agvg Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Du sier noe, men dersom man smører opp de beveglige delene med CRC HTS så er det ikke noe problem i det heletatt, det er ingen ting av de hydrauliske komponentene i citroenen min som har vært bytta siden den var ny, snart 200.000km. Men nå har jeg overhalt alt 8248273[/snapback] Det er en myte at hydraulikken er så dyr og kranglete og ha med og gjøre, man må bytte gasskuler og olje nå og da men dette tar jo bare noen minutter og gjøre. Xantia er jo ganske så driftsikker men har vel noen svakheter så som at det elektriske bak på tenningslåsen kan begynne og jukse, ett annet problem som ofte dukker opp er at det nedre krysset på rattstammen tørker ut og begynner og lugge eller blir slitt så man får slakk i styringen, koster ca en 1000,- i deler. Ellers er det en svakhet med kjøleviftene på radiatoren, ofte defekte viftemotorer ellers så jukser styringen av dem pga at det trenger fuktighet i kontaktene og skaper dårlig kontakt. Disse har masse deler, både brukt og nytt samt de skaffer det meste: http://www.classicparts.org/ Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 ja, det er noen småproblemer, men ikke noen bigdeal. En gasskule koster for meg ca 400kr.. Billig iforhold til en orginal fjær + at det krever ikke verktøy for å byttes en gang, kulene skal skrus til med håndmakt. lett som faen. Lagrene i radiatorn har en tendens å ryke ja. koster et par tusen for ny vifte. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om kjøreegenskapene til Citroen. Den som er villige til å betale for en fransk hjørnesofa med fire hjul, må jo få lov til det. Selv, så synes jeg altså ikke det er verdt prisen. Men... man kan jo se det på en positiv måte: Arbeiderene på Citroen-verksted rundt om, har en sikker fremtid i møte Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det er en billig bil syns jeg da, du får ikke så mange andre bilmerker med samma spesifikasjoner og årsmodell/kjøregenskaper til samma pris. Men det skal sies at den koster en del mer enn en yaris å ha og bruke, men det er også to vidt forskjellige biler Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Joa... men kanskje er det en grunn til at den ligger litt lavt i pris... Ofte er det jo slik at kvalitet koster... Men... jeg skal slutte å være negativ her... Så lenge man er fornøyd med bilen, så er jo det det viktigste. Endret 28. mars 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Det er vel egentlig ikke dårlig kvalitet det er snakk om når det gjelder priser, stort sett så er det pga. image . Noen syns det er mer status å kjøre audi enn citroen feks. og det er mest derfor prisene til audi er høyere, fordi de som kjører audi vil ha en slags "statusbil". Jeg syns det er status nok å kjøre i en rask bil som ser ganske bra ut og har AC, el.seter, skinn osv Jeg skal ikke si at det er noe mer eller mindre dårlig kvalitet på en xantia og en A4. Er vel omtrent noe i samma duren, men prisene kommer nok mest av at audi er et statusmerke osv. Går man til en toyota Camry feks. så er det nok kanskje mindre feil med dem og bedre kvalitet, men de koster en god del mer. Og man får som regel ikke noen med el.seter, skinn osv osv osv osv Endret 28. mars 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Kvalitet er ett vanskelig begrep da mange legger langt mer i dette enn kun tekniskkvalitet. F.eks selger VW mange biler på opplevd kvalitet, så som finish, plasten i interiøret osv. Citroen med hydrauliskfjæring er og blir i mange tilfeller kjøpt av folk som skal ha dette, det hjelper ikke en dritt at en Avensis kanskje er en bedre bil reint teknisk. Ta Alfa, det er nok ytterst få som f.eks har Toyota eller mazda som alternativ til denne. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det hjelper lite med kjørekomfort når bilen ser slik ut Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 CX er jo en klassiker det, tross alt en bil fra mitten av syttitallet, for og ikke snakke om DS som kom ca 1955 og som var en genistrek i design og teknikk tatt datiden i betraktning. For og ikke nevne førkrigsmodellene som var ledene på forhjulstrekk og kjøreegenskaper. Man kan si mye rart om Citroen men uredde og ukonvensonelle var de. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 CX er jo en klassiker det, tross alt en bil fra mitten av syttitallet, for og ikke snakke om DS som kom ca 1955 og som var en genistrek i design og teknikk tatt datiden i betraktning.For og ikke nevne førkrigsmodellene som var ledene på forhjulstrekk og kjøreegenskaper. Man kan si mye rart om Citroen men uredde og ukonvensonelle var de. 8256941[/snapback] Tydelig at de var uredde når de kunne finne på og produsere noe sånt... hehe Neida.. ikke missforstå meg nå... jeg er ikke så negativ som det høres ut som... Men synes det er litt morsomt og kverulere til tider... Jeg har overhodet ikke noen planer om å "mobbe" Citroen-eiere. Smaken er som dem fleste vet.... som baken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om kjøreegenskapene til Citroen. Den som er villige til å betale for en fransk hjørnesofa med fire hjul, må jo få lov til det. Selv, så synes jeg altså ikke det er verdt prisen. Men... man kan jo se det på en positiv måte: Arbeiderene på Citroen-verksted rundt om, har en sikker fremtid i møte 8255998[/snapback] Må si meg enig her, ikke er dem pene, ikke er dem billige og dem har trasig kvalitet og er ikke særlig servicevennlig. fatter ikke hvorfor folk kjøper dette... Men men folk støttet jo Hitler også.. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om kjøreegenskapene til Citroen. Den som er villige til å betale for en fransk hjørnesofa med fire hjul, må jo få lov til det. Selv, så synes jeg altså ikke det er verdt prisen. Men... man kan jo se det på en positiv måte: Arbeiderene på Citroen-verksted rundt om, har en sikker fremtid i møte 8255998[/snapback] Må si meg enig her, ikke er dem pene, ikke er dem billige og dem har trasig kvalitet og er ikke særlig servicevennlig. fatter ikke hvorfor folk kjøper dette... Men men folk støttet jo Hitler også.. 8258226[/snapback] ikke pene og ikke billige? hva faen? billig er det når man får en 97 modell 2.0 turbo med elektriske skinnseter, aircondition, eljusterbare speil, elektriske vinduer foran og bak og sentrallås. Billig! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Mente jo selfølgelig en ny bil, hvorfor dem detter så kraftig i pris er jo ingen gåte... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Trukke du veit helt hva du snakker aandre-j.. Snakker du om Eldgamle ikke vedlikeholdte CX'er og BX'er eller snakker du om Xantia, C5 OSV ? Xantia er _ikke_ vansklig å skru på, jeg klarer å gjøre mye selv, mye lettere å bytte fjærbeinstopper, fjær(gasskule) osv. det er ingen ting som står i spenn, man skrur av trykket på hydraulikkanlegget og vips så er det bare å skru av delene og kline på nye. Og disse delene varer LENGE på XM, xantia, C5, det er deler man bytter mellom 180-250kkm / 10-15 år. Problemet på de gamle bilene som er 20 år ++ er at gummi-/metallrør råtner og må byttes, men sånn er det da på de fleste biler, bremserøra holder ikke evig. Det nytter ikke å si "hva du har hørt av rykter" når det kommer til nyere citroener, de gamle vet jeg ikke noe om.. Har hørt mye rart jeg og men det skremt meg ikke fra å kjøpe xantia. Xantian er ikke kjent som noen stor problembil. motoren og grikassa har høy kvalitet og varer veeeeeeeeeeeldig lenge. De beveglige delene i hydraulikken må smøres ofte, helst annenhver mnd. men dette blir som regel gjort en gang i året og det gjør at de beveglige delene blir slitte og får slark. Det at andre ikke klarer å ta vare på Citroenen sin får bli deres problem. Skrekkhistorier finnes om alle bilmerker Endret 29. mars 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei, jeg har hørt de kan ha problemer med elektriske el-systemet, stemmer dette? blir det dyrt å fikse sånt? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Nei, det er ikke noen store problemer med el-systemet. Det største er at lyspærene i dashbordet ryker etter ca 10 år, neon har vært uheldige med dårlige lodddinger i sentrallås-mottakeren (det kreves en flatskrutrekker og en loddebolt for å fikses og tar 5 minutter) Et annet problem har vært at ledningene som går ut til førerdøra ryker. Det er heller ikke noe stort problem og det skjer ikke på så mange xantiar. Lett å fikse. Endret 29. mars 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 okey, da så, satt på en sånn en, veldig morsom bil gitt, selv om e ikke liker helt franske biler, men de va billig å kjøpe på finn.no, driver å kjører rundt en døll opel vectra nå... Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 det er ikke mer feil på elektronikken enn en audi a4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Etter å ha skiftet register-reim og ett hydraulikk rør fra bakstillingen til bak motoren på en 2,1 turbo diesel xm har jeg lagt disse for hat. ikke nok med at jobben er nermest umulig å utføre uten å dra fram motor, knekte jeg gearoverføringen pga rust da bilen ble kjørt inn på gulvet. Får frysninger av den klikkinga som pumpa lager... fisj å fy, den stakkars dyrlegen som hadde "bilen" kjører nå toyota land cruiser. Har så mange historier/erfaringer om franske biler... Nei det finnes andre biler. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 så en test nå på Dinside"be, citroen Xantia ligger høyt på "bedre enn gjennomsnittet" av bruktbiler http://www.dinside.no/php/art.php?id=212130 Citroen er også topp 10 på kvalitet her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=370059 Ikke kom her å si at citroen suger balle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå