zonoX Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Lys: det er da ikke noe prøblem å kunne små/etter justere noe lys.. hvis man bruker noen arbeids lamper med noe lett filter eller noe.. (holder med strømpe bukse her) så det er jo ikke noe stort problem. Sreencorder: det er kanskje best hvis man skal vise noe som tar hele skjermen. Men hvis man kun skal vise noe som tar 1/3 så er det best med et kamera. Må få legge til at det var nice bilder av studio.. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Lys: det er da ikke noe prøblem å kunne små/etter justere noe lys.. hvis man bruker noen arbeids lamper med noe lett filter eller noe.. (holder med strømpe bukse her) så det er jo ikke noe stort problem. 8361391[/snapback] Jeg satser på at vi kjører et høyere nivå enn arbeidslamper og klesfiltre. Vi skal i det minste ha lamper laget for video og tilsvarende "soft"-papir. Lenke til kommentar
zonoX Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 hehe vet det.. men det var bare et eksempel på hvor enkelt det kan gjøres for de som trur det kan bli mye jobb og at det da ikke blir "perfekt".. hehe Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg skjønner egentlig hva Kenneth mener. Du kan tenke deg at kvaliteten ikke blir på topp. I dårlig kvalitet får man kanskje ikke med seg alt som står osv. Da er det hendig å zoome inn. Flott at lys er ordnet. Bare kjent å huske på. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Lys er ikke ordnet, men vi har en plan i hvert fall. Det er ingen konkrete avtaler som gir oss lys enda. Jeg skulle egentlig snakke med Claes angående utstyrsavtaler på Tirsdag, men han var visst på to ukers ferie til Thailand. Dermed får det vente. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Får å få med alt som er på skjermen er det jo bare å kjøre 800x600 eller 1024x768, så får jo folk med seg det står. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Kanskje det finnes screencorderprogram med zoomemulighet i tillegg. En løsning kan jo være en kombinasjon av screencorder og kamera. En av ulempene med å bruke et kamera er at en da trenger to personer. Dermed må det planlegges bedre om det blir tatt direkte. Lenke til kommentar
zonoX Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 sant så sant. men det med å bruke et kamera på en pc. hvem har sagt at den som bruker pc'en må sitte ved den skjermen som brukes..? så en som har en annen oppgave kan jo styre den. eller så kan jo programmlederen gjøre det.. bare sitte med en laptop forranseg hvor han i hoved sak ser sendeplanen. ? bare et forslag. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Kamera på LCD-skjerm gir veldig gode resultater.. Det har jeg faktisk testet litt selv.. Men en screencorder i tillegg, slik at man kan mikse og trikse litt er jo kanskje en enda greiere løsning. Det går jo sikkert ann å finne ut hva NRK og/eller TV2 gjør på frokosttv og lignende, men jeg vil nesten tippe på at de kjører en blanding, alt etter som hvor planlagt det er. Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg er med! Høres VELDIG morsomt ut.. Lenke til kommentar
missiongul Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg kan kanskje være med hvis vi ikke skal til Italia når eXpirence er. Men det med å filme skjerm (sånn jeg forstår det) så har jeg gjort det med "Apple Mini DVI to Video Adapter". Mac OSX har også innebygd zoomefunksjon (ctrl + scroll) for zooming på spesielle områder (eks. på nettsider osv). Ganske sikker på at KLiKK (Itavisen, dingz, dinside) bruker det oppsettet. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Tenkte dere skulle få litt oppdateringer. jeg anser designet på nett-TV løsningen for ferdig og skal begynne med PHP på den snart. Kent driver å eksperimenterer med streamingmuligheter etc. Her ligger et kart over hvordan vi har tenkt å organisere systemet. Kom gjerne med feedback eller spørsmål. Så skulle jeg egentlig vært å snakket med Claes angående utstyr og hvordan vi skulle gjøre det. Men så hadde han tatt seg to ukers ferie til Thailand eller noe sånt, så det får vente litt. Jeg laget isteden en veilledende utstyrsliste slik at han får et intrykk av hva vi trenger. Er det noe vesentlig som dere ser jeg har glemt får dere si ifra. Veiledende_utstyrsliste.doc For at vi skal få gjort ting effektivt nå i forkant av TX er det bra hvis dere viser engasjement. Kristoffer har vært veldig flink og er et eksempel til etterfølge. Hodet mitt fungerer nemlig ikke sånn at jeg plutselig kommer på noe "Nick X" kan gjøre. Men hvis "Nick X" kontakter meg på MSN og spør hvordan vi skal løse Y og Z, da er det lettere for meg å sette i gang hodet og delegere oppgaver etc. Jeg er veldig fornøyd med måten noen av oss har jobbet på studiodesign og web-design, så hvis vi klarer å ekspandere det til større oppgaver er vi definitivt på rett spor. Bra at flere viser sin interesse. Jeg vil tro at det kommer enda flere så snart det legges it for crewsøknader. Jeg ber alle nye interesserte sende inn en søknad når det annonseres. Det gjelder fortsatt også dere andre. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Lyd: Håndholdt intervjumicer KAN være greit å ha, i tillegg til kanonmicene på innslagskameraer, trådløst passer best om man skal gjøre litt "stunt" reporter innslag. Evnt feks. delayboks om man må forsinke lyden for ikke å komme ut av sync om man får feed fra mikser evnt fra konsert eller annet. Kamera/avvikling: Om mixer kan kjøre splittscreen slik at man feks. får flere kilder på en monitor, feks. 4 så kan man klare seg med en og ikke 3 plasskrevende skjermer. Kameralampe til innslagskameraene tror jeg om man kommer til å trenge, om man ikke kun skal basere seg på å filme når det er lyst. Lyset i slike kan og være litt "kjedelig". Stativ evnt jib? Monopod er det mest undervurderte tilbehøret til håndholdte kameraer... Kabling: Evnt kabling og lengder så har sikkert Leteng eller noen andre utstyr så man feks. kan sende svideo signaler over ethernet kabler som er litt mer håndterlig og enklere å forsterke over lengre avstander enn videokabler. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du glemte fiskene Kenneth! Er enig med chma angående færre monitorer, syns ikke det er nødvendig med hele tre monitorer, nå er jo ikke monitorer brukt av for eksempel NRK store vesener, men vi kan vel klare oss med 1 eller evt. 2 likevel. Er selv interessert i at vi har håndholdte intervjumicer, om enn bare for å ha dem der som "backup". Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Min idé er at innslagskameraene har en kanon som også kan brukes til å stille spørsmål etc. Da slår vi liksom to fluer i en smekk. De trådløse kan brukes litt som vi vil, men først og fremst i studio og "HW-portrett" var min idé da. Monitorer: Dette er fire stykker... http://www.datavideo.info/en/products/tlm404.shtm Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Er (nesten) ferdig med en flerkameraproduksjon av UKM Honningsvåg nå, og kan komme med erfaringer og tanker relatert til utstyr: Kamera Er ikke nødvendigvis slik at flere er bedre. Om kameraet fortsatt er de du nevnte over MSN, tror jeg kvaliteten på sendingen vil bli veldig god. Det å ha like kameraer er også en veldig god idé, både med tanke på opplæring, og det at man får nesten helt like bilder. Hvitbalanse bør settes til en preset. Det å ta manuell hvitbalanse kan virke som en god idé, men med preset på (f.eks.) 3200K blir alle kameraene helt like. Ved manuell hvitbalanse får man lett litt avvik. Manuell lukkertid og automatisk blender. Opplæring av kamerafolk tar litt lenger tid en en dag om de skal kunne bruke blenderen aktivt. Lys på kamera kan være fint, spesielt om man har håndholt kamera. Håndholdte kameraer bør ha mye vidvinkel. Det å ha et kamera som filmer rett over studioet tror jeg kan være tøft. Man henger det i taket og filmer studioet og rundt studioet. NRK har gjort lignende på sine programmer (MGP, Først og sist, Nytt på nytt osv), hvor de har hengt det bak i studioet, slik at de filmer publikum, kameraer, skjermer o.l. Det å filme ovenfra er litt mer orginalt. Et slikt kamera kan riktignok ikke brukes så veldig ofte, men det kan brukes som standar før programmet starter og etter. Har man fjernkontroll til dette kameraet kan man også bruke zoom. En fjernkontroll er ikke så vanskelig å få tak i. Kamerecrewet bør bestå av 2 personer på hvert kamera: en som passer på ledninger, og en som styrer kameraet. I tillegg bør man hele tiden ha en person som kan springe med batterier o.l. til kamera. Lyd Mikrofon som er rettet mot publikum på studiosendinger er veldig lurt. I tillegg til mygger bør man også ha kablede mikrofoner i backup. Kabler og overganger Intercom-kabler har sine begrensninger når det gjelder lengden på de. Etterhvert taper man signal, som igjen fører til at kameracrewet ikke hører hva som blir sakt. Det samme gjelder andre kabler, men jeg tror intercom-kabler er veldig utsatt. Man bør ikke bruke for mange overganger mellom kabler. Dette vil føre til kvalitetstap. Bildemiks og annet regiutstyr Alle signaler man får inn og ut fra mikseren og utstyr som kommuniserer bør skjermes fra strøm. Legger man en lyd eller videokabel ved siden av en strømkabel vil dette forstyrre signalet, og man vil få et flimrete bilde eller lyd med støy. En DVCAM/HDD-opptaker kan være greit, så man har opptak til senere bruk. Man må passe på at man har nok utganger fra bildemikseren. Og at man bør bruke analogt signal ut til studio/hallen for å unngå delay på bilde. Til internett bruker man Firewire. Vet ikke helt hvilken muligheter man har med VLC, men Windows Media Encoder kan være en idé å vurdere. Kablene vi vil bruke blir vel RG-59/U. Kan få lånt 4x25m (litt usikker på lengden, kan hende 50m) om det trengs. BTW: BNC er en overgang. Kablene er Coaxial. Plasseringen av regirommet bør være adskilt fra studioet, gjerne et eget lokale. Dette for å få mest mulig arbeidsro. Det jeg har funnet ut om Decklink-kortet er at det kan sende lyd og motta lyd som et lydkort, sende .psd(photoshop)-filer og fjerne transparancy, sende video i fullskjerm++. Har enda ikke fått prøvd det fra en PC (kun Mac), men regner med å få gjort det tidligst mulig. Lydmiksebordet bør stå ute i hallen slik at lydmikseren har visuell kontroll over hva som skjer. Lydmikseren bør takle minst to signaler inn (fra PCer på regirommet) og kunne sende to signaler ut (til regirommet og hallen). Man bør også passe på at man ikke får loop på lyden i fra høytalere og mikrofoner i hallen. Om det er andre ting jeg kommer på skal jeg prøve å komme med det. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Angående innslagskameraene, skal vi da ha team bestående av en eller to personer? Selv tror jeg det er mye bedre med to personer. Og da er ikke en håndholdt mikrofon så gæli å bruke. Så kan man i tillegg bruke en retningsstyrt mikrofon. Man kan så bruke begge mikrofoner (såfremt man har to XLR-innganger), men man har nivået på den ene litt høyere enn den andre. Og anngående monitorer: Vi bør ha monitor for hvert bildesignal vi får inn. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Nå vil jeg påstå at Automatikk i det hele tatt, lyd, blender/lukker og hvitbalanse er helt håpløst. Tar ikke mange sekundene å lære seg blender/lukker... Problemet med å bruke kanon som håndholdt mic er at den er veldig sensitiv for berøringstøy, VELDIG følsomme. En håndholdt mic til intervjubruk har og en fordel til, ikke like lang "rekkevidde" som er en fordel ved enkelte situasjoner hvor du ikke vil ha med ALT som skjer LANGT baki bildet. Nivå forskjeller ikke noe problem siden dem uansett ligger på hvert sitt spor og kan evnt mixes som ønsket i redigeringen. Skal man Kjøre live derimot må man selvfølgelig ha lyd rett til mikser, så man må evnt planlegge det så det ligger klart kabelstrekk eller operativ/assistent. Batterier til kameraene er nok ikke noe problem da feks. panasonic dvx100 fint kan drives 4-6 timer på de største batteriene og ellers er det ikke værre enn å la dem gå på strøm i hallen. Hvor lange avstander er det snakk om? Tror det er en respektabel menge kabelmeter vi kommer til å trenge... Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Nå vil jeg påstå at Automatikk i det hele tatt, lyd, blender/lukker og hvitbalanse er helt håpløst. Tar ikke mange sekundene å lære seg blender/lukker... Problemet med å bruke kanon som håndholdt mic er at den er veldig sensitiv for berøringstøy, VELDIG følsomme. En håndholdt mic til intervjubruk har og en fordel til, ikke like lang "rekkevidde" som er en fordel ved enkelte situasjoner hvor du ikke vil ha med ALT som skjer LANGT baki bildet. Nivå forskjeller ikke noe problem siden dem uansett ligger på hvert sitt spor og kan evnt mixes som ønsket i redigeringen. Skal man Kjøre live derimot må man selvfølgelig ha lyd rett til mikser, så man må evnt planlegge det så det ligger klart kabelstrekk eller operativ/assistent. Batterier til kameraene er nok ikke noe problem da feks. panasonic dvx100 fint kan drives 4-6 timer på de største batteriene og ellers er det ikke værre enn å la dem gå på strøm i hallen. Hvor lange avstander er det snakk om? Tror det er en respektabel menge kabelmeter vi kommer til å trenge... 8398985[/snapback] Jeg sier at vi bør bruke automatisk blender. Dette for å la kameraet bestemme eksponeringen, og dermed få så korrekte bilder på kameraene som mulig. Vi bruker ikke automatisk lukker og hvitbalanse (da det kan skape avvik fra kamera til kamera). Hvitbalansen er stilt inn på en preset. Det du sier om å sette lyden inn på to forskjellige kanaler virker veldig lurt. I post-produksjonen kan man så sette lydsporet fra mikrofonene på begge kanaler slik at det ikke blir ubalanse i lydbilde. Når det gjelder batterier bør vi ha to sett av de største batteriene til hvert kamera som skal brukes (om tre kamera kjører i studio bør vi ha 6 batterier). Jeg tror vi vil kjøre kameraprøver før sending. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Var mye å kommentere her nå. Men for å ta det slik: I studio så vil lysene være fast og til skal være såpass organsiert at vi kan kjøre full manuelt uten problemer. Når det gjelder innslag får dette være opp til den enkelte innslagsprodusent. Dog er dette uansett bagateller som vi ikke behøver å diskutere nå. Batterier er også et mindre problem. Alle kameraer i studio vil kjøre på kabel, mens ellers får vi se hva som følger med kameraene vi får. Husk at vi ikke har noen kameraer enda engang Det ble nevnt HDD-opptaker. Det har vi i streamsystemet. Det blir ikke DV-kvalitet, men ikke langt unna heller tror jeg. Så det skal gå fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå