the_ruthless Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Eh. Har vel posta lignende ting før, men jeg trenger nå altså en Linux-distro for en bruksmaskin. Har nå tenkt å lære meg endel ting fra grunnen av, sånn som command line, konfigurering og bruk av Linux. (Mail-sjekking, surfing, HTML-koding, skriving, kanskje litt programmering og sånt.) Maskinen jeg har til rådighet (Digital Venturis 466) er fylt med; - Intel 486DX2 66MHz - 12 MB RAM - 270 MB harddisk - 3.5" floppydrive - 3Com EtherLink (10Mbps-nettverkskort) - onboard S3 Trio32 Får muligens tilbake et Creative SoundBlaster 16 Vibra etterhvert, også. Hvilken forholdvis lett (og/eller godt dokumentert) distro bør jeg velge..? Legg ved linker, vær så snill. (Nei. Jeg er IKKE interessert i å bruke den som DHCP-server eller noe sånt. Har en sånn en fra før av.) Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Prøv slackware på boxen, http://www.slackware.com. Litt liten harddisk men du kan får presset inne en svært rippet versjon av slack. Kanskje du skulle pakket inn en stør harddisk? Lenke til kommentar
ProIdle Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 En distro av Debian er å anbefale; basesystemet tar liten plass, og du legger til det du trenger, dokumentasjon er det på hjemmesiden (generell informasjon og howto's filler du på http://www.tldp.org). Perfekt til en gateway og proxyserver... Likevel, på en 486 av din kaliber, kan du ikke regne med å bruke x-serveren, du må nok belage deg på konsollbasert oppsett og bruk... http://www.debian.org Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 10:59, skrev the_ruthless:Eh. Har vel posta lignende ting før, men jeg trenger nå altså en Linux-distro for en bruksmaskin. Har nå tenkt å lære meg endel ting fra grunnen av, sånn som command line, konfigurering og bruk av Linux. (Mail-sjekking, surfing, HTML-koding, skriving, kanskje litt programmering og sånt.)Maskinen jeg har til rådighet (Digital Venturis 466) er fylt med; - Intel 486DX2 66MHz - 12 MB RAM - 270 MB harddisk - 3.5" floppydrive - 3Com EtherLink (10Mbps-nettverkskort) - onboard S3 Trio32Får muligens tilbake et Creative SoundBlaster 16 Vibra etterhvert, også.Hvilken forholdvis lett (og/eller godt dokumentert) distro bør jeg velge..? Legg ved linker, vær så snill.(Nei. Jeg er IKKE interessert i å bruke den som DHCP-server eller noe sånt. Har en sånn en fra før av.) Jeg har en 1GB HDD ligganes som du kan få :smile:. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Med så lite diskplass og RAM er det best å unngå all bruk av X. Som andre har nevnt: Debian eller Slack. Evt., dersom du ikke nødvendigvis vil ha Linux, men kan klare deg med en annen *nix, FreeBSD. Etter min erfaring sløser den enda mindre med plassen enn Slackware, og kan dessuten fint installeres via ftp, så du trenger bare to floppy-disker for å installere. Men tilbake til Linux. Debian er i grunnen det greieste å gjøre en minimums-installasjon av. Da bare lar du være å installere alt annet enn base-systemet, så kan du heller bruke apt-get til det du senere måtte trenge. Lenke til kommentar
ism Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Du bør prøve å skaffe til veie litt mer RAM til den boksen din. 16MB er det minste de annbefaler hos slackware. Forøvrig kjørte jeg slackware og X på en 486 i 1994 uten problemer så det burde fremdeles gå an :smile: Du kan selvfølgelig glemme å kjøre KDE eller Gnome, men det er mulig at en litt mer lettvekts WM kan fungere. Det er jo også mulig at det kan lønne seg å installere en tidligere versjon. Slackware har arkiv som går helt tilbake til versjon 3.3. Det finnes helt sikkert også noen andre distroer der ute som kan brukes. Kanskje til og med noen som er tilpasset gamle maskiner. Let litt hos Linux.org og se om du finner noen du liker. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 11:59, skrev MrA|: Quote: Den 2002-12-09 10:59, skrev the_ruthless: Eh. Har vel posta lignende ting før, men jeg trenger nå altså en Linux-distro for en bruksmaskin. Har nå tenkt å lære meg endel ting fra grunnen av, sånn som command line, konfigurering og bruk av Linux. (Mail-sjekking, surfing, HTML-koding, skriving, kanskje litt programmering og sånt.) Maskinen jeg har til rådighet (Digital Venturis 466) er fylt med; - Intel 486DX2 66MHz - 12 MB RAM - 270 MB harddisk - 3.5" floppydrive - 3Com EtherLink (10Mbps-nettverkskort) - onboard S3 Trio32 Får muligens tilbake et Creative SoundBlaster 16 Vibra etterhvert, også. Hvilken forholdvis lett (og/eller godt dokumentert) distro bør jeg velge..? Legg ved linker, vær så snill. (Nei. Jeg er IKKE interessert i å bruke den som DHCP-server eller noe sånt. Har en sånn en fra før av.) Jeg har en 1GB HDD ligganes som du kan få :smile:. Er du seriøs på å sende, kan du bare slenge den i posten til "Tore Jakob Haugen, Solheim, 9321 MOEN". (Fin julegave.) Mottar gjerne annen passende hardware (RAM blant annet) også, med takk. (Har ingen penger. Sorry.) Lenke til kommentar
ism Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 http://www.volny.cz/basiclinux/slack81.html virker som en veldig grei måte å installere slackware 8.1 på en gammel maskin. Eneste aber er at du må ha en liten DOS partisjon å installere fra. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Jeg har MS-DOS 6.22 innstallert. Alle distroer som ikke krever så mye maskin, og som allerhelst kan installeres hovedsaklig vie nettverk, er av interesse. Skal lese på alle forslag jeg får, og velge ut fra det. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 13:54, skrev the_ruthless: Quote: Den 2002-12-09 11:59, skrev MrA|: Quote: Den 2002-12-09 10:59, skrev the_ruthless: Eh. Har vel posta lignende ting før, men jeg trenger nå altså en Linux-distro for en bruksmaskin. Har nå tenkt å lære meg endel ting fra grunnen av, sånn som command line, konfigurering og bruk av Linux. (Mail-sjekking, surfing, HTML-koding, skriving, kanskje litt programmering og sånt.) Maskinen jeg har til rådighet (Digital Venturis 466) er fylt med; - Intel 486DX2 66MHz - 12 MB RAM - 270 MB harddisk - 3.5" floppydrive - 3Com EtherLink (10Mbps-nettverkskort) - onboard S3 Trio32 Får muligens tilbake et Creative SoundBlaster 16 Vibra etterhvert, også. Hvilken forholdvis lett (og/eller godt dokumentert) distro bør jeg velge..? Legg ved linker, vær så snill. (Nei. Jeg er IKKE interessert i å bruke den som DHCP-server eller noe sånt. Har en sånn en fra før av.) Jeg har en 1GB HDD ligganes som du kan få :smile:. Er du seriøs på å sende, kan du bare slenge den i posten til "Tore Jakob Haugen, Solheim, 9321 MOEN". (Fin julegave.) Mottar gjerne annen passende hardware (RAM blant annet) også, med takk. (Har ingen penger. Sorry.) Jeg hadde RAM også, men den ble desverre knust under noen sammenstøtninger. Jeg har en CD-ROM hvis du vil ha :smile:. Jeg får se om jeg får somla meg til å sende, men jeg kan ikke love noe. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 CD-ROM også? Må bare si takk på forhånd. Hadde vært toppers om du hadde sendt dette før jul. (Legger du ved adresse, sender jeg litt Bamsemums eller noe anna digg tilbake.) Antar at jeg kanskje må legge ut en slags dagbok i denne tråden etterhvert, om hvordan det går med prosjektet... (Om det er ønskelig.) Det er sikkert flere andre newbies som lurer på åssen i svarte man skal få starta med Linux (og andre "alternative" operativsystemer)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå