Mapster Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg driver et LAN-Party med ca. 90 pcer i nettverket og bruker nextgentel som isp. Nå har jeg sett meg lei disse konstante "krasjene" fra ruteren sin side, vi bruker NGT sine rutere. Det som skjer er at etter ca. 2-3 timer med oppetid kreves det en reboot av ruteren fordi den rett og slett setter seg fast. Dette gjelder dog kun http trafikken, all annen trafikk kan fortsette uberørt. Dette problemet har vi nå opplevd på to forksjellige rutere, Netopia 3351 på en 8mbits ADSL linje på tidligere LAN og nå på det siste LAN'et på en Thomsen SpeedTouch 585i V6 på en ADSL2+ linje. Den sistenevnte ruteren takket for seg i morges på nettverk via kabel, mens det trådløse nettverket på denne fremdeles virker... Jeg er nå temmelig lei av konstant rebooting av ruter og det stresset det medfører. Noen her som vet om disse ruterene rett og slett ikke takler så mye trafikk eller hva søren problemet er? Kansje peke meg i riktig retning, enten linker til noen nettsider om emnet ellerno... Må jeg kjøpe en annen ruter til å håndtere trafikken? All hjelp taes i mot med ett stort smil Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Kjører du ut IP'er via routeren? Jeg foreslår at du setter opp en PC med m0n0wall til å ta seg av lokal trafikk, DHCP, firewall og annet, og at du bruker modemet fra NGT som... modem. EDIT: ikke bruk boksen fra NGT til trådløst heller. Sett opp en Linksys med DD-WRT til det. Endret 3. mars 2007 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
hiper Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 som sagt: sett opp en pce med enten et linux basert operativsystem, eller server 2003 til og være dhcp server! Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Takker Skal prøve dette til neste LAN.. Er m0n0wall den riktige veien å gå eller? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 kommer ann på om du skal ha ekstra stash, men jeg ville valgt en bsdutgave siden pf er etter min mening mye lettere å sette seg inn i Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 pfSense er basert på m0n0wall, som igjen er basert på FreeBSD. Kan anbefale versjon 1.3b2. Lett å installere, og konfigureringen er ikke vanskeligere enn på en hvilken som helst hjemme-router. Det er lettdrevet også, men på såpass store LAN som det her er snakk om kan det være kjekt med f.eks. PIII og 256 MB RAM. Lenke til kommentar
idos Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Clark Connect er også en fin sak til dette.. men har også en del ektra stasj som ikke er nødvendig til firewall/gateway... Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 pfSense er basert på m0n0wall, som igjen er basert på FreeBSD. Kan anbefale versjon 1.3b2. Lett å installere, og konfigureringen er ikke vanskeligere enn på en hvilken som helst hjemme-router. Det er lettdrevet også, men på såpass store LAN som det her er snakk om kan det være kjekt med f.eks. PIII og 256 MB RAM. 8069886[/snapback] har P3 og 256 mb ram på en pc nede, bruke den til dhcp å alt det der sverver på vårt neste lan.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå