Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Xantia Activa


Anbefalte innlegg

Du sier noe, men dersom man smører opp de beveglige delene med CRC HTS så er det ikke noe problem i det heletatt, det er ingen ting av de hydrauliske komponentene i citroenen min som har vært bytta siden den var ny, snart 200.000km. Men nå har jeg overhalt alt :)

8248273[/snapback]

 

Det er en myte at hydraulikken er så dyr og kranglete og ha med og gjøre, man må bytte gasskuler og olje nå og da men dette tar jo bare noen minutter og gjøre.

Xantia er jo ganske så driftsikker men har vel noen svakheter så som at det elektriske bak på tenningslåsen kan begynne og jukse, ett annet problem som ofte dukker opp er at det nedre krysset på rattstammen tørker ut og begynner og lugge eller blir slitt så man får slakk i styringen, koster ca en 1000,- i deler.

Ellers er det en svakhet med kjøleviftene på radiatoren, ofte defekte viftemotorer ellers så jukser styringen av dem pga at det trenger fuktighet i kontaktene og skaper dårlig kontakt.

Disse har masse deler, både brukt og nytt samt de skaffer det meste:

 

http://www.classicparts.org/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, det er noen småproblemer, men ikke noen bigdeal. En gasskule koster for meg ca 400kr.. Billig iforhold til en orginal fjær + at det krever ikke verktøy for å byttes en gang, kulene skal skrus til med håndmakt. lett som faen. Lagrene i radiatorn har en tendens å ryke ja. koster et par tusen for ny vifte.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om kjøreegenskapene til Citroen. Den som er villige til å betale for en fransk hjørnesofa med fire hjul, må jo få lov til det. Selv, så synes jeg altså ikke det er verdt prisen.

 

Men... man kan jo se det på en positiv måte:

Arbeiderene på Citroen-verksted rundt om, har en sikker fremtid i møte :)

Lenke til kommentar

Det er en billig bil syns jeg da, du får ikke så mange andre bilmerker med samma spesifikasjoner og årsmodell/kjøregenskaper til samma pris. Men det skal sies at den koster en del mer enn en yaris å ha og bruke, men det er også to vidt forskjellige biler ;)

Lenke til kommentar

Joa... men kanskje er det en grunn til at den ligger litt lavt i pris... Ofte er det jo slik at kvalitet koster...

 

Men... jeg skal slutte å være negativ her...

Så lenge man er fornøyd med bilen, så er jo det det viktigste. :)

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke dårlig kvalitet det er snakk om når det gjelder priser, stort sett så er det pga. image :cool: . Noen syns det er mer status å kjøre audi enn citroen feks. og det er mest derfor prisene til audi er høyere, fordi de som kjører audi vil ha en slags "statusbil".

 

Jeg syns det er status nok å kjøre i en rask bil som ser ganske bra ut og har AC, el.seter, skinn osv

 

Jeg skal ikke si at det er noe mer eller mindre dårlig kvalitet på en xantia og en A4. Er vel omtrent noe i samma duren, men prisene kommer nok mest av at audi er et statusmerke osv. Går man til en toyota Camry feks. så er det nok kanskje mindre feil med dem og bedre kvalitet, men de koster en god del mer. Og man får som regel ikke noen med el.seter, skinn osv osv osv osv

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Kvalitet er ett vanskelig begrep da mange legger langt mer i dette enn kun tekniskkvalitet.

F.eks selger VW mange biler på opplevd kvalitet, så som finish, plasten i interiøret osv.

Citroen med hydrauliskfjæring er og blir i mange tilfeller kjøpt av folk som skal ha dette, det hjelper ikke en dritt at en Avensis kanskje er en bedre bil reint teknisk. Ta Alfa, det er nok ytterst få som f.eks har Toyota eller mazda som alternativ til denne.

Lenke til kommentar

CX er jo en klassiker det, tross alt en bil fra mitten av syttitallet, for og ikke snakke om DS som kom ca 1955 og som var en genistrek i design og teknikk tatt datiden i betraktning.

For og ikke nevne førkrigsmodellene som var ledene på forhjulstrekk og kjøreegenskaper.

Man kan si mye rart om Citroen men uredde og ukonvensonelle var de.

Lenke til kommentar
CX er jo en klassiker det, tross alt en bil fra mitten av syttitallet, for og ikke snakke om DS som kom ca 1955 og som var en genistrek i design og teknikk tatt datiden i betraktning.

For og ikke nevne førkrigsmodellene som var ledene på forhjulstrekk og kjøreegenskaper.

Man kan si mye rart om Citroen men uredde og ukonvensonelle var de.

8256941[/snapback]

Tydelig at de var uredde når de kunne finne på og produsere noe sånt... hehe

 

Neida.. ikke missforstå meg nå... jeg er ikke så negativ som det høres ut som... Men synes det er litt morsomt og kverulere til tider...

 

Jeg har overhodet ikke noen planer om å "mobbe" Citroen-eiere.

Smaken er som dem fleste vet.... som baken. :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om kjøreegenskapene til Citroen. Den som er villige til å betale for en fransk hjørnesofa med fire hjul, må jo få lov til det. Selv, så synes jeg altså ikke det er verdt prisen.

 

Men... man kan jo se det på en positiv måte:

Arbeiderene på Citroen-verksted rundt om, har en sikker fremtid i møte :)

8255998[/snapback]

 

Må si meg enig her, ikke er dem pene, ikke er dem billige og dem har trasig kvalitet og er ikke særlig servicevennlig. fatter ikke hvorfor folk kjøper dette... Men men folk støttet jo Hitler også..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om kjøreegenskapene til Citroen. Den som er villige til å betale for en fransk hjørnesofa med fire hjul, må jo få lov til det. Selv, så synes jeg altså ikke det er verdt prisen.

 

Men... man kan jo se det på en positiv måte:

Arbeiderene på Citroen-verksted rundt om, har en sikker fremtid i møte :)

8255998[/snapback]

 

Må si meg enig her, ikke er dem pene, ikke er dem billige og dem har trasig kvalitet og er ikke særlig servicevennlig. fatter ikke hvorfor folk kjøper dette... Men men folk støttet jo Hitler også..

8258226[/snapback]

 

ikke pene og ikke billige? hva faen?

billig er det når man får en 97 modell 2.0 turbo med elektriske skinnseter, aircondition, eljusterbare speil, elektriske vinduer foran og bak og sentrallås.

 

Billig!

Lenke til kommentar

Trukke du veit helt hva du snakker aandre-j.. Snakker du om Eldgamle ikke vedlikeholdte CX'er og BX'er eller snakker du om Xantia, C5 OSV ?

 

Xantia er _ikke_ vansklig å skru på, jeg klarer å gjøre mye selv, mye lettere å bytte fjærbeinstopper, fjær(gasskule) osv. det er ingen ting som står i spenn, man skrur av trykket på hydraulikkanlegget og vips så er det bare å skru av delene og kline på nye. Og disse delene varer LENGE på XM, xantia, C5, det er deler man bytter mellom 180-250kkm / 10-15 år. Problemet på de gamle bilene som er 20 år ++ er at gummi-/metallrør råtner og må byttes, men sånn er det da på de fleste biler, bremserøra holder ikke evig.

 

Det nytter ikke å si "hva du har hørt av rykter" når det kommer til nyere citroener, de gamle vet jeg ikke noe om.. Har hørt mye rart jeg og men det skremt meg ikke fra å kjøpe xantia. Xantian er ikke kjent som noen stor problembil. motoren og grikassa har høy kvalitet og varer veeeeeeeeeeeldig lenge. De beveglige delene i hydraulikken må smøres ofte, helst annenhver mnd. men dette blir som regel gjort en gang i året og det gjør at de beveglige delene blir slitte og får slark. Det at andre ikke klarer å ta vare på Citroenen sin får bli deres problem.

 

Skrekkhistorier finnes om alle bilmerker :ph34r:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noen store problemer med el-systemet. Det største er at lyspærene i dashbordet ryker etter ca 10 år, neon har vært uheldige med dårlige lodddinger i sentrallås-mottakeren (det kreves en flatskrutrekker og en loddebolt for å fikses og tar 5 minutter) Et annet problem har vært at ledningene som går ut til førerdøra ryker. Det er heller ikke noe stort problem og det skjer ikke på så mange xantiar. Lett å fikse.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Etter å ha skiftet register-reim og ett hydraulikk rør fra bakstillingen til bak motoren på en 2,1 turbo diesel xm har jeg lagt disse for hat. ikke nok med at jobben er nermest umulig å utføre uten å dra fram motor, knekte jeg gearoverføringen pga rust da bilen ble kjørt inn på gulvet. Får frysninger av den klikkinga som pumpa lager... :no: fisj å fy, den stakkars dyrlegen som hadde "bilen" kjører nå toyota land cruiser. Har så mange historier/erfaringer om franske biler... Nei det finnes andre biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...