Gå til innhold

Innstallere 200 GB HD


Anbefalte innlegg

Har tre tilgjengelige HD. Skal bytte ut en 80 GB, med en 200 GB. Dette klarer jeg ikke.

Disken på 200 GB har jeg fått av en bekjent. I retur får han min 80 GB - vel og merke hvis jeg klarer å innstallere den da.

 

Hovedkort : Asus Asus P4PE \GLB\F\SATA\GD med siste BIOS versjon.

 

Tilgjengelige tilkoblinger :

 

IDE 1 (PRI_IDE)

IDE 2 (SEC_IDE)

PRI_RAID 1

 

Gammelt oppsett var 2 HD på IDE 1.

En 40 GB Master, en 80 GB slave. Funket fint.

På IDE 2 står to DVD'er.

PRI_RAID 1 er ledig.

 

Planen er å bytte ut en 80 GB slave med 200 GB slave.

Dette ser ikke ut til å fungere.

 

Disker :

 

* 40 GB ATA/100 HDD

* 80 GB ATA/133 HDD

* 200 GB PATA

 

Noen forslag til hvordan jeg kan få disken opp å gå ?

Har prøvet flere kombinasjoner og oppsett, uten å lykkes. Ved et tilfelle ble kun OS disken funnet i bios/oppstart, mens under Wxp ble 200 GB disken oppdaget - dog uten å bli innstallert under "Min datamaskin".

 

Takk for alle råd og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. Finner ikke disken i BIOS. Ved et tilfelle ble den funnet innad i selve Wxp, men ikke innstallert under "Min datamaskin".

Så det virker som det er litt "dårlig kontakt" på en måte :D

Den kan finnes - men det er sjeldent og bare for en kort og forbigående stund.

 

Det er forskjellige jumper settinger på alle tre disker, så er litt i tvil om hva som er helt rett innstilling. Har prøvet flere kombinasjoner - innkludert å fjerne alle jumpere på begge disker. Master, slave & cable select, intet fungerer.

 

Diskbehandling er grei - når man først har fått innstallert disken...

 

Wxp er oppdatert til det siste. Innkludert SP2.

 

Takk for hjelp :thumbup:

 

I morgen får jeg prøve å koble til den 200 GB troublemakeren som eneste disk. Blir den ikke funnet da, vet jeg ikke hva som er galt. :hmm:

Lenke til kommentar

Etter det jeg leser her mistenker jeg at disken sliter med dårlig spin-up, dvs at disken ikke alltid spinner fort nok til at info kan leses og Windows eller BIOS finner disken.

 

Synes du ikke at det er litt rart at du fikk en tvilsom 200 GiB disk i bytte for 80 GiB disk som fungerte bra ?

Lenke til kommentar
Synes du ikke at det er litt rart at du fikk en tvilsom 200 GiB disk i bytte for 80 GiB disk som fungerte bra ?

Det har ikke vært noen byttehandel. Det blir det først hvis JEG klarer å innstallere den på MIN maskin. Han klarte ikke å innstallere den på sin maskin, grunnet limit på gammelt hovedkort.

Så vidt jeg vet er det ikke en slik limit på mitt hovekort.

Harddisken har aldri vært i bruk, siden den har vært umulig å innstallere siden den ble kjøpt for 2 år siden.

 

Hvis spin-up er for lang vil det ikke da hjelpe å ta en reset?

Hvis det er slik at disken ikke finnes på første forsøk men bare etter reset så er det BIOS som er for kjapp.

Har tatt et utall reset, og valgt en tregere og mere omstendelig oppstart - uten forskjell.

 

Skal finne linker til alle tre disker, og tilgjengelige jumper settings.

Tar noen minutter...

 

Er det ikke noe elliminasjonsmetodeer man kan bruke for å utelukke feil ?

 

Takk for all hjelp så langt :thumbup:

Lenke til kommentar

Beholder alltid 40 GB'en (med OS) på sin plass.

Uansett hvordan jeg setter jumpere på den 200 GB'en, så stopper hele systemet opp. Da vil ingen av diskene registeres i oppstarten. Så fort jeg fjerner kabelen til 200 GB'en og lar 40 GB'en kjøre alene, blir den oppdaget, og alt er ok.

 

Setter jeg 200 GB ALENE. blir bare skjermen sort ved oppstart. Ingen reaksjon.

 

Setter jeg inn min gamle 80 GB i stedet for 200 GB, er ogå alt ok, og begge blir oppdaget.

 

Ser ut til at den 200 GB "lammer" hele prosessen med å oppdage disker. Hvorfor aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
En defekt disk kan fryse BIOS slik. Det kan også skje bare man vrir IDE kabelen feil vei.

8075458[/snapback]

I oppstarten (DOS) søkes det etter Master og evnt. Slave disk. Her henger maskinen. Ingen av diskene spinner opp. Til slutt finner den ikke noe og fortsetter, for deretter å stoppe opp med melding om at ingen disker ble funnet.

 

Hvordan sjekker man så om en harddisk virkelig ER defekt, når man ikke engang får tilgang til den på noen måte ?

 

Det er vel ganske umulig å vri IDE kabelen feil vei ? Det er jo spor i kontakten i alle ender. Kablene er koblet sammen på samme måte som ved tidligere fungerende oppsett med 40 & 80 GB disk.

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Kanskje du har bommet litt på noen oinner i koblinga på disken, eller at noen av dem er bøyd/knekt?

 

Det er ikke så få harddisker jeg har byttet ut og innstallert opp gjennom årene. Dette er første gangen jeg har fått problemer.

Nei, alle pinner er skinnende rene og hele.

Lenke til kommentar

Har skiftet mange jeg også, men er noen det er litt større mellomrom mellom pinner og plasten på sida, så jeg har klart å bomme noen ganger.

 

Men, da er det vel kanskje en defekt disk da.

 

bare en ting til, spinner den opp om du kun kobler den til strøm?

Lenke til kommentar
Det er vel ganske umulig å vri IDE kabelen feil vei ? Det er jo spor i kontakten i alle ender.

8075566[/snapback]

Riktig nok, men det finnes kabler uten en slik tapp. Har selv snudd en slik feil vei.

 

Disker spinner ikke nødvendigvis opp om de kobles til strøm. De skal ikke starte før de får signal om det fra kontrolleren.

Lenke til kommentar
Disker spinner ikke nødvendigvis opp om de kobles til strøm. De skal ikke starte før de får signal om det fra kontrolleren.

Ok. Det er ingen spinning nei.

 

Klarte å få oppstartsbilde nå. Ved bruk av jumpere, satte jeg 200 GB'en som Master og med en 32 GB limit (selv om kortet skal støtte 127 GB +)

Da fikk jeg i hvert fall det vanlige oppstartsbildet og kunne se hvordan bl.a grafikkort og minne ble registrert og tellt opp. Søket etter Master disk startet, men ingen ble funnet. Dermed stoppet oppstartsprosedyren.

 

Nå er jeg lei :hrm:

Skal ta med meg disken til nærmeste datasjappe i morgen, og be dem om å sjekke om at den faktisk er i orden.

 

Takk for all hjelp så langt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal ta med meg disken til nærmeste datasjappe i morgen, og be dem om å sjekke om at den faktisk er i orden.

Joda...

Det kostet bare mere å kontrollere den, en å kjøpe en ny :!:

Kjøper meg en brukt 80 GB til 150,- og kaster 200 GB'en i nærmeste container :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...