Gå til innhold

Spillopplevelse på PC vs konsoll


Anbefalte innlegg

Under følger en fortsettelse av diskusjonen som startet i denne Vista-tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2entry8066572

 

For at et annet OS skal stille side ved side med Windows så må den støtte alle spill og/eller spill må bli laget for å støtte den. (Gjelder ganske mange andre programmer også da, men disse klarer Linux å bytte ut med noen av sine meget gode Open Source programmer som Open Office og Gimp).

 

Det er vrient å installere drivere for skjermkort i Linux for eksempel, for ikke å snakke om at vanlige spill ikke fungerer i den.  Der mister Linux utrolig mange potensielle brukere.

 

Jeg vil jaffal spille på PC-en min. Selv om jeg liker Ubuntu godt å har den installert så er jeg nødt å ha DualBot med Win XP for å kjøre spill...

8066572[/snapback]

Du kan ikke spille alle spill på Windows heller, f.eks. spill til Xbox 360, Nintendo Wii, Playstation3, osv. Selv synes jeg faktisk at spillopplevelsen blir vesentlig dårligere på Windows enn på en skikkelig spillkonsoll. Windows er etter min mening en svært dårlig spillplattform. Det hele koker ned til piratkopiering tror jeg ettersom det utvilsomt er mye lettere å kopiere spill til Windows enn til spillkonsollene. Hvis man kjøper spill så gir jo uansett spillkonsollene vesentlig bedre valuta for pengene, ettersom kostnadene forbundet med å kjøpe en skikkelig spill-PC er det mangedoblete sammenlignet med en skikkelig spillkonsoll. Når det er sagt så kjenner jeg allerede til mange som kjører Ubuntu Linux på sin hjemme-PC (ofte en bærbar) og har en spillkonsoll ved siden av. Denne kombinasjonen fungerer visst meget bra og kan varmt anbefales :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er heldigvis aldri for seint til å prøve alternativene - bli kvitt Windows-avhengigheten idag! :cool:

8068238[/snapback]

 

Så lenge ikke alle spillene mine fungerer på andre plattformer enn windows, kommer ikke jeg til å bytte i hvert fall...

 

Jeg synes spill til pc stort sett er langt bedre enn på konsoll, selv om jeg har en gammel xbox også da :p . Å kopiere spill til xbox er utrolig mye enklere sammenlignet med pc.

8068323[/snapback]

Ok, da får vi si oss uenige på dette punktet for jeg mener det motsatte iallefall mhp. spillopplevelse. Uansett så koster en kraftig spill-PC skjorta sammenlignet med en skikkelig spillkonsoll som Nintendo Wii, Playstation 3, Xbox 360, osv. Jeg synes det er besynderligvis hvor mange som bruker alt de har av penger på å bygge seg en så kraftig spill-PC som mulig, og så har de liksom ikke råd til å kjøpe hverken Windows eller noen spill? Her er det noe som skurrer veldig hos meg iallefall... :nei:

 

Som et ordtak fra Las Vegas sier: "If you can't afford to play this game, then don't play."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er heldigvis aldri for seint til å prøve alternativene - bli kvitt Windows-avhengigheten idag! :cool:

8068238[/snapback]

 

Så lenge ikke alle spillene mine fungerer på andre plattformer enn windows, kommer ikke jeg til å bytte i hvert fall...

 

Jeg synes spill til pc stort sett er langt bedre enn på konsoll, selv om jeg har en gammel xbox også da :p . Å kopiere spill til xbox er utrolig mye enklere sammenlignet med pc.

8068323[/snapback]

Ok, da får vi si oss uenige på dette punktet for jeg mener det motsatte iallefall mhp. spillopplevelse. Uansett så koster en kraftig spill-PC skjorta sammenlignet med en skikkelig spillkonsoll som Nintendo Wii, Playstation 3, Xbox 360, osv. Jeg synes det er besynderligvis hvor mange som bruker alt de har av penger på å bygge seg en så kraftig spill-PC som mulig, og så har de liksom ikke råd til å kjøpe hverken Windows eller noen spill? Her er det noe som skurrer veldig hos meg iallefall... :nei:

8068364[/snapback]

 

Så er en "skikkelig" spill-PC vesentlig kraftigere også da :) Men er det er det så rart de ikke har råd til andre ting om de har brent opp alle lommepengene på en rådyr maskin? ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
Så er en "skikkelig" spill-PC vesentlig kraftigere også da :) Men er det er det så rart de ikke har råd til andre ting om de har brent opp alle lommepengene på en rådyr maskin? ;)

8068395[/snapback]

Nei, det synes jeg er et stort paradoks. Først fordi man innbiller seg at spillopplevelsen blir bedre fordi at man har en kraftig spill-PC, og fordi man er nødt til å basere seg på å piratkopiere Windows og alle spillene for i det hele tatt ha noe som helst glede av PCen. Hvis man i stedet kjøpte en skikkelig spillkonsoll, hvor mange spill tror du ikke man hadde hatt råd til å kjøpe for differansen mellom den og en kraftig spill-PC?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Så er en "skikkelig" spill-PC vesentlig kraftigere også da :) Men er det er det så rart de ikke har råd til andre ting om de har brent opp alle lommepengene på en rådyr maskin? ;)

8068395[/snapback]

Nei, det synes jeg er et stort paradoks. Først fordi man innbiller seg at spillopplevelsen blir bedre fordi at man har en kraftig spill-PC, og fordi man er nødt til å basere seg på å piratkopiere Windows og alle spillene for å kunne ha noe som helst glede av PCen. Hvis man i stedet kjøpte en skikkelig spillkonsoll, hvor mange spill tror du ikke man hadde hatt råd til å kjøpe for differansen mellom den og en kraftig spill-PC?

8068446[/snapback]

 

Akkurat det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg mener nå fortsatt at det ikke er rat folk ikke har penger igjen om de har brukt opp alt på en dyr maskin :) Om det er så klokt kan jo såklart diskuteres...

 

AtW

Lenke til kommentar
Du kan ikke spille alle spill på Windows heller, f.eks. spill til Xbox 360, Nintendo Wii, Playstation3, osv.  Selv synes jeg faktisk at spillopplevelsen blir vesentlig dårligere på Windows enn på en skikkelig spillkonsoll.  Windows er etter min mening en svært dårlig spillplattform.  Det hele koker ned til piratkopiering tror jeg ettersom det utvilsomt er mye lettere å kopiere spill til Windows enn til spillkonsollene.  Hvis man kjøper spill så gir jo uansett spillkonsollene vesentlig bedre valuta for pengene, ettersom kostnadene forbundet med å kjøpe en skikkelig spill-PC er det mangedoblete sammenlignet med en skikkelig spillkonsoll.  Når det er sagt så kjenner jeg allerede til mange som kjører Ubuntu Linux på sin hjemme-PC (ofte en bærbar) og har en spillkonsoll ved siden av.  Denne kombinasjonen fungerer visst meget bra og kan varmt anbefales :)

8068180[/snapback]

 

Du kan ikke spille alle spill på spillkonsoll heller. Og hvordan kommer du frem til at spill er bedre på spillkonsoll? Spill dekker veldig mange sjangere, hvor noen gjør seg bra på konsoll og andre ikke gjør seg fullt så bra på konsoll. Har du f.eks forsøkt å spille RTS eller FPS spill på en konsoll? Det er en grunn til at du finner så få RTS titler til konsoll. Det er en del spill som ikke fungerer uten mus og tastatur, og der kommer dessverre konsollene til kort. Og PC med Windows har ikke bare mus og tastatur, men også joystick, gamepad, ratt og pedaler og en mengde andre input enheter. En pc med Windows har også muligheter til å kjøre emulering av spillkonsoller og det finnes utallige spill og emulatorer fritt tilgjengelig. Så ikke nok med at en PC med Windows kan spille alle sjangere av spill, den kan også emulere spillkonsoller og dermed får du alle spillene fra konsoll også.. WOW ;)

Lenke til kommentar
Du kan ikke spille alle spill på Windows heller, f.eks. spill til Xbox 360, Nintendo Wii, Playstation3, osv.  Selv synes jeg faktisk at spillopplevelsen blir vesentlig dårligere på Windows enn på en skikkelig spillkonsoll.  Windows er etter min mening en svært dårlig spillplattform.  Det hele koker ned til piratkopiering tror jeg ettersom det utvilsomt er mye lettere å kopiere spill til Windows enn til spillkonsollene.  Hvis man kjøper spill så gir jo uansett spillkonsollene vesentlig bedre valuta for pengene, ettersom kostnadene forbundet med å kjøpe en skikkelig spill-PC er det mangedoblete sammenlignet med en skikkelig spillkonsoll.  Når det er sagt så kjenner jeg allerede til mange som kjører Ubuntu Linux på sin hjemme-PC (ofte en bærbar) og har en spillkonsoll ved siden av.  Denne kombinasjonen fungerer visst meget bra og kan varmt anbefales :)

8068180[/snapback]

 

Du kan ikke spille alle spill på spillkonsoll heller. Og hvordan kommer du frem til at spill er bedre på spillkonsoll? Spill dekker veldig mange sjangere, hvor noen gjør seg bra på konsoll og andre ikke gjør seg fullt så bra på konsoll. Har du f.eks forsøkt å spille RTS eller FPS spill på en konsoll? Det er en grunn til at du finner så få RTS titler til konsoll. Det er en del spill som ikke fungerer uten mus og tastatur, og der kommer dessverre konsollene til kort.

Jeg har faktisk forsøkt å spille både RTS- og FPS-spill på en spillkonsoll. Hvis man kun har tilgjengelig gamepad som input-enhet så krever det nok litt tilvenning, men så kan man jo også få tak i både tastatur og mus til de fleste spillkonsoller idag. Hvis dette virkelig hadde vært noe reelt problem, så hadde nok de fleste spillkonsoller kommet standard utstyrt med både tastatur og mus. Årsaken til at de ikke gjør det handler om noe så enkelt som en skikkelig spillopplevelse, noe man aldri vil få ved bruk av kun tastatur og mus. Jeg foreslår at du forsøker å spille på en Nintendo Wii spillkonsoll med Remote-kontroller, og forteller meg hvordan du skal klare å gjenskape den samme spillopplevelsen på PC ved bruk av tastatur og mus ;)

 

 

Og PC med Windows har ikke bare mus og tastatur, men også joystick, gamepad, ratt og pedaler og en mengde andre input enheter. En pc med Windows har også muligheter til å kjøre emulering av spillkonsoller og det finnes utallige spill og emulatorer fritt tilgjengelig. Så ikke nok med at en PC med Windows kan spille alle sjangere av spill, den kan også emulere spillkonsoller og dermed får du alle spillene fra konsoll også.. WOW ;)

8068641[/snapback]

Spill til Windows er generelt sett mye dårligere tilrettelagt for å benytte seg av andre input-enheter enn mus og tastatur, f.eks. bruk av gamepad på Windows kan på ingen måte sammenligne seg med en skikkelig spillkonsoll. Med emulering så mener du igjen piratkopiering tenker jeg, og såvidt meg bekjent så finnes det ennå ikke gode nok emulatorer av de siste og beste spillkonsollene. Spillopplevelsen ved bruk av en emulator blir heller ikke like bra som på spillkonsollen. Slike emulatorer finnes forøvrig til andre operativsystem enn Windows også bare så det er nevnt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk forsøkt å spille både RTS- og FPS-spill på en spillkonsoll. Hvis man kun har tilgjengelig gamepad som input-enhet så krever det nok litt tilvenning, men så kan man jo også få tak i våde tastatur og mus til de fleste spillkonsoller idag. Hvis dette virkelig hadde vært noe reelt problem, så hadde nok de fleste spillkonsoller kommet standard utstyrt med både tastatur og mus. Årsaken til at de ikke gjør det er handler om noe så enkelt som en skikkelig spillopplevelse, noe man aldri vil få ved bruk av kun tastatur og mus. Jeg foreslår at du først forsøker en Nintendo Wii spillkonsoll med Remote-kontroller, og forteller meg hvordan du skal klare å gjenskape den samme spillopplevelsen ved bruk av tastatur og mus

 

Litt om det her også.

 

Gamepad slår mus og tastatur

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168601

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk forsøkt å spille både RTS- og FPS-spill på en spillkonsoll. Hvis man kun har tilgjengelig gamepad som input-enhet så krever det nok litt tilvenning, men så kan man jo også få tak i våde tastatur og mus til de fleste spillkonsoller idag. Hvis dette virkelig hadde vært noe reelt problem, så hadde nok de fleste spillkonsoller kommet standard utstyrt med både tastatur og mus. Årsaken til at de ikke gjør det er handler om noe så enkelt som en skikkelig spillopplevelse, noe man aldri vil få ved bruk av kun tastatur og mus. Jeg foreslår at du først forsøker en Nintendo Wii spillkonsoll med Remote-kontroller, og forteller meg hvordan du skal klare å gjenskape den samme spillopplevelsen ved bruk av tastatur og mus

 

Litt om det her også.

 

Gamepad slår mus og tastatur

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168601

8069030[/snapback]

 

Dette er litt lettere OT, men jeg må nesten få lov til å poengtere at det går tydlig fram i artikkelen at de har innført tiltak for å gjøre tast+mus mindre gunstig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er litt lettere OT, men jeg må nesten få lov til å poengtere at det går tydlig fram i artikkelen at de har innført tiltak for å gjøre tast+mus mindre gunstig.

 

AtW

8069059[/snapback]

 

Sannelig. Leste om dette på Wikipedia, og de har dratt rimelig hardt i spakene for å nerfe mus/tastatur:

Another controversy is based on the changes made in order to balance the PC and console versions in online play. Fasa has implemented a feature which will distort the PC's aiming reticule during quick turns. PC players, who have a more sensitive control scheme, are able to turn significantly faster than their controller brethren and would have gained an unfair advantage. The console players will also have a form of autoaim since controllers are not as capable of 'pixel-accuracy' adjustments.

Lenke til kommentar

Dette er litt lettere OT, men jeg må nesten få lov til å poengtere at det går tydlig fram i artikkelen at de har innført tiltak for å gjøre tast+mus mindre gunstig.

 

AtW

8069059[/snapback]

 

Sannelig. Leste om dette på Wikipedia, og de har dratt rimelig hardt i spakene for å nerfe mus/tastatur:

Another controversy is based on the changes made in order to balance the PC and console versions in online play. Fasa has implemented a feature which will distort the PC's aiming reticule during quick turns. PC players, who have a more sensitive control scheme, are able to turn significantly faster than their controller brethren and would have gained an unfair advantage. The console players will also have a form of autoaim since controllers are not as capable of 'pixel-accuracy' adjustments.

8069583[/snapback]

 

I den grad dette spillet sier noe om hva som er (teknisk) best, så framgår det jo tydelig at det er tastatur og mus, at de må kjøre delvis harde tiltak for å få det mer eller mindre likeverdig sier jo sitt. Auto-aim for håndkontroll, herping av presisjonen for tast+mus, ikke mulighet til å konfe tastaturet+mus. Alt dette er jo svært hemmende, i tillegg til at det er uvant å spille med "auto-bom" når man snur seg raskt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, det synes jeg er et stort paradoks.  Først fordi man innbiller seg at spillopplevelsen blir bedre fordi at man har en kraftig spill-PC, og fordi man er nødt til å basere seg på å piratkopiere Windows og alle spillene for i det hele tatt ha noe som helst glede av PCen.

 

No er det ikkje slik at alle som kjøper PC ikkje har råd til å kjøpe Windows eller PC-spel etterpå (kvifor bruker hundretalls av utviklarar milliardar av dollars på å utvikle PC-spel om ingen kjøper dei då?).

 

Når det gjeldt spelopplevelse finn eg ingen spel som etter min standard går i samme dybde og kompleksitet på konsoll som på PC. Nei, takke meg til den djupe detaljrikdommen og detaljstyringa eg finn på PC-spel, så kan resten kose seg med dei fantastisk overfladiske konsollspela sine.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
jeg spiller battlefield på en PC som ligger under fx PS3  i pris, det funker kjempefett. har selvfølgelig måttet sette ned grafikken litt, men det bryr meg ikke.

PC vs consoll er en meningsløs problemstilling. noen spill funker best på PC noen funker best på consoll.

8070844[/snapback]

 

Egentlig vil jeg si alt fungerer best på PC, men at enkelte spilltyper desverre bare kommer til konsoll, det er jo feks dårlig med 2-player side ved side på PC, når jeg kan så emulerer jeg, men jeg bruker også konsoll til å spille spill det av en eller annen grunn er få av på PC, typisk platform, flerspiller osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om det kommer et argument i denne diskusjonen jeg aldri har hørt før så skal jeg sykle trondheim/oslo.

 

Det finnes minst 3 slike tråder allerede. og det er bare de jeg kan huske de siste 6 mnd.

8073126[/snapback]

 

Fint for deg, om du ikke synes det er noe interessant, så trenger du vel ikke å delta i tråden?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er heldigvis aldri for seint til å prøve alternativene - bli kvitt Windows-avhengigheten idag! :cool:

8068238[/snapback]

 

Så lenge ikke alle spillene mine fungerer på andre plattformer enn windows, kommer ikke jeg til å bytte i hvert fall...

 

Jeg synes spill til pc stort sett er langt bedre enn på konsoll, selv om jeg har en gammel xbox også da :p . Å kopiere spill til xbox er utrolig mye enklere sammenlignet med pc.

8068323[/snapback]

Ok, da får vi si oss uenige på dette punktet for jeg mener det motsatte iallefall mhp. spillopplevelse. Uansett så koster en kraftig spill-PC skjorta sammenlignet med en skikkelig spillkonsoll som Nintendo Wii, Playstation 3, Xbox 360, osv. Jeg synes det er besynderligvis hvor mange som bruker alt de har av penger på å bygge seg en så kraftig spill-PC som mulig, og så har de liksom ikke råd til å kjøpe hverken Windows eller noen spill? Her er det noe som skurrer veldig hos meg iallefall... :nei:

 

Som et ordtak fra Las Vegas sier: "If you can't afford to play this game, then don't play."

8068364[/snapback]

Er ikke enig i at en spillpc koster så vanvittig mye om forholdene er rette. Hvis du alerede har en grei stasjonær pc så trenger du kun et bra grafikkort for å gjøre den til en spill pc. Selvfølgelig har du en gammel boks eller en billig bærbar vil den ikke duge. Men om du har en ny stasjonær er det kun skjermkort og kansje mer minne som skal til.

 

Den store fordelen med pc spill er egentlig alle mods og tileggene du ofte kan laste ned. Oblivion for pc og xbox er helt ulike spill pga mods.

Dette er en fordel pc vil fortsette å ha siden xbox ikke vil tilate brukerskapte mods.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg spill PC til 20.500kr, men den kommer ikke i nærheten av å gi meg samme spill glede som Xbox 360 på 43" & surround godt plassert i sofa´n

8076469[/snapback]

 

Hvorfor setter du deg ikke bare i stua og spiller med PCen koblet til TVen om det er det som er forskjellen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjøpte meg spill PC til 20.500kr, men den kommer ikke i nærheten av å gi meg samme spill glede som Xbox 360 på 43" & surround godt plassert i sofa´n

8076469[/snapback]

 

Hvorfor setter du deg ikke bare i stua og spiller med PCen koblet til TVen om det er det som er forskjellen?

 

AtW

8076484[/snapback]

 

Masse små ting...

* Trådløs kontroller med rumble

* Ingen installering av spill

* Ingen prøving å feiling med å sette opp instillinger før spilling

* Ingen problemer med drivere som må oppdateres, patches, etc,

* Xbox LIVE slår alt jeg har prøvd online på PC

* Splitscreen muligheter

* Ingen PC ingang på den TV¨n i stua

* Selve feelingen jeg får når jeg spiller konsoll kontra PC

* Kompiser som har 360 tar med spill over i helger, plug&play!

Merk, det her er mine små meninger som gjør at jeg nå velger konsoll over PC!

Var selv en PC Only gamer før, men folk forandrer seg! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...