xayal Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Er det noen som kan hjelpe meg med dette : Oppgaveteksten er delt inn i fem forskjellige metoder. Disse kan programmeres uavhengig av hverandre, men skal sys sammen til slutt slik at brukeren av programmet kan velge hvilken av metodene han vil kjøre. Det endelige programmet skal ved oppstart skrive til skjermen hvilke valgmuligheter brukeren har. Eksempel på skjermutskrift: Velg en av bokstavene A, B, C, D, E eller Q. Velger du: A: kjøres metoden fakultet B: kjøres metoden adderTilOppgittSum C: kjøres metoden trekkEtKort D: kjøres metoden blackJack E: kjøres metoden DNA Q: avslutter programmet. Husk også å håndtere ulovlige menyvalg. Når et valg er gjort og metoden er ferdig, skal programmet igjen gi deg mulighet til å velge en av de fem metodene. Metoden fakultet Skriv en metode som multipliserer alle tallene fra 1 til n. Dette kalles å beregne “n fakultet” og skrives n!, for eksempel vil 4! = 4*3*2*1=24. Ved kjøring skal brukeren bli bedt om å oppgi et heltall n, deretter skal programmet skrive ut: n! = <verdi fra utregningen> Eksempel på utskrift: 5! = 120 Metoden adderTilOppgittSum Skriv en metode som adderer tallene fra 1 til n (n ukjent) inntil summen er større eller lik en verdi oppgitt av brukeren. Når metoden kjøres skal brukeren bli spurt om å oppgi en maksimal verdi. Programmet skal så skrive ut setningen: Summen av 1, 2, 3, …, <n> er <sum> som er større eller lik <maksverdi>. Eksempel på utskrift: Oppgi en verdi større enn 10: 11 Summen av 1, 2, 3,…, 5 er 15 som er større eller lik 11. Metoden trekkEtKort Lag en metode som trekker et kort fra en kortstokk og skriver ut det kortet du trakk. En kortstokk har 52 kort: 13 kort (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Kn, D, K, A) i hver av de fire fargene (ruter, hjerter, kløver og spar) . Tips: For å trekke et tilfeldig kort bruk random-generatorene i java. Et kall på metoden Math.random() vil returnere et flyttall x slik at 0 ≤ x < 1. For å beregne verdien til kortet kan dette tallet så multipliseres med 13, bruk kommandoen: int n = (int)(13.0 * Math.random()); Du får da et tall i mengden {0, 1, 2, …, 12}. Husk at du også må trekke fargen på kortet. Metoden blackJack Lag en metode som spiller Black Jack. Metoden blackJack skal kalle på metoden trekkEtKort. Black Jack er et pokerspill hvor hver spiller får utdelt to kort, deretter kan spilleren trekke så mange kort han vil, men summen av kortenes verdi må ikke overstige 21. Den spilleren med sum nærmest 21 har vunnet. Verdien til kortene er: • Tallkortene (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) har verdi som tallet viser. • Bildekortene (Kn, D, K) har verdi 10. • Ess (A) har verdien 10. (Som regel spilles spillet slik at et ess kan ha verdien 1 eller 10, og at spiller selv kan bestemme hvilken verdi som skal gjelde. Vi forenkler spillet litt og sier at ess alltid har verdien 10). Du kan anta at vi spiller med uendelig mange kortstokker, slik at samme kort kan trekkes flere ganger. Etter å ha delt ut to kort til spilleren, oppgitt disse to kortene og summen av dem, skal blackJack metoden spørre om spilleren vil trekke enda et kort. Hvis han svarer ja, skal programmet trekke et nytt kort. Deretter skal det oppgi hvilket kort som ble trukket og summen av kortene som er trukket hittil. Programmet sjekker så om spilleren har tapt (det vil si at summen har overskredet 21), og rapporterer eventuelt tap. Programmet skal gjenta spørsmålet om nytt kort og etterfølgende behandling helt til spilleren ikke vil ha flere kort eller til han har tapt. Hvis spilleren har tapt, skal programmet gi beskjed om dette. Hvis trekkingen stoppet fordi han ikke ville ha flere kort, skal programmet skrive ut summene av de trukne kortene. Metoden DNA DNA opptrer i naturen som en dobbel helix, hvor den ene strengen i helixen er bestemt av den andre. De to strengene kalles sense og anti-sense strenger. Som regel får man kun oppgitt sekvensen til sense strengen, sekvensen til anti-sense strengen må man finne selv. I denne oppgaven skal du lage et program som finner sekvensen til anti-sense strengen når sekvensen til sense strengen er gitt. DNA sekvenser består av fire forskjellige nukleotider (symbolene A, T, C og G), bindinger mellom sense og anti-sense sekvensene er slik at A binder seg med T, T binder seg med A, C binder seg med G og G binder seg med C. Hvis sekvensen på sense strengen er AAAAATGGGACCC kan vi skrive opp denne med sekvensen til anti-sense strengen under slik: 5’ AAAAATGGGACCC 3’ 3’ TTTTTTACCCTGGG 5’ DNA sekvenser leses alltid fra 5 merket enden til 3 merket enden. Dermed vil sekvensen på anti-sense strengen leses motsatt vei av sense strengen. Sekvensen av nukleotidene vi er ute etter er i dette eksemplet er altså: 5’ GGGTCCCATTTTT 3’. Du skal lage en metode som kan brukes til å skrive inn sekvensen til sense strengen og få ut sekvensen til anti-sense strengen. Metoden skal gi feilmelding hvis andre bokstaver enn A, T, G eller C skrives inn. Metoden skal skrive ut sekvensen til den tilhørende anti-sense strengen. Eksempel på utskrift når metoden kjøres: Skriv inn DNA-sekvensen til sense strengen: AAAGAAC DNA sekvensen til anti-sense strengen er: GTTCTTT. Eksempel med feil i inndata: Skriv inn DNA-sekvensen til sense strengen: AACGGH Du har skrevet bokstaven H, H er ikke en av de fire nukleotidene A, T, C eller G. Skriv inn DNA-sekvensen til sense strengen: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå