Gå til innhold

Lightroom och metadata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lightroom er et meget godt redigeringsprogram som vil sette standarden på fremtidige redigeringsprogrammer for RAW redigering spesielt og RAW workflow generelt. Det er tilpasset fotografer i motsetning til photoshop som er for grafikere. Lightroom er meget bra av flere grunner:

1. Det viktigste en trenger er samlet i ett program: katalogisering, redigering, printing og opplaste bilder til hjemmeside

2. Den er relativt rask og dette på en PC med bare 1 MB RAM

3. Meget bra utseende og layout på det beste

4. Jeg oppnår gode RAW konverteringer, det er ekstensive muligheter for å justere eksponering som en ikke finner i andre program, i ihvertfall ikke lignende muligheter

5. Gode muligheter for å justere mange bilder samtidig

6. Meget nyttig og rask funksjonalitet for fjerning av støvflekker

7. Stacking: legge bilder av samme motiv, men med ulik innstillinger, oppå hverandre. Oppnår bedre oversikt. Det er få katalogingsprogrammer som anvender dette.

8. Vituelle kopier: Kan lage flere kopier av samme bilde med ulik editering uten at det lages en helt ny kopi av billeddfila og er dermed meget plassbesparende. De virtuelle kopiene kan siden konverteres til en ordentlig fil.

9. +++++

Det negative er:

1. Ikke god nok mtp oppskarping og støyreduksjon

2. Den innebygde DNG konverteren klarer kun å bake inn JPG preview med liten billedstr

Det å anbefale et meget godt program er ikke det samme som reklame!!

Edit: lagt til punkt 7 og 8

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor er dette programmet bra? Synes dette virker som reklame, noe som strider mot retningslinje #6.

8075302[/snapback]

Hehe. Detta är inte reklam! Jag visar Dej och resten av användarna hur enkelt man kan få ordning på sina bilder. Hur ett tips kan ses som reklam är mig svårt att se.

Lenke til kommentar

Ok :)

En god liste av Autoxave. Skal vurdere å bruke dette programmet. Har tidligere brukt Canons egen programvare og vært fornøyd med det, men snart starter jeg fra scratch igjen når det gjelder bildeorganisering, så da kan det være greit med noe nytt.

Redigert: Har prøvd programmet litt nå. Virker som et tipp topp program. Synd det er så dyrt.

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
Ok :)

En god liste av Autoxave. Skal vurdere å bruke dette programmet. Har tidligere brukt Canons egen programvare og vært fornøyd med det, men snart starter jeg fra scratch igjen når det gjelder bildeorganisering, så da kan det være greit med noe nytt.

Redigert: Har prøvd programmet litt nå. Virker som et tipp topp program. Synd det er så dyrt.

8157869[/snapback]

Og enda dyrere blir det om noen få uker!

Lenke til kommentar

Har skaffet meg Lightroom og så vidt testet det. Må si jeg er strålende fornøyd så langt. Raskt å:

* Sammenligne

* Sortere

* Redigere

* Og slipper å lagre som ny fil som jeg måtte når jeg redigerte mine RAW-bilder i Elements 5.

Gleder meg til å leke meg videre med programmet :thumbup:

Chico

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...