Gå til innhold

Vålerenga ♥ Oslos Stolthet!


Raste

Anbefalte innlegg

Bare noen tanker rundt det som blir diskutert nå og kan gjøre det klart med engang at jeg ikke er noen ekspert på noen ting, men gjerne vil vite litt mer om hva tankgangen er.

 

Det at folk ikke "kler seg ut" for å gå på kamp er vel litt sært å hisse seg opp over?


 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal se på Ikaros som voldelige pøbler. Det viser jo bare at man ikke forstår seg på gruppen, hva de står for å representerer.

Bare fordi man er en ultra betyr ikke at man er voldelig.

Nå husker jeg ikke situasjonen du sikter til? Når var det?

 

Slik jeg har forstått det er Ikaros ultras, som vil si fans med fokus på hopping,flagging,tifo og gjerne mer "konstant" synging enn vanlig synging? Selvsagt i korte trekk. Mens Iskoboys er Casuals, som er folk som går i merkeklær (kanskje ikke så simpelt) og som arrangerer slåsskamper med andre likesinnende på fritiden mens de på stadion er mer en del av Ultraskulturen?

 

Jeg sliter litt med å skille disse to gruppene når de står sammen på stadion. Og det tror jeg mange andre også gjør. I tillegg tror jeg det er få som har noe imot Ikaros, men Iskoboys som legger ut filmer av seg selv i slåsskamp med andre har folk et problem med. Og når disse to gruppene står sammen, gjerne på et område der ingen andre på stadion står så vil folk omtale de to gruppene som en. (Det er vel også noen andre grupper med her, som Sirkus(?), men er Ikaros og Iskoboys som jeg tror de fleste er på navn med)

 

Jeg synes også det er litt rart at Ikaros som er uttalt "ikke voldelig" står sammen med noen som tydelig er for vold. Det sender en melding utad som ikke er lett å forstå. Jeg skjønner at det hadde blitt få fans sammen hvis det bare hadde vært Ikaros uten Iskoboys, men samtidig kan jeg ikke skjønne annet enn at det er vanskeligere å rekruttere nye folk når man står sammen med dem.

 

Situasjonen som blir nevnt her var på høsten en gang. Var enten mot Start, Brann eller Odd. Jeg satt på Postbanken øvre og synes faktisk det var litt skremmende. Når vakter står og diskuterer med fans før plutselig man ser en rekke folk løpe og hoppe over seter for å komme mot vaktene/politiet er det noe man tenker over.

 

Om jeg ikke husker feil var det der en situasjon forårsaket av politiet. Før kamp ble det sagt at alle skulle få komme opp, alle skulle få stå sammen osv. Så inne på stadion snur politiet på 50øringen og skal plutselig stoppe folk fra å komme opp, noe som naturlig nok skaper aggressivitet og dårlig stemning. En slik kamp er viktigere der og da for å vise politiet at slikt ikke er akseptert, og da gikk det dessverre på bekostning av å synge Vålerenga Kjerke. Noe som fungerte bra, da jeg ikke kan huske mange slike hendelser etter den tid.

 

Nå kan det sikkert hende at det var politiet sin skyld. Men, det virker som at det ALLTID er politet sin skyld når slike ting skjer. Jeg skjønner at man blir irritert. Men for oss som så på dette skjedde så det ut som det var sinne blant de som sto der (skal sies at det ikke var alle som begynte å løpe rundt, flere sto stille). Var det virkelig umulig å ta en diskusjon i en sånn hendelse i stedenfor å løpe rundt og vise aggresivitet. Er det ingen kontakt man har mellom politiet, arrangør og tilskuere. Ikaros/Iskoboys osv var jo de eneste som sto i svingen der, en sving jeg forsto var stengt. Så noe måtte vel ha blitt avtalt?

 

Når det sagt har jeg ingen problemer med at det skjedde akkurat når Kjerka var, mitt problem var at det skjedde i det hele tatt. Uansett hvem som hadde skylda.

 

Har sett et par med skjerf ja, og jeg er på langt nær en person som føler at om du har drakt gjør det deg til en bedre supporter. Jeg synes det bare er påfallende hvor mange i den seksjonen som har samme instilling og det virker som om man prøver å kle seg i svart for å skape sin egen identitet og seksjon, som fører til den sekluderingen ingen ønsker.

 

Ikke at det har så veldig mye å si for meg er jeg litt enig. Det virker for oss utenforstående at det er planlagt å gå i svart, og siden svart for seg selv er kanskje den mest aggresive fargen hjelper ikke på inntrykket av at gjengen som står i svingen "er pøbler". Men folk skal få lov til å kle seg på den måten de selv vil. Jeg tror at hvis man ville gjort det litt enklere for seg selv så hadde man møtt opp i vanlige klær eller for best effekt i varianter av blått.

 

Problemet har vært dårlig spill, mye kluss i styret med alt det rundt Breen og hans kamp mot Klanen.

 

Hva var dette med Breen, har ikke fått med meg det?

 

 

Det at ansiktet er tildekket eller sensurert kommer jo av nettopp slike holdninger som du har.

Fordi man har ett litt annerledes syn på tribunekultur blir man i båsen casual/bråkmaker med en gang.

 

Dette har blitt snakket om mange ganger. Så snipper bare denne fra Ikaros på facebook.

Grunnen til at vi sladder bilder er at vi ikke er interessert i å få trynene våre smørt utover forsiden på en eller annen nettavis. Erfaring tilsier at media er tilbøyelige til å bruke usladdete bilder helt ukritisk for å illustrere episoder med "fotballbråk" (som ofte også er tatt ut av sammenhengen, eller faktisk helt eller delvis konstruert av media). Vi er vanlige folk med vanlige jobber, og med sjefer som kanskje ikke synes det er fett med ansatte som er blitt stemplet offentlig som fotballpøbler.

 

 

Ok, forstålig at man ikke vil havne på forsiden av DB/VG som fotballbølle. Og akkurat dette er kanskje en situasjon som er umulig å løse, for ved at bilder blir sladdet så oppfatter vanlige folk personene på bildet og gruppene på bildet nettopp som fotballbøller. Iskoboys sladder vel bildene og videoene sine fra de avtale slåsskampene sine også, og det er vel ikke fordi de ikke ønsker å havne i en bås, men for å slippe problemer med politet for handlinger de gjør? Eller er jeg på bærtur?

 

Er det samme grunn som sladda bilder som gjør at flere har skjerf rundt munn eller finlandshette? Finlandshette er en ordentlig bjørnetjeneste, få ting som skaper et større pøbelstempel enn det.

 

Til slutt, tribunekulturen som Ikaros har med flagging og en annen type synging har jeg ingen ting imot. Jeg synes faktisk det er spennende og hadde det ikke vært for mange spørsmålstetegn (for meg i alle fall) rundt gruppene hadde det vært morsomt å vært med å sett hvordan det var. Jeg tror også at det er naturlig at Klanen i den formen av "vanlig" synging står et annet sted, og ser ikke det som noe negativt i utgangspunktet. Det kunne vært veldig positivt hvis begge gruppene kunne laget god lyd.

 

F.eks hvis hver sin gruppe med gammel "engelsk" stil hadde stått i den ene svingen, mens den nye med mer italiensk stil hadde stått i den andre kunne man fått noe veldig interessant. Desverre ser det ikke ut som man har nok folk i noen leirer til å lage ordentlig ramme. "Gamlekara" i Klanen er nok avhengige av gode resultater, mens jeg personlig tror Ultras-gjengen hadde hatt veldig godt av enda klarere identitet.

 

(faen så langt)

Endret av Teipball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg hverken medlem av noen av gruppene, men jeg har en del like oppfatninger som deg Teipball.

 

Nå er det mest Ikaros med venner som står i svingen der, siden mange av de i Isko er utestengt ut 2014, sirkus er også lagt ned forøvrig.

Det at Isko og Ikaros holder litt sammen er at de begge gruppene går under kategorien Alternative Enga.

Altså den dele som ikke nødvendigvis følger Klanens filosofi.

Jeg kan forstå at folk som ikke har satt seg inn i opplegget kan tro at alle er pøbler, men det stemmer ikke. Å man bør ikke forhåndsdømme folk eller grupper.

 

Personlig kunne jeg aldri drevet med "fotballvold", men jeg har egentlig ikke noe i mot at de sloss mot feks en gruppe fra Lillestrøm på en fotballbane i skogen midt på natten. Det driter jeg egentlig i.

 

Lunten ovenfor politiet er ganske kort. De tar seg friheter de egentlig ikke har lov til. Det er også veldig provoserende og slitsomt å hele tiden føle at du blir urettferdig og dårlig behandlet av dem.

Skal sies at det ikke er sånt overalt hele tiden, men det hender. Å blir jeg urettferdig behandlet så blir jeg ganske sinna, å hvis de så skal nekte kompisen min å komme opp på feltet så er det jo klart at jeg reagerer.

 

Tror nok ingen av gruppene opererer med kleskode. Det er i så fall nytt for meg.

 

Det med finnlandshette/Balaklava var mer en Sirkus greie slik jeg forsto det. Jeg så heller ikke helt poenget med det. Har hørt at det er noe man ikke vil ha på det nye feltet.

Jeg kan skjønne poenget hvis man skal pyre litt, men å ha på balaklava en helt kamp virker jo bare ubehagelig.

 

Ellers kan jeg avslutte med at Ikaros er en gjeng fine gutter, her er det tribunen som er i fokus, å støtte Vålerenga best og mest mulig. Absolutt verdt å henge seg på dem i kamp eller ti.

Lenke til kommentar

Flott og langt innlegg Teipball, enig i det meste, selv det om at det kunne vært kult å ha 2 litt forskjellige grupper med forskjellig stil, selv om det er utrolig vanskelig i praksis, med sanger som går samtidig og mot hverandre.

 

Breen kom vel litt på kant med Alternative Enga (AE) etter blussingen mot Lyn og et par andre episoder hvor det ble strid i mellom to forskjellige Vålerenga-parter. Sammenfallende med en dalende prestasjon på banen etter å ha blitt lovet best i Skandinavia og det vage uttrykket unike i Europa innen 2013, så ble det til og med laget en egen sorgesang mot Breen.

 

Mye sant i det du sier med assosiasjonene folk har til AE. Casuals og en blanding av Isko Boys med dårlig rykte samt episoden med finlandshette og balaklava i en juniorkamp mot Lyn har ikke satt et veldig positivt syn på denne alternative supportergrupperingen.

 

Vet godt at det er flere flotte medlemmer blant de alternative. Kjenner igjen en del, blant annet han som alltid er like bleik selv om han alltid hopper og synger uten noe på overkroppen og han med utenlandsk opprinnelse som pleide å ta med dama i Cola øvre før dama forsvant og han la på seg en del. Førstnevnte ramlet ned en 4-5 rader over meg og jublet sammen da Nielsen herjet på en bortetur mot Odd for et par år siden. Gode minner.

 

Jeg er for all del ikke en gammel grinebiter som flere andre av de i Klanen, og det er mange feil med det feltet som var på Vestbredden ifjor også, så jeg skjønner bekymringene man har. Likevel har jeg så mange gode minner fra da det fungerte flott før da vi hadde en homogen masse oppe i Bendit Øvre som lagde liv på gamlemåten og var landets beste supporterklubb, selv blant kjedelige OH AH Lillestrøm fans og kjedelige trønderbarter.

Lenke til kommentar

Cola øvre fungerte bra. Mye pga akustikken.

Derfor skjønner jeg ikke at Vestbredden skal være supportertribunen, sånn med tanke på at det kanskje er den tribunen i landet som er minst egnet for syngende supportere...

 

Tror nok ikke man kommer til å stå samlet igjen. Det toppet seg nok en del når folk fra sanggruppen til Klanen begynte å hysje på folk fordi sangen ble startet av "feil" person. Hvis jeg ikke husker feil var vel det grunnen til at Sirkus flyttet opp til "kakestykket" i løpet av sesongen.

 

Det hadde vært mye bedre om vi hadde svingen. Så kunne man hatt klanen på midten og AE ute på siden der de skal stå i år.

Men da kan man ikke ha det slik at klansmenn skal gå til angrep fordi noen slår litt på en tromme.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Er ikke noe vits å ta den diskusjonen på klesstil. Når IskoBoys' hjemmeside linker til Casual clothing, så er det ikke noen tvil om at man har tatt et forholdsvis bevisst valg når det gjelder hva man har på seg. Uttrykket casuals og den typen supportere er forbundet med vold og pøbelskap, så da er det ikke så rart at man får det stempelet. Hjelper ikke noe særlig når de fleste ser ut til å være i samme aldersgruppe og en viss hudfarge med bilder hvor ansikter enten er dekket til eller blurret ut.

Iskoboys har en klesstil i det å være casual, det er riktig som med de fleste andre casualgrupperinger, men vil ikke kalle det kodeks. Og igjen - ikke bland Ikaros og Iskoboys, de er to forskjellige grupper med forskjellig mentalitet på flere punkter.

 

Vi får være uenige på det punktet. Selv synes jeg det er pinsomt å høre på Kanarifansen og Kjernens trauste evighetssanger. Bryr seg ikke om det som skjer på banen, og det blir ikke rom for reaksjoner. Spontanitet og humor (god og dårlig) har vært noe av det som gjør Vålerenga til det de er. Synes også det meste som har med Norge og sydlandsk stemning å gjøre blir tilgjort og uekte.

Det er så vidt meg bekjent ikke sagt noe sted at man skal kjøre på med en ren sydlandsk stil. Det de går inn for er en blanding av sydlandsk og engelsk, noe evighetssanger, noe i den gode gamle Enga-stilen. Så det er fortsatt nok av rom for spontanitet og humor. Så det er ikke snakk om noen revolusjon, heller en evolusjon av stilen hvor det er rom for evighetssanger, hopping og tromme. Merk også at det ikke er snakk om en stortromme slik som resten av Norge bruker(mulig det er et hederlig unntak eller to jeg glemmer) hvor trommelyden høres over hele stadion, men en mindre skarptromme da lyden bærer mye kortere enn nevnte stortrommer.

 

Jeg synes også det er litt rart at Ikaros som er uttalt "ikke voldelig" står sammen med noen som tydelig er for vold. Det sender en melding utad som ikke er lett å forstå. Jeg skjønner at det hadde blitt få fans sammen hvis det bare hadde vært Ikaros uten Iskoboys, men samtidig kan jeg ikke skjønne annet enn at det er vanskeligere å rekruttere nye folk når man står sammen med dem.

Det er nok som PatSharpX sier over, begge grupperingene går under Alternative Enga samt at begge gruppene har et felles mål - støtte Enga i tykt og tynt. Dette ser du også i mange andre klubber med Ultrasgrupper og Casuals, de står sammen og støtter laget. Det samme gjelder utenfor stadion, de går sammen i tog fra pub til stadion, de samarbeidet om årets alternative kickoff med mer. Altså ting som direkte angår matchen og Vålerenga, med det selvfølgelige unntaket at Ikaros ikke er med på slåsskamper.

Ikaros sliter forøvrig ikke med rekrutteringa, ser stadig vekk nye folk med dem om det er på bortematch eller hjemmematch, med eller uten Iskoboys på samme tribunedel.

 

 

Var det virkelig umulig å ta en diskusjon i en sånn hendelse i stedenfor å løpe rundt og vise aggresivitet. Er det ingen kontakt man har mellom politiet, arrangør og tilskuere. Ikaros/Iskoboys osv var jo de eneste som sto i svingen der, en sving jeg forsto var stengt. Så noe måtte vel ha blitt avtalt?

Der har du problemet. Det var avtalt og opplyst på forhånd at AE skulle få stå på det feltet, det var godkjent av alle parter, men så snudde politiet inne på stadion ut at jeg vet hvorfor. Da skapes det problemer uten at jeg kan forstå hvorfor.

 

 

 

Ikke at det har så veldig mye å si for meg er jeg litt enig. Det virker for oss utenforstående at det er planlagt å gå i svart, og siden svart for seg selv er kanskje den mest aggresive fargen hjelper ikke på inntrykket av at gjengen som står i svingen "er pøbler". Men folk skal få lov til å kle seg på den måten de selv vil. Jeg tror at hvis man ville gjort det litt enklere for seg selv så hadde man møtt opp i vanlige klær eller for best effekt i varianter av blått.

Dette er vanlige klær for de fleste som står i svingen, samt mange andre på den alderen. Bare vent til det blir litt varmere, så ser du at klesstilen er mer variert enn bare svart med mindre de har på seg Ikaros-effekter.

Bare se her(blått åråsen-tskjorter som mange andre fra Vålerenga);

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/1488643_634849109915283_806592582_n.jpg

Eller her(svarte t-skjorter ser ut som mot den moderne fotball t-skjorter/Ikaros t-skjorter, noe blanda grupper)

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/545196_534886006578261_1704278687_n.jpg

 

Ja, det brukes mørke klær, men det bruker også resten av Norge.

 

Slik situasjonen er nå så kan jeg ikke se for meg at det blir noe stort samarbeid mellom Klanen og Alternative Enga på en god stund dessverre. Som PatSharpX sier, når flere fra klanen hysjer fordi "feil folk" starter sanger, da er det ikke unaturlig at folk ikke gidder å prøve mer med klanen. På bortematcher blir det nok blanda tribuner, men på hjemmebane blir det nok å fortsette slik som nå - forskjellige tribuner.

 

Forøvrig godt å se at en kan ha en saklig diskusjon om dette, alt for mange som går inn med en negativ innstilling som er så lite konstruktiv som det får blitt. :)

 

Flere som skal på supportertreffet nå til helga? Ment for å oppildne gutta før første hjemmekamp.

Arrangement på facebook: https://www.facebook.com/events/1416442718610164/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er snakk om at det blir skille så godt det lar seg gjøre på bortekamper også.

Hvert fall slik jeg forstår det, det er ett ønske fra Supporter koordinatoren.

 

Flere som skal på supportertreffet nå til helga? Ment for å oppildne gutta før første hjemmekamp.

Arrangement på facebook: https://www.facebook.com/events/1416442718610164/

Ja, gleder meg. Veldig bra initiativ.

Var jo vellykket på siste trening før siste hjemmekamp i fjor.

Lenke til kommentar

Synes det fungerte veldig bra på Åråsen ifjor, var en av få bortekamper jeg fikk dratt på, men det var en god del bedre supporteropplevelse enn de jeg fikk på Ullevål.

 

Fint å høre det med at vi i alle fall bruker en annen tromme. Har lurt litt på hvorfor jeg ikke har hørt noe særlig trommelyder når jeg så de siste hjemmekampene på web-tv. Ser fortsatt ikke hva som er vitsen, spesielt når AE bare er en 50-60 stykker som burde enkelt kunne holde takt og alt annet uten hjelpemidler.

 

Det med hysjing er jo veldig leit. Har blitt mye ondt blod mellom gruppene de siste årene, og dårlige resultater har ikke akkurat hjulpet. Satser på 3 poeng mot Glimt og en god sesong, for det er det som er det aller aller viktigste.

Lenke til kommentar

Joa, skille blir det alltids, men blanda i den grad at en står på samme tribune ganske nærme hverandre. Tenker f.eks. på Bergen, Trondheim, Lillestrøm, Kristiansand, Drammen osv hvor det i bunn og grunn kun er en tribune, om enn delvis adskilt med gjerder.

 

Absolutt, var en trivelig dag på Valle ifjord. Håper så mange som mulig får tatt turen!

 

Edit: Riktig det, med 50-60 stykker er det ikke så nødvendig, men tanken er at den skal brukes også når det er flere. Så da kan øvinga starte tidlig, slik at en er sikker i hvordan den skal brukes for å få best effekt. Tromma skal bare være et hjelpemiddel for synginga, ikke noe annet.

 

Yes, vi får håpe det. Få ting er bedre enn et Vålerenga iform!

Endret av Sleggefett
Lenke til kommentar

Hvordan tror du ideelt sett at AE og/eller Ikaros ender opp? Ser på siden deres at de "har ikke som mål å vokse til å få tusenvis av medlemmer og bli noen konkurrent til Klanen." Så hva er det egentlig man prøver å oppnå tilslutt? Vålerenga trenger tusenvis av fans som bryr seg om klubben for å kunne drifte på toppnivå i norsk (og forhåpentligvis internasjonal) fotball.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Hvordan tror du ideelt sett at AE og/eller Ikaros ender opp? Ser på siden deres at de "har ikke som mål å vokse til å få tusenvis av medlemmer og bli noen konkurrent til Klanen." Så hva er det egentlig man prøver å oppnå tilslutt?

Det er sant som du sier, de har ingen interesse av å bli så veldig mange. Heller færre som leverer 100% hele tiden på tribunen enn mange som kun leverer 70%.

Det er jo grunnen til at man ikke bare kan melde seg inn, men man blir spurt om man vil være med.

 

Jeg tror det man prøver å oppnå er bedre trøkk på tribunen, der man får lov til å være seg selv.

Ikke måtte følge en liten elites regler for hva en god supporter er.

 

Jeg tror slik det var på 228, hvor man får lov til å være (en del av) drivkraften i sangen var bra. Å jobbe med tifo, det vet jeg det er veldig mange som er interessert i.

 

Noe Klanen har glemt er at de er uavhengige, det er en uavhengig supporterklubb. Det bør være stor takhøyde for hva man har lov til å gjøre på tribunen. I dag er det ikke slik. Folk løper å tyster i hytt og pine.

Klanen virker mer som en vaktbikkje for klubben enn som en supporterklubb syns jeg.

Har disse gutta glemt at det faktisk for 20-15årsiden så var det de som ødela gatekjøkken på Hamar, kastet spritflasker på isen på Jordal?!

Å nå tyster man på folk som fyrer opp en ufarlig røykbombe på Ullevaal. :(

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vi råd til å bruke tre millioner? Får håpe vi ikke går konkurs.

 

Jeg kan virkelig ikke skjønne at at vi har det. Vi har jo egentlig konk slik jeg har forstått det, eneste er at Trøim holder kunstig liv i oss.

 

Mulig det er noen investorer som er innblandet i overgangssummen, men fyren skal jo ha lønn også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...