Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc vil ikke boote uten xp plate i dvdstasjon

Anbefalte innlegg

Heisann, her forleden oppdgraderte jeg pc'en min.

Jeg la inn en ny verjson av windows xp med sp2. Nå har jeg fått det problemet at maskinen ikke vil boote uten at windows xp plata står i. Står den ikke i får jeg no bootable device found beskjed og kommer ingen vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AT CD står først i bootrekkefølgen kan ikke være problemet, det er jo slik man bør ha det.

Men det spørs om du har HDD på plass i bootrekkefølge. Har du BIOS som lar deg velge bootmeny direkte så kan du sjekke om disken kan boote.

Lenke til kommentar

Mulig feilen ligger i reinstallering av maskinen, activ og boot partisjon, på 2 forskjellige disker, prøv å boot fra den disken som OS er på, uten å koble til den andre, sjekk om Partisjonen, er den active. Eller se i Diskbehandlig, hvilken disk som er den active og boot.

det kan bare være en avtiv partisjon.

Endret av Privat
Lenke til kommentar

Har akuratt det samme problemet nå. Bare at jeg ikke har muligheten til å la cd'en stå i da jeg må koble ut dvd-rom for å få plass til en harddisk til.

Jeg har testet med alle boot mulighetene jeg har, samt satt riktig disk til å være den som bootes først.

Tror derimot ikke at bare å sette os, harddisken til master kommer til å løse mine problemer. Kjører 2 sata-disker og 2 ide-disker, og ide diskene er satt opp med master og slave. Har bare prøvd å kjøre OS på sata diskene til nå, men får som sagt samme problemet som du nevner.

Skal prøve å sjekke om jeg har flere acive partisjoner, samt om boot partisjonen og den active er den samme nå.

Skal også prøve å installere på en av ide diskene, men begynner å blir lei av å installerer xp på ny.

Noen andre som har løst dette problemet?

Edit:

Fikk løst det nå. Det var som foreslått over problemer med at flere disker var satt som aktive. Jeg lasta ned et program som heter MBRwizard og kjørte dette fra en oppstartsdiskett. Derfra fikk jeg satt rikitg disk aktiv. For å få endret dette på den ene SATA disken min måtte jeg slette hele partisjonen.

Endret av snorrenaevdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...