Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi 200 TQ

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her og lurer på å bytte bil i løpet av de nærmeste månedene. Og har kommet over en annonse på en 1987 Audi 200 Turbo Quattro Avant.

Bilen har ifølge annonsen gått bare 115000km, og går for 39.000,-

Virker til å ha det meste av utstyr utenom Air Condition. Har ikke ringt på bilen enda, så vet ikke noe om tilstanden til bilen, men ifølge annonsen den i god stand.

Så bare lurer på om noen her har erfaring med denne type bil? Er det noen typiske ting som ryker? Er 4WD'en og girkassen(manuel) solid?

Og ellers andre bemerkninger dere måtte ha.

Kom gjerne med tekniske data, HK\NM og forbruk er det mest interesante.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville holdt meg unna denne bilen. Mistenkelig lav kilometerstand. Hvor sannsynlig er det at bilen bare har kjørt 5700 km i året siden den var ny? En gjennomsnittlig norsk bil kjører 14 000 km i året. Normal kjørelengde på en 87-modell ville vært noe i underkant av 300 000 km.

Forøvrig er vel Audi 200 TQ kjent for å bli hardt kjørt. ;) Men Quattro-systemet til Audi er jo meget holdbart, og 200 er jo en bra bil i seg selv. 200 er vel på en måte forgjengeren til Audi A8. Bra luksus altså, og forut for sin tid. ;) (Rart den ikke hadde A/C dog.)

Ytelser er vel standard på 230 hk, og en del av dem er vel gjerne tunet litt også. Man bør vel helst finne en som er i original forfatning.

Du må regne med heftig forbruk av bensin ja. Sikkert minst 1,5 liter mila ved blandet kjøring. Uten at jeg vet dette sikkert.

Fine biler er det dog - om du finner et troverdig og velholdt eksemplar! ;)

Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til km standen jeg også, men om det kan dokumenteres så bør det jo være greit.

Den gamle '76 taunusen min hadde bare gått 200.000km når den ble skrota i fjor.

8071294[/snapback]

Ja, om du finner dokumentasjon så. ;) Så gamle biler skal det jo noe til å holde orden i historikken på...

Ekte dokumentasjon er jo egentlig bare mulig å få fra verksteders datasystemer. ;) Kvitteringer eller servicehefte lar jo seg lett forfalske. :) Bare stemple litt der, og signere litt her... :thumbdown:

200 er ikke mer avansert enn at det er meget enkelt å skru tilbake km-stand i hvert fall, så om den har hatt litt dårlige eiere er det ikke godt å vite hva man skal tro. ;)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke vekta på 200, men s2\s4\s6\rs2 som har nogenlunde samme motor bruker ca 1-1.2 liter på blandet kjøring, selv om man trimmer opptil enn 380hk stiger ikke forbruket så voldsomt som lenge man kjører normalt, men er absolute ikke noe problem å få de til å bruke 1,5 på mila. Ikke hatt noen av disse selv, lest dette på VACN.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Forbruket tar jeg ikke så tungt. Kommer ikke til å bli så mye bykjøring egentlig.

Men hvordan er 2,3 quattro uten turbo i forbruk? Har en kjenning som muligens skal selge en slik en. Tror den er en tidlig 90modell.

Lenke til kommentar
Forbruket tar jeg ikke så tungt. Kommer ikke til å bli så mye bykjøring egentlig.

Men hvordan er 2,3 quattro uten turbo i forbruk? Har en kjenning som muligens skal selge en slik en. Tror den er en tidlig 90modell.

8071446[/snapback]

Vet ikke så mye om den jeg, men 2.3 uten turbo yter vel 136 hk. Så blir jo en litt annen bil, med et litt mindre forbruk. ;) Men du finner sikkert et eksemplar som er bedre tatt vare på, og du får en nyere bil til samme penge...

Lenke til kommentar

Audi ruster ikke og har solid drivverk...

bør vel styre unna resten :p

Finn en som har kommet over kneika dvs de store kostnadene.

Mye tull med motorfusk/slakk i forstilling/lekasjer/bremser osv.

Anbefaler deg og ikke kjøpe med mindre du er spesielt innteressert. Du skjønner det når du står og river deg i håret på stamverkstedet.

Lenke til kommentar
Ja har igrunn bare såvidt begynt å se etter ny bil. Lurer på å kvitte meg med min '89 passat TD. Den kan vel bli rimelig dyr å ha til neste år om årsavgiften legges om slik det antydes.

8071499[/snapback]

Sto om den nye årsavgiften i Motor og de mente at det var stor sannsynlighet for at man ikke forandret årsavgiften på biler eldre enn 2001 pga manglende dokumentasjon på CO2 utslippet.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Håper det stemmer. Bare dem ikke legger årsavgiften høyere på generelt grunnlag for at gamle biler sikkert forurenser mest.

Vil tro det kommer til å rabalder hvis årsgivften på nyere biler blir høyere enn på gamle "utslippsbomber".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...