mle Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Jeg skal om kort tid sette sammen en fler-bruksmaskin. Tanken er å bruke et HTPC kabinett (Silverstone GD01), da det er mye plass i dette. Maskinen skal stå i stua, og lavt støynivå er en fordel. Jeg kommer i utgangspunktet til å benytte maskinen som mediasenter, men vil også sette opp virtuelle servere på den. Trenger derfor så mye krefter som mulig, med lavt støynivå. Når det kommer til disker. Bør jeg kjøre 4-5 stk i raid 5? Evt. raptor i speil til systempartisjon, samt 3 i raid 5 til lagring? hva anbefaler dere? Vil raptor gi merkbart "kvikkere" maskin? 4 gb ram ? Er dette nødvendig? Evt. hastighet...? Ble mange spørsmål i utstrukturert rekkefølge her... Kommer tilbake med handlevogn, for vurdering - men hadde vært greit med noen hint i planleggingsfasen her. :edit: Totalt budsjett (uten skjerm, mus, tastatur) - ca 15000 Takk! Endret 3. mars 2007 av mle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ville nok valgt å ha to (2) maskiner. En dedikert diskserver (i et skap eller noe) med disker og tilhørende støy. Denn trenger ikke være allverden, du setter fint sammen en diskserver til en pris mellom 2 og 3000 (bortsett fra diskene). Denne trenger da ikke ha allverdens PSU (opp til 350w). Maskinen kan stå på alltid. Skal du bruke denne (metaframe etc) må den jo være kraftigere og dermed dyrere. En stuemaskin med så lavt støynivå som mulig. Denne brukes ved behov. Denne vil gjerne bli kostbar for å holde støynivået nede. Passivt kjølte skjermkort av grei kvalitet koster gjerne en del mer enn sine viftepåsatte brødre. Når det gjelder disker vil 4-6 disker i RAID5 (eller 6) kjøre fletta av raptor. Siden alle diskene skjøres uansett i et RAID trenger du ikke noen dediskert systemdisk. Jeg har valgt å kjøre RAID i hardware (Supertrak EX16350 kontroller). Bruker ogs denne serveren via metaframe (en E6300 på SuperMicro PDSBA). Ellers er det skrevet mye om dett her allerede, f.eks denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå