Gå til innhold

Vålerenga ♥ Oslos Stolthet!


Raste

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Synes vi fikk mye ut av de 18 blussene vi hadde tillatelse til å fyre opp, kan sverge på at det var mer enn 18 - men er vel jeg som er dårlig til å telle :)

Var bare et par som røyka og noen som vifta med bluss-appen på telefonen i andre etasje, men skjønner at misforståelsen kommer fort når det ser såpass bra ut. :)

 

Morro match, både tribunemessig og sportsmessig(sett bortifra forsvaret, men det er ikke noe nytt).

Lenke til kommentar

Synes vi fikk mye ut av de 18 blussene vi hadde tillatelse til å fyre opp, kan sverge på at det var mer enn 18 - men er vel jeg som er dårlig til å telle :)

Jepp, var noen blinkere på bredden også så jeg, men det kom ikke så tydelig fram.

Skulle hatt røyk i nærheten av de, da ser det jævlig fett ut med blinkere. :)

 

Dette er vel det "lovlige" (NFF har vel fortsatt nulltolleranse?)

BQWFbFzCcAEJ_3H.jpg

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æsj. For noe dritt. Synes ikke denne rivaliseringen blant Vålerenga-fansen har fungert noe særlig bra i det hele tatt. Hvorfor ikke bare synge for full hals blant resten av Klanen uansett? Trommer er bare piss, og er enda flauere enn maskoten som går rundt på kamp og ser dum ut.

 

Satser på at ting ordner seg igjen når "Cola-svingen" er tilbake. At alle skulle samles på Vestbredden har ikke funket så bra, men det kan uansett bli løst bedre enn å flytte helt bort fra klansfeltet og bruke tromme. Forsterker egentlig bare inntrykket jeg har av at disse folkene er mer opptatt av at de selv skal bli sett på som "bra supportere" framfor å heie på Vålerenga.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare synge for full hals blant resten av Klanen uansett?

Hadde du lest innlegget, så hadde du sett hvorfor. Men jeg kan jo hjelpe deg;

"Ikaros har i en lengre periode diskutert at vi ønsker å flytte oss til et nytt felt neste sesong. Dette på grunn av mange ting. Blant annet synes vi at samlingen av alle og samarbeidet på Vestbredden har fungert langt dårligere enn vi ønsket. Det hele toppet seg i hjemmekampen mot Molde.

Når man blir sunget ut av Tornekrattet på hjemmebane, samtidig som det sitter (!) mange folk på det som egentlig skal være lokomotivfeltet, er det fryktelig umotiverende å prøve og lage god stemning.

Derfor ønsker vi i stedet å samle alle likesinnede til et samlet felt, hvor alle bidrar i samme retning. Alle kjenner vel igjen følelsen av at det er enklere å gi alt, når alle rundt seg gjør det samme."

 

Det har også blitt presisert gang på gang at lokomotivfeltet er nettopp det, et lokomotivfelt. Der skal det synges, gjerne hoppes, det skal være liv og røre. Ikke bare kaffedrikking, pølsespising, sitting(!), stå med arma i kors og kjefte på gutta. Har sett flere på det feltet som ikke har bidratt med mer enn det jeg nevnte der, bortsett fra en strofe en sjelden gang. Dette så man allerede på 228! Da skjønner jeg godt at man like greit river opp røttene og flytter på seg.

 

Hva er problemet med tromme egentlig? Ja, den kan brukes feil slik som mange lag gjør, hvor den høres over hele stadion, men den kan også brukes riktig slik at den kun høres i svingen/lite område. Det har også vært tydelig både i år og fjoråret at det trengs. Kjenner ihvertfall at jeg blir mer oppgitt enn oppildna når samme tribune synger samme sang, men ulike deler av tribunen er på ulikt sted i sangen. At folk står og stamper i fortida får stå for dems regning, selv føler jeg at det kan være et velkomment tilskudd. Slik som flaggingen til Ikaros er. Og capo-opplegget. Husker jeg rett, så var det vel også nok av protester mot sistnevnte.

 

Presisering; uttaler meg ikke på vegne av noen gruppering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klanen er bare en skygge av hva den engang var, nå står folk på lokomotivfeltet for å bli underholdt...

Det er rett og slett flaut at vi som skal være Norges beste supportere er så sinnssykt ræva.

Det er bare ett par 100stykker som faktisk oppfører seg som supportere på tribunen gjennom en hel kamp.

Så jeg skjønner ekstremt godt av 80% av disse velger å flytte på seg/samle seg.

 

Jeg sto der selv under 100års kampen og det var ett massivt trøkk, kan ikke huske sist jeg opplevde det på Ullevaal.

 

De velger faktisk å lage ett supporterfelt, for det er det dessverre ikke noe på Ullevaal per dags dato.

Det hjelper ikke å kalle det ett supporterfelt når stort sett alle oppfører seg som de gjør på familietribunene på alle andre arenaer i Norge.

 

Og capo-opplegget. Husker jeg rett, så var det vel også nok av protester mot sistnevnte.

Å ja, den satt langt inne hos "gamlekara" (de 15-30 stykkene som står på øvre del av 105).

 

Personlig er jeg ikke kjempefan av tromme, men bidrar det til høyere sang og bedre trøkk på tribunen så kjør på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at dere (Klanen, jeg sier dere fordi jeg ikke har stått med Klanen på 4-5 år) er Norges beste supportere skyldes ikke lenger at dere er gode, men at alle andre er så hinnsides ræva...Sistgang jeg opplevde elektrisk stemning med Klanen var når vi slo Lyn 4-1...forsovidt siste kampen jeg stod med dem også.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tanken om et felt hvor alle sammen kan synge, men jeg føler at det bare fører til enda mer forvirring og ødeleggelse av Klanen som en gruppe der alle sammen står sammen for å hjelpe gutta. Systemet der vi hadde en litt mer syngende, men fortsatt samlet og blandet klansfelt i Cola, med de såkalte "gamlegutta" i Klanen på bredden, fungerte jo strålende før, uten allskens capo, tromme og lignende.

 

Personlig synes jeg nedgangen har begynt helt siden disse forskjellige ultras-grupperingene har prøvd å danne sitt eget sted hvor de alle kan synge. Begynt vel med at de flyttet ut på siden av svingen, under kiosken der, før de kom tilbake med halen mellom beina i midten av feltet igjen. Siden dette har tribunelivet blitt dårligere og dårligere. Det er veldig mange som har lyst til å synge og trøkke på for spillerne, men som ikke føler seg helt hjemme i en gruppe der man "dresser seg opp i kule klær" framfor supportereffekter og der flagg viftes stort sett i veien for selve kampen. Samtidig er ikke akkurat Ikaros og Isko Boys navn som gir helt gode vibber i Klansfeltet fra før, med kjipe enkelthendelser på bortekamper. Tromma vil bare skape mer stridigheter, ettersom dette er noe vi har vært imot en god stund.

 

Personlig synes jeg hele opplegget ødelegger helt den fine kulturen vi har hatt i Klanen hvor vi har hatt en supportergruppe som ikke bare har vært Norges beste og sunget for full hals, men også denne humoren og spontaniteten som gjør Klanen til noe helt spesielt. Trommer, capo, roperter og evighetssanger gjør at vi bare er en i mengden, og vi mister litt av det som gjør oss til Vålerenga.

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fine kulturen vi har hatt i Klanen døde for lenge siden, folk synger ikke. De alternative gruppene er lei av all klagingen på at de lager stemning. Og man er lei av at folk står i holder kjeft.

Ja, resten av bredden syns jo sikkert det er dumt, men de har jo seg selv å takke. Jeg syns det selv også.

Nå kan de spise pølser, drikke kaffe, de slipper til og med å åpne kjeften i det hele tatt når de ikke lengre har flagg å klage over! Høres jo egentlig ut som en vin vin situasjon.

Du sier jo at Ikaros er jo noe som folk ikke er så glad i (veldig rart siden det strengt tatt har vært EngaTifo de siste årene, fram til etter LSK borte i år). Isko boys er mer forstålig. Men nå er "dere" jo kvitt dem? Er det ikke det dere vil?

 

Det er lov å synge selv om man ikke er en alternativ supporter, det er jo bare det det handler om.

 

Det er så mange av gamlekara som har så kort hukommelse. Hvem tror dere blusset på slutten av 90 tallet og starten av 2000 tallet? Hvem kastet spritflasker på isen på Jordan, hvem ranet og raserte pølseboden på vei hjem fra Hamar?

Bluss, røykbomber og flagg er kanskje ikke så ille allikevel?

 

Hvorfor skal man ta hensyn til de som strengt tatt ikke har noe å gjøre på ett supporterfelt?

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten at jeg sitter med noen fasit, så føler jeg mye av det som har gjort at stemningen har tapt seg er at alle parter har en "vi vet bedre enn dere holdning" og "dere er ikke gode fans, vær mer som oss".

 

Det er jo ikke noe kult å være på kamp hvis du skal bli kritisert hvis du ikke synger, og det er heller ikke noe kult å bli kritisert for å synge.

 

I tillegg skal man ikke glemme resultatene de siste årene heller. Det er lettere å bli engasjert når laget gjør det bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten at jeg sitter med noen fasit, så føler jeg mye av det som har gjort at stemningen har tapt seg er at alle parter har en "vi vet bedre enn dere holdning" og "dere er ikke gode fans, vær mer som oss".

Jeg kan si meg enig i det.

Men er man per definisjon supporter om man ikke synger/bidrar på tribunen?

 

Nå har det seg slik at info om hvordan det skulle/burde være på 105 kom lenge før sesongen ble sparket igang.

Det skulle være flagg, hopping, synging og "fult fres" på dette feltet.

Så at folk kommer å klager på det er jo strengt tatt deres egen feil. Og det er på sin plass at man kan bli gretten over at de som stiller seg på dette feltet ikke bidrar, fordi da har de ikke noe der å gjøre!

 

Det var til og med snakk om å fjerne stolene, men det ble dessverre ikke noe av.

Jeg tror det hadde hjulpet, derfor tror jeg også det blir bedre når vi flytter tilbake til Cola/Bendit (om vi får fjerne stolene der).

 

Denne ble publisert på klanen.no før første hjemmekamp:

HXxde0X.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært en utrolig dårlig stemning i Klanen de siste årene. Jeg skal ikke skylde på Ikaros og Sirkus, for det har etterhvert blitt omtrent de eneste som synger og lager stemning... Men jeg tror også en tydelig splid mellom supportergrupper, og supporterkulturer, har ødelagt mye for den samlede stemningen. Jeg har så lenge jeg har stått i Klanen vært blant dem som synger høyt med på alle sanger, og irriterer meg iherdig over supportere rundt meg som ikke synger, og spesielt prater(!) under Vålerenga Kjerke. Samtidig misliker jeg sterkt den alternative supporterkulturen (syd-europeisk med flagging, trommer og mest mulig hopping og dansing) Ikaros og Sirkus har tatt inn i Klanen.

 

Et annen årsak til at Ikaros og Sirkus muligens ikke har fungert like bra som forsangere og stemningsspredere kan være deres manglende autoritet grunnet deres unge alder. Tidligere kunne forsangerne - og da spesielt Svenna - sifra til hele Klanen når det var for dårlig synging, nå har jeg opplevd at jyplinger yngre enn meg (jeg er i starten av 20-årene) har beinet oppover Klanen for å ansikt til ansikt skjelle ut medsupportere som ikke synger. Et annet eksempel er når grupperingene skal "lekesloss" og dytte hverandre inn i andre supportere som ikke er involvert. Flaggingen kan også være problematisk dersom det kun er I&S som ønsker dette, da supporterne bak går glipp av sjanser mot nærmeste mål, og det kan bli oppfattet som enkeltes ønske om å flagge ødelegger opplevelsen for resten av tilskuerne. Det er nok helt klart mange som reagerer negativt på alt dette, og en del har kanskje sluttet å bidra/dra på kamp pga. mistrivsel?

 

Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å legge skylden på Ikaros og Sirkus, men det er en mulig forklaring på at Klanen samlet har blitt så ræva de siste årene. Forhåpentligvis vil "skilsmissen" være til det beste for begge parter, og gamle-Klanen vil kunne gjenskape gammel storhet. Selvfølgelig er jeg skeptisk, og skulle helst stått i Ikaros/Sirkus pga. fantastisk stemning, men er en litt for stor motstand av selve supporterkulturen. Det jeg har skrevet er basert på de siste årene i Cola, da det burde fungert bedre med den tydlige inndelingen på Vestbredden som PatSharpX refererer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...