Gå til innhold

Vålerenga ♥ Oslos Stolthet!


Raste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyrebekken vår i første omgang var en levende rundingsbøye, og forsvaret generelt føltes ut som en samling ladaer og volvoer, mot et angrep bestående av porsche og ferrarier. Vi ble kontra og løpt i senk.

 

Syns ikke andre omgang virka sånn aller værst, men så spørs det om det er fordi Molde la seg bakpå og slappa litt mer av, eller om Reka kom med en real peptalk.

Lenke til kommentar

 

 

Andre som skal til Molde i morgen?

Jeps

 

Tommel opp! Hvilken buss var du på?

 

Høyrebekken vår i første omgang var en levende rundingsbøye,

Det var Simon Larsen på venstresiden også.

 

Veldig svak kamp, hadde vi egentlig en sjanse i løpet av de først 45?

Ble noe bedre utover i andre, men fortsatt ett stykke bra Molde.

 

Det var en helvetes lang tur i går. Tok faktisk 23 timer, men deilig å være igang igjen!

Lenke til kommentar

Thommasen har gått til Sarpsborg. Greit nok at han er rimelig dårlig, men etter hva Iqbal viste i går på venstrebacken kan jeg ikke skjønne hvorfor vi lar han gå. Den økonomiske situasjonen må være på Lyn-nivå, faktisk ordentlig redd for at vi går konk. For lønna må jo være eneste grunnen til at vi lar han gå.

 

Forsvaret var helt forferdelig i går. Begge backene ble herja med, men spesielt Iqbal var sjanseløs. Muri og Larsen var også ordentlige dårlige. I andreomgangen er faktisk 50% av forsvarsrekka vår fra et lag som kom sist i fjor. Kongshavn skal ta frisparket, ikke at det hadde forandra kampen.

 

Heltne Nilsen var det litt Ogude over, mye armer og mye dueller. Men vi trenger en sånn. Stengel skuffa, Berre noen gode raid, eller løpt over som resten av laget. DFH usynelig, det samme med Lindqvist som slo helt forferdelige innlegg. Kjartansson hadde noe gode løp og virker som en god bakromsspiss, tror han kan bli god for oss i kamper der vi møter litt dårligere motstand, men han må få hjelp.

 

Uansett tror jeg Molde kommer på topp3, så et tap mot dem er ikke krise, men skuffa over at man blir så overkjørt som man blir. Skulle kunne gå ann å endre litt mer i taktikken sånn at det ikke skjer.

Lenke til kommentar

Er nok Moldesupporter ja ;) men har tre timers biltur til stadion så hver hjemmekamp føles som bortekamp mtp reisetid. PS: flinke de Ikarosgutta igår!

Tre timer ja, da kan man vel kalle det det :p

Takk. Skulle bare ønske klanen også satte pris på det.

 

På Røkkeløkka blei vi møtt av segrert tribune. Klanen var plassert nederst, mens de som valgte å flytte seg til den Bendit-subsidierte svingen på Ullevaal var av klubben plassert på øvre del.

Dette viste seg å være et smart grep. Der det var forsøk på synging og klassisk Vålerenga-stemning på nedre, var det pubertale lyder og tromme fra øvre. Det er tydelig at noen har gått i lære på en viss togstasjon uttafor Oslo.

Dette er fra stemningsrapporten de skrev i går.

http://www.klanen.no/blog/2014/03/i-ar-sa-tar-vi-alt/

 

Slik jeg forsto det var det klanen/supporterkoordinatoren (Espen Knutsen) som ønsket at vi skulle være på øvre delen fordi de var redd for at klansfolk skulle begynne å lage bråk med oss(!).

 

Syns Øystein Rosenlund oppsummerer det ganske greit i kommentarfeltet på facebook.

Vi er ganske få folk som bruker mye tid på å følge Vålerenga. Det å bygge oppunder splid mellom grupperinger, slik det gjøres her, tjener ingen hensikt. Noen har en annen oppfatning av tribunekultur en dere. Get over it. Det er ikaros som rekrutterer om dagen, så det er kanskje på tide å våkne. God tur hjem.

For de som ikke kjenner han så har han vært ganske aktiv på tifo fronten.

Var vel han som tok over EngaTifo etter at Klanen valgte å "sparke ut" de fra Ikaros etter blått åråsen.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Er mye nytt fra Ikaros og lignende som har skapt splid da. Ingen Vålerenga effekter, bortsett fra egne flagg som vaies midt i store angrep og nå til sist innføringen av tromme, som vi i lang tid har mobbet "bønda" (resten av fotballnorge) for å bruke.

 

Det er ikke uten grunn at grupper som Ikaros har blitt forbundet med vold og pøbler tidligere heller. Husker med gru før kamp under Vålerenga Kjerke ifjor hvor flere av de som hadde migrert tilbake til Cola var mer opptatt av å komme seg opp til gjengen sin forbi en politistyrke istedenfor å fokusere på å synge "hymnen" vår.

 

Er ikke noe fan av de fra Vestbredden som står og drikker kaffe og klager på de som synger heller, men vi hadde en ufattelig bra stemning i Cola for bare en 3-4 år siden. Er veldig spent på serieåpningen mot Glimt. Skulle gjerne ønske at vi alle kunne stått samlet og hjulpet laget i Cola/Bendit/Gaza øvre som i gamle dager.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Det at folk ikke "kler seg ut" for å gå på kamp er vel litt sært å hisse seg opp over?

At det flagges kan jeg skjønne kan være litt irriterende, folk prøver å huske å å ta de ned når det skjer situasjoner ute på banen.

Men jeg syns jo det er noe man kan forvente når man stiller seg opp på en supportertribune.

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal se på Ikaros som voldelige pøbler. Det viser jo bare at man ikke forstår seg på gruppen, hva de står for å representerer.

Bare fordi man er en ultra betyr ikke at man er voldelig.

Nå husker jeg ikke situasjonen du sikter til? Når var det?

 

Det var en person som ble tatt med på glattcelle i Molde i går, å han var ikke en del av Ikaros.

Da Knutsen kom for å høre om det var noen av oss på den bussen var det ingen som hadde hørt om fyren engang.

I går var Ola Moheim tilstede på kampen. For de som ikke vet hvem det er, så er det han i politiet som har ansvaret for "fotballpøbler" (meget ålreit fyr). Han var tilstede fordi personer fra Klanen regelrett hadde truet Ikaros med vold på tribunen i går om trommen ble tatt med....

 

Tror dette bunner mye ut i at Klanen føler seg truet og er redde for å bli "erstattet" som supportergruppe. For oss som har vert med en stund husker kanskje hvor dårlig de behandlet Unge Enga også?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Klanen er en gjeng gamle grinebitere som motsetter seg alt som er nytt, så ingen overraskelse der. Heller ikke overraska over hvem som har skrevet den stemningsrapporten.

 

 

Er mye nytt fra Ikaros og lignende som har skapt splid da. Ingen Vålerenga effekter, bortsett fra egne flagg som vaies midt i store angrep og nå til sist innføringen av tromme, som vi i lang tid har mobbet "bønda" (resten av fotballnorge) for å bruke.

 

Flere av dem bruker vålerengaskjerf, hangarounds står med drakt, så ingen Vålerenga effekter er oppbrukt. Vet om flere vanlige supportere som også kun bruker skjerf, er ikke det bra nok da?

Flaggbruk under angrep har dem roa ned kraftig, men hva dem gjør på egne felt kan vel folk regelrett drite i? Alle veit hvor Ikaros står, alle veit at dem er ivrige flaggere, alle kan velge å stå et annet sted.

Tromme har vært ønsket av unge krefter i lang tid, så ikke noe nytt der. At folk tror alt fungerer like bra som for flere år siden får være opp til dem, men jeg har gått lei synging i kano som på barneskolen, lite synging generelt, mer tid brukt på negativitet innad i klanen enn å skape stemning osv. Den klassiske engelske stilen fungerer ikke alene lenger, og det er ikke pga Ikaros.

 

 

 

Det er ikke uten grunn at grupper som Ikaros har blitt forbundet med vold og pøbler tidligere heller. Husker med gru før kamp under Vålerenga Kjerke ifjor hvor flere av de som hadde migrert tilbake til Cola var mer opptatt av å komme seg opp til gjengen sin forbi en politistyrke istedenfor å fokusere på å synge "hymnen" vår.

 

Om jeg ikke husker feil var det der en situasjon forårsaket av politiet. Før kamp ble det sagt at alle skulle få komme opp, alle skulle få stå sammen osv. Så inne på stadion snur politiet på 50øringen og skal plutselig stoppe folk fra å komme opp, noe som naturlig nok skaper aggressivitet og dårlig stemning. En slik kamp er viktigere der og da for å vise politiet at slikt ikke er akseptert, og da gikk det dessverre på bekostning av å synge Vålerenga Kjerke. Noe som fungerte bra, da jeg ikke kan huske mange slike hendelser etter den tid.

 

Lurer forøvrig på om det hadde blitt noen reaksjoner om folk hadde gått løs på tromma, eller er det kanskje bare de alternative supporterne som blir utestengt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sett et par med skjerf ja, og jeg er på langt nær en person som føler at om du har drakt gjør det deg til en bedre supporter. Jeg synes det bare er påfallende hvor mange i den seksjonen som har samme instilling og det virker som om man prøver å kle seg i svart for å skape sin egen identitet og seksjon, som fører til den sekluderingen ingen ønsker.

 

At den gamle engelske stilen plutselig ikke skulle funke mer kjøper jeg ikke i det hele tatt. Gi meg en logisk grunn til hvorfor det skal være slik. Vi har sunget ut evighetssyngende Kanaris og trollunger før, uten tromme eller kapo eller flagging fra folk kledd i svart, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skal ha endret seg.

 

Angående den situasjonen, så var ikke det å komme seg forbi politiet noe som måtte gjøres midt under Vålerenga Kjerke. Kan være at det bare var 1 eller 2 sure epler blant gjengen der oppe, men det fortsterket i alle fall følelsen min av at mange i det feltet der bryr seg mer om seg selv og egen identitet enn klubben.

 

Som sagt er jeg egentlig ikke enig med noen i Klanen for øyeblikket, og jeg ser argumentene til begge parter i dette tilfellet. Er bare dritt lei all sekludering og grupperingen innad i Klanen og skulle ønske man kunne bare kommet til en enighet. Laget har vært møkk helt siden 2010 sesongen sluttet, men Klanen (og resten av fansen) forsåvidt, har mye mer å rydde opp i enn Rekdals menn for øyeblikket.

 

EDIT:

 

Å angripe en tromme fysisk ville vært helt håpløst, og litt hyklersk i forhold til det standpunktet Klanen har tatt i forhold til Ikaros/Isko og andre grupperinger som har blitt mer knyttet til nettopp dette med vold og fysisk handling. Å synge trommer er for bønder vil fortsatt være på sin plass derimot.

 

Hvordan kommer det egentlig til å være satt opp på Ullevål i år? Er Cola/Bendit/Whatever ferdigbygd? Vil vi for det meste samles der igjen, med et par gamlinger på Vestbredden som før? Siden jeg er hjemme i Oslo igjen har jeg selvfølgelig tenkt meg på kamp til helgen, så lurer litt på hvor man skal stå denne sesongen.

 

EDIT 2:

 

Så ikke den første responsen din til meg før nå PatSharpX.

 

Det er sant at det blir feil å legge alle i Ikaros eller Isko eller Unge Enga i den samme "pøbel" båten, men når man kler seg som casuals, har tidligere episoder og et par spesielle bilder på internett som forsterker intrykket, hjelper det ikke akkurat på fordommene folk har mot dem.

 

Det at det finnes idioter og voldelige pøbler også i den tradisjonelle Klanen er ikke noen hemmeliget heller, og det er virkelig synd om det du sier skjedde i Molde. I så fall en helt håpløs holdning å ha.

 

Er ikke helt sikker på når den situasjonen ifjor var. Mistenker at det var enten hjemme mot Molde som Sleggefett antydet, eller at det var da Kongshavn reddet oss på begge ender av banen mot Viking. Fikk ikke deltatt i så mange kamper ifjor siden jeg for tiden studerer i utlandet, så beklager at jeg ikke husker helt riktig.

 

Er ikke helt sikker på hva som skjedde med Unge Enga. Kan huske de først sto sentralt helt nederst, men så flytta seg til siden av Cola-svingen og bidro derifra. Begge de to alternativene funket jo egentlig bra. Fortell gjerne hva som skjedde der.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Bilde fra turen igår; https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1379238_634759749924219_1881145965_n.jpg

 

Joa, noe svart er det, men langt ifra alt. Ser tilogmed et par enga-effekter, samt flagg i enga-farger på tribunen. Svart er en enkel og grei farge å forholde seg til, men også en farge mye brukt av supportere over hele Europa. Hvorfor skal jeg vel egentlig ikke si noe om, har aldri tenkt stort på det. Ser heller ikke hvorfor det har så mye å si, selv klanen har mange svart/brun/mørk-kledde;

http://www.grydis.no/wp-content/gallery/valerenga-sandesulf_2-0_tippeligaen_2013/valerenga-sandnesulf_2-0_tippeligaen_2013-046.jpg

 

At den engelske stilen ikke funker lenger er ikke noe som har skjedd over natta, det har skjedd over flere år. Hvorfor? Din gjetning er like god som min. Det startet en god stund før Ikaros kom, med færre som synger og turister på sangfeltet, og jeg kan ikke se at noen av tiltaka klanen har kommet med har hjulpet. Flere ganger på Gaza var man et sted i sangen midt på, et annet sted til høyre og et tredje sted til venstre. Dette var heller ikke unikt for Ullevål, samme skjedde på flere borteturer hvor det var et større antall. Når en samlet supportergruppe ikke klarer å synge i samme takt en gang, så bør noe gjøres som har en permanent effekt. En del av det du sier er forøvrig veldig sentralt i konflikten føler jeg, nemlig;

 

 

Vi har sunget ut evighetssyngende Kanaris og trollunger før, uten tromme eller kapo eller flagging fra folk kledd i svart, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skal ha endret seg.

Ja, alt var bedre før, men nå er det ikke sånn lenger. Folk har større problemer med å forstå dette, at ting endrer seg og at ikke alt kan forbli som før.

 

Jo, det måtte gjøres der og da. Signalene fra politiet(merk, jeg var lenger bak i den situasjonen, så har fått forklart ting litt i ettertid) var at ingen flere slapp opp. Dermed skapte politiet igjen en situasjon ut av ingenting, og da reageres det. Enkel logikk, handling -> reaksjon. Merk også at både Ikaros, Isko og Sirkus stod der den matchen, samt at Ikaros og Isko kommer til å stå sammen videre.

 

Du maler på med at Ikaros er en voldelig gruppering, skjønner virkelig ikke greia. Pek gjerne ut hvilke slagsmål Ikaros har vært med på, og når de har utført vold. Det eneste eksemplet jeg har hørt hittil var den hendelsen på tribuna med politiet, en hendelse utløst av politiet selv. Har du ingen? Fint, da går det kanskje opp et lys. Det er slik ignoranse som du utviser her som har vært med på å skape flere konflikter i fotball Norge, ikke bare hos oss. UFC hos LSK, F19 hos Viking, Ultras 1905 hos Start, samtlige har blitt/blir behandla som dritt fordi dem bryter med normen om at supportere kler på seg lagets farger under match og er en av massen uten å skille seg ut, samt at de kan ha en litt mer aggressiv/ivrig tone enn resten.

 

I 2014(slik planen er nå) blir Klanen på Vestbredden(som blir et rent klansfelt, med lokomotivfelt midt på), mens Ikaros og Isko flytter seg til Gaza(helt til venstre på øvre nedre del sett fra banen).

Mer om klanens planer; http://www.klanen.no/blog/2013/11/klanstribune-2014/

 

Er ikke medlem av Ikaros, kun opptatt av at en spade skal kalles for en spade. Samt drittlei konflikter og syn basert på feilaktig informasjon.

Lenke til kommentar

Er ikke noe vits å ta den diskusjonen på klesstil. Når IskoBoys' hjemmeside linker til Casual clothing, så er det ikke noen tvil om at man har tatt et forholdsvis bevisst valg når det gjelder hva man har på seg. Uttrykket casuals og den typen supportere er forbundet med vold og pøbelskap, så da er det ikke så rart at man får det stempelet. Hjelper ikke noe særlig når de fleste ser ut til å være i samme aldersgruppe og en viss hudfarge med bilder hvor ansikter enten er dekket til eller blurret ut.

 

Det finnes fortsatt ingen grunn til at den gamle stilen ikke skal funke. Hadde det vært en logisk grunn så kunne jeg skjønt det, men det er det ikke. Problemet har vært dårlig spill, mye kluss i styret med alt det rundt Breen og hans kamp mot Klanen. Samtidig kan man ikke la være å skylde på hvordan det har blitt splittet opp med 3-4 forskjellige grupper som skal starte sanger på en gang.

 

Kjipt å se at det blir Klanen på Vestbredden igjen. Det er en del "gamlekarer" der som før sto uten å synge for det meste på Vestbredden mens resten av fansen var samlet i Gaza. Vi snittet på 15 000 tilskuere i gullsesongen 2005 og hadde etter hva jeg husker kjempegod stemning. Da var det ingen klare grupperinger i Gaza, som prøvde å skille seg fra resten og de sure gamle gubbene som bare var opptatt av å slenge dritt og drikke kaffe var på Vestbredden.

 

Jaja, får håpe at AE klarer å holde seg unna trøbbel på kortsiden og at resten av Klanen på Vestbredden klarer å tenke på seg selv og prøve å utkonkurrere de andre. Håper vi kan få skapt i alle fall litt bedre relasjoner før vi får ny stadion hvor jeg håper vi får en knall tribune med alle sammen samlet i harmoni :)

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Det at ansiktet er tildekket eller sensurert kommer jo av nettopp slike holdninger som du har.

Fordi man har ett litt annerledes syn på tribunekultur blir man i båsen casual/bråkmaker med en gang.

 

Dette har blitt snakket om mange ganger. Så snipper bare denne fra Ikaros på facebook.

Grunnen til at vi sladder bilder er at vi ikke er interessert i å få trynene våre smørt utover forsiden på en eller annen nettavis. Erfaring tilsier at media er tilbøyelige til å bruke usladdete bilder helt ukritisk for å illustrere episoder med "fotballbråk" (som ofte også er tatt ut av sammenhengen, eller faktisk helt eller delvis konstruert av media). Vi er vanlige folk med vanlige jobber, og med sjefer som kanskje ikke synes det er fett med ansatte som er blitt stemplet offentlig som fotballpøbler.

 

Det er ingen grunn for at den engelske ikke kan fungere nei, men den er ganske kjedelig...

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser den, og jeg tror for all del ikke at alle i AE er pøbler som ikke bryr seg om fotball. Likevel så er det en grunn til at man blir puttet i den båsen. Når man blir (indirekte) oppfordret til å kle seg opp som en casual, så vil antagelser som det følge.

 

Blir litt som når Di Canio gjør fascistisk hilsen til Lazio fansen. Fascismen forindes med rasisme selv om ikke alle fascister og Di Canio selv ikke er rasister (ifølge han selv i alle fall).

 

Det er ingen grunn for at den engelske ikke kan fungere nei, men den er ganske kjedelig...

 

Vi får være uenige på det punktet. Selv synes jeg det er pinsomt å høre på Kanarifansen og Kjernens trauste evighetssanger. Bryr seg ikke om det som skjer på banen, og det blir ikke rom for reaksjoner. Spontanitet og humor (god og dårlig) har vært noe av det som gjør Vålerenga til det de er. Synes også det meste som har med Norge og sydlandsk stemning å gjøre blir tilgjort og uekte.

 

EDIT:

 

Skjønner forsåvidt ikke hvorfor man gidder å ta bilde hvis man skal blurre ut alt heller.

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...