Gå til innhold

Lumsk - Det Vilde Kor

Acrid

Anbefalte innlegg

244-400x500.jpg

Sitter her med Lumsk sitt nye album i spilleren, og suger inn førsteinntrykket. Er ikke mye igjen av metallen fra deres tidligere dager å finne her. Men dette er virkelig vokalist Stine Mari Langstrand sitt album. Den klokkeklare stemmen hennes er fantastisk nydelig. Den nye trommisen, Vidar Berg, løfter rytmeseksjonen betraktelig i forhold til de forrige platene. Denne gangen har de satt musikk til Hamsun sin eminente poesi, og lykkes sånn passe med det. Det er lagt enda større vekt på vokalen her enn tidligere, mest sannsynlig for å få frem tekstene, nesten i så stor grad at det kan virke som resten av bandet må legge bånd på seg selv. Et ganske så P1-vennlig album, på godt og vondt.

mp3: Om Hundrede Aar Er Alting Glemt

VIDEO (90MB)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil, hva slags sjanger er dette?

8071526[/snapback]

Folkrock med en fot innenfor prog. Førsteplata, Åsmund Frægdegjevar, er mer tungmetallisk i uttrykket.

Og ellers kan du jo høre på låta jeg linket til. Pen sak. :thumbup:

Endret av Glint
Lenke til kommentar

Var med en kompis da han kjøpte dette albumet på torsdag, han klarte da å overbevise meg (vet ikke om det var med vilje eller ikke) at dette var en folk-black metal skive. Mer jeg tenker på det tror jeg kanskje det var de gamle skivene til Lumsk han snakket om da, for dette var jo ganske så nydelig :]

Lenke til kommentar
Har egentlig ikke hørt noe annet fra Det Vilde Kor enn det jeg fikk høre nå. Det var liksom ikke.. Lumsk.

Er det en plass (lovlig) hvor jeg kan få høre mer av albumet?

8071586[/snapback]

Vet ikke om noen annen plass. Med denne plata har de gått litt bort fra det som skulle være bandkonseptet; norsk folketro, gamle eventyr/sagn osv. Derfor har de forandret seg musikalsk også. Tror ikke dette er noe som vil vare. Tipper neste plate får en del mer vreng i gitarene. Ikke at Det Vilde Kor er uten noe sånt da, enkelte sanger (Høstnat f.eks.) låter det mer tidlig Lumsk av.

Endret av Glint
Lenke til kommentar

Det som for min del hemmer plata mest er lengden på låtene. De er for korte og blir bare en kjapp og søt flørt. Om de hadde kuttet et par spor og heller tatt seg tid til å bygge ut låtene en del ville resultatet blitt mye bedre. "Om Hundrede Aar Er Alting Glemt" er den lengste låten, og helt klart den beste også. Nydelig, rett og slett!

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg liker lyden av det Lumsk driver med nå. Åsmund Frægdegjevar er et utrolig bra album, og jeg skulle likt at de holdt seg til noe litt mer lignende. Men, skal prøve å låne det nyeste albumet av noen, om jeg ikke kjøper det selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...