla saken), fn mener dette er djevelskapen selv og de som ikke støtter denne teorien blir stemplet som idioter.

Endret av trra
Lenke til kommentar
I stedet for en fast årsavgift bør det velges en forbruksbasert avgift. Den generelle regelen er at forurenser betaler, og dersom avgiftene legges på drivstoffet, vil forurensningen bli betalt av forurenser i et forhold som er "rettferdig". I den grad det er mulig, da.

8080529[/snapback]

 

Nå er det jo i aller høyeste grad slik det funker i Norge i dag da, med en drivstoffavgift (altså en forbruksbasert avgift) som mer enn fordobler prisen før drivstoffet kommer ut av pumpen, og 25% moms oppå dette igjen, bare sånn for å peke nese til bilistene. Dette i tillegg til de høye, faste avgiftene ved kjøp og bruk av bil, selvsagt. Og som toppen på kransekaken har vi jo naturligvis alle bomstasjonene som spretter opp som paddehatter rundt omkring i det ganske land. Det er norsk Ole Brum-politikk på sitt beste, helt enkelt :thumbup:

 

EDIT: Hehe, speaking of the devil, bokstavelig talt... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146206 :w00t:

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...