Gå til innhold

Burde jeg velge Firewire eller USB2.0 ekstern harddisk?

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke bestemt meg...testene sier jo at firewire er en smule raskere (30% +/-) stort sett alltid. Men siden den skal brukes sammen med en bærbar, så har vel ikke den hastigheten noe spesielt å si? eller tar jeg feil...det er vel heller den bærbare som vil begrense disken med tanke på at en bærbar sin HD sannsyligvis er treigere enn både firewire og usb disken??

Hva ville dere valgt? prisen er jo bare et par 3 hundre kroner forskjell, så det er ikke stort.

Den skal primært brukes som lagrinsmedia for det dere alle vet :smile: Ergo, ikke noe spesielt harddisk krevende oppgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda...firewire det er jo noe raskere...men iforhold til en bærbar sin HD så kan jeg vel umulig merke noe??? Det blir jo en begrensning der et sted.

USB2.0 Cdbrenner har jeg tenkt meg, da må jeg ha et pcmcia usb2.0 kort. Hadde jo vært kjekt om også begge to gikk på usb...eller om begge var firewire liksom...

Lenke til kommentar

da kjøper du usb2.0... enkelt og greit, men mange stasjonære maskiner har jo firewire idag... Og alle mac'er

Gjør ikke bærbar hd'en 5400 rpm? eller skever jeg?

firewire har jo båndbredde på 400 mpbs, en hd går jo mye fortere, også bærbar hd'er...

Lenke til kommentar

du regner ikke hastigheten på disken i Mb, det er overføringshastigheten til bussen. firewire er 400, usb 2.0 er 480, ide er 800. bærbare pc'er har vanligvis en 4200 rpm disk, de litt freshere modellene har 5400. en 7200 rpm ekstern disk vil være mye raskere enn en intern disk mao. en annen stor fordel som firewire har over usb 2.0 er at du kan daisy-chaine flere enheter, slik som du kan på scsi. dette har du ikke muligheten til med usb.

mitt tips...gå for en 250GB firewire disk :]

Lenke til kommentar

hahaha :smile: de fra maxtor kjører jo på 5400rpm.

Men seriøst...den skal brukes til opplagring av "bip" div ting, trur aldri jeg skal koble flere enheter sammen heller :smile: Det er snakk om en portabel pc her. Skal jo ikke ha hundre enheter som er kobla sammen bortover skrivebordet..det er en 4200rpm ATA100 disk på 30gb, ergo litt lite for å kunne lagre opp en del.

Så en usb2.0 Iomega 120gb disk kan vel være et godt alternativ? den er 7200rpm og veier bare litt over 1kg. Ergo, helt genialt :smile: Sammen med en slim modell av en cdbrenner fra plextor eller.no

Lenke til kommentar

Skal handle meg kabinett til ein ekstern disk (som eg har) til min bærbare. og har klart bestemt meg for firewire, ikkje usb 2.0.

Firewire virker raskere og drar mindre prosessor kraft. i tillegg er det ein del mer utbredt enn usb 2.0 i dag.

Vurderer også ekstern brenner, fint å kunne koble den rett til harddisken da.

Yamaha har ein brenner som støtter både firewire og usb 2.0

i tillegg har eg seriøse planer om å handle videokamera og da er det firewire som gjelder, utrulig få videokamera som har usb 2.0 i dag.

Og som sagt, daisy chain kan vere kjekt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...