Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1.8 Turbo


Anbefalte innlegg

Sønnen min lånte en Audi A4 1.8 turbo -95 modell.

Han sjekka oljen og ville være sikker på at det var nokk olje på den og etterfylte 2 ltr olje. Han kjørte 4 km før han fikk problem med oljetrykket, lampa lyste ved gasspådrag. Det viste seg at eieren hadde rensa motoren og skifta olje, så på grunn av den rene oljen så bomma sønnen min på peilinga og fylte på 2 liter for mye olje.

Hva kan ha sjedd? Oljelampe som lyser ved gasspådrag?

Motoren mista også trekkraft, kan det være olje som har blitt sugd ut i turboen og videre ut og tetta katalysatoren?

Eller kan han ha skada turboen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katalysatoren kan ta skade av for mye olje og 2liter er jo endel, men gikk oljenivået ned til normalt eller har dere tapet ut olja? Luftmassemålerene på disse bilene er følsomme mot olje, mange som ødelegger disse pga olje fra åpentfilter, så at den trekker dårlig kan gått være pga olja.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Vi har ikke fått tappa av oljen ennå, det hendte i går kveld.

Det er vel veivhusventilasjonen som "ventilerer" olje opp til innsugningsmanifiolden og dermed får du en kraftig oljeblanding i forbrenninga.

Kan dette skade turboen? Koksing?

Bilen ble ikke kjørt mere enn 4 - 5 kilometer før den begynte å fuske.

Lenke til kommentar

Hei. ja med myyyye uflaks så kan du ha skadet turboen,men har du flaksen med deg,kan det hende du har berget begge delene og at det holder å tappe ut oljen:) Skjønner godt at sønnen din kunne ha bommet på dette,det er ikke lett å se slikt på Audi når det er ny olje på den:) Håper dette løser seg for dere. :)

 

Hvis du lurer på hva feks en ny turbo vil evt koste,kan du skjekke dette med feks GIK turbo;) Men tror det ligger rundt en 8000-9000,- men om dette er med arbeid eller ikke skal jeg ikke fortelle deg;) Huskaer bare prisen jeg fikk oppgitt den gangen turboen røk i min a4;)

 

Men tror du har berget jeg,satser vertfall på dette....

 

Lykke til vidre:)

Lenke til kommentar
2l liter høres mye ut når bilen normalt skal ha rundt 4,5 - 5l ?

 

Å fylle på 0,5 l går på en annen side bra (har prøvd)  :)

8086938[/snapback]

Når oljelampa lyser skal bilen stoppes og fylle på 0,5 liter olje.

 

Fikk jeg beskjed om av Møller. Gjaldt min A4 1.8TQ med longlife serviceintervall.

Lenke til kommentar

Når du fyller for mye olje vil oljenivået rekke opp til veivakselen. veivakselen går og plasker i olja så den begynner og skumme. oljepumpa klarer ikke ta tak i olja siden den er full av luft og du vil periodisk miste oljetrykket. spesielt ved gasspådrag. Motoren har ikke tatt skade så lenge det ikke rakkler, spesielt fra ventilene.

 

Vanligvis ryker en pakning eller at en simmering spretter ut pga trykket.

 

Tror ikke turboen har tatt skade siden et vanlig turboproblem er at den bruker og lekker olje.

 

Katalysatoren er nok tett hvis bilen ikke går som den skal. det ville jeg sjekka først hvertfall.

 

Skader ikke og ta en titt på pluggene eller.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Hei, det var jeg som fyllte på for masse olje :D

Min far lånte min konto og skrev innlegget.

 

Jeg tappet i dag av all oljen og fyllte på igjen det som det skulle være.

Bilen gikk på tomgang i 10 min til den ble varm så stoppet jeg den og ventet til den ble kald igjen.

Hørte litt ventil "klappring" men dette forsvant etter en liten stund.

 

Kjørte en liten test tur og synst at turboen funket og at den hadde samme drag som tidligere.

Kjørte en lengre tur for 10 min side, bilen er som før :)

 

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...