Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er skjermkort eller hovedkort problemet?

Anbefalte innlegg

Jeg har ett lite problem.

Skjermkort er 7600GS - 256ddr2 silent pipe - passiv kjøling. Det er ca en mnd gammel sammen med resten av delene.

Pcen min kræsjet plutselig under spilling, har virket perfekt i en mnd. Når jeg starter opp så er skjermen svart. Straks mistenker jeg skjermkortet for å ta kvelden siden alle de vanlige "lydene" var tilstede.

Så jeg bytter fra DVI utgangen som jeg bruker til vanlig til VGA utgang på skjermkortet for å finne ut at det virker i windows, men skjermen er "ute av innstilling på hvor skjermbildet befinnere seg".

Når jeg starter wow så er instillingen som har vært 1440x900 blitt til 800x600 selv om den står på 1440x900.

Det jeg da gjør er å avinstallere driverne og reinstallere. Samme problem.

Så det jeg gjør er å gå til butikken og bytte skjermkortet med ett nytt. Kommer hjem, setter inn i maskinen og samme problem.

Da sitter jeg her.

Kan det være hovedkortet og PCI-E sporet som har tatt kvelden?

Standar så ligger CPUen min på rundt 45-50 grader ved load og idle. Skjermkort på rundt 60. Har ett lite kabinett så luftgjennomstrømning er ikke optimal, men helt ok.

Asus P5LD2-SE

E6300 @ Standar Clock

2048DDR2 667MHz

2x250GB Samsung

Linksys 54G PCI trådløst kort.

FSC 19.1W Widesceen LCD

Finnes det noen programmer som kan diagnostisere slike ting ?

Endret av audible
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å spesifisere, problemet eksisterer også i bios.

DVI utgangen er helt svart hele tiden. VGA utgangen virker, men bildet forskyver seg hver gang i forhold til skjermen, slik at den må instille seg.

Spill fryser hele pcen uten BSOD etter kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
DVI utgangen er helt svart hele tiden.  VGA utgangen virker, men bildet forskyver seg hver gang i forhold til skjermen, slik at den må instille seg.

Spill fryser hele pcen uten BSOD etter kort tid.

Det virker veldig som om det er skjermkortet, aldri vært borti en hovedkort feil som fører til noe sånt. MEN du skriver at du har prøvd to skjermkort, begge gir samme resultat - det tyder jo på noe annet enn skjermkortet. Mystisk.

Hvilken PSU (Strømforsyning) har du ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En annen ting, har du prøvd maskinen på en annen skjerm eller prøvd en annen maskin på skjermen? (Det kan jo i teorien være skjermen som har problemer)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde skjermen på ett annet skjermkort, og ja, faktisk så virker ikke DVI på den heller. Nå virket plutselig 1440x900 på WoW.

Så problemet virker kanskje som det er på skjermen.

Når jeg leser på tyske forum for FSC ser det ut som det er lignende problemer ute å går.

Lenke til kommentar

well, nå er jeg skikkelig usikker. Skjermen virker den.

Pcen stopper opp i spill for å fortsette, 3dmark03 gir meg 7700 poeng.

Prime95 kjører fint 10 timer, Memtest86 kjører også fin over natten.

Igjen er jeg nede til skjermkort eller hovedkort problem. Jeg vet bare ikke hvordan jeg kan diagnostisere problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har du monitorert tempen som skjermkortet gir?

Var borti et kort (dvs. produksjons serie) hvor den interne temp. måleren på skjermkortet ga feil og dermed stoppet skjermkortet og jobbe (i hytt å pine).

Det verste var at nettbuttikene ofte får mange kort fra samme prod. serie sånn at når vi bytta inn kortet var det samme problemet på det nye vi fikk (!?), måtte til slutt bytte til samme type kort fra en annen produsent.

Sjekk også evt. forum/info etc. hos produsent av skjermkortet for å finne ut om det er spesielle problemer tilknyttet den modellen/serien du har.

Som sagt er jeg tvilende til at hovedkortet gir denne typen problemer. De testene du har gjort (3Dmark, memtest, prime etc) tyder på at PSU/hk er ok.

Den eneste diagnoseringen du egentlig kan gjøre er å bytte deler. Du har prøvd to skjermkort på samme maskinen (ga samme feil), prøv å sette kortet i annen maskin, gjerne med en annen skjerm for virkelig å sjekke om det er kortet (eller driveren).

Siden maskinen virket helt grei en måneds tid før dette oppsto, kan du huske om du gjrde noe spesielt, feks oppgradere DirectX eller drivere, rett før du fikk feilen?

Lenke til kommentar

3Dmark03/06 fryser PCen under test, men etter 10 sekunder fortsetter den. Samme oppførsel som i spill.

Jeg prøver en reinstall av hele systemet for å sjekke om det kan være software. Kan ikke huske å ha installert noe nytt.

Kortene jeg har prøvd er Gigabyte 7600GS 256ddr2 og det siste er et Gigabyte 7600GS 512DDR2.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Tiltman!

Nå har jeg tatt en komplett reinstall av systemet.

3dmark03 / 06 scores er hendholdsvis

8800 / 2156

+3,3V = 3,23

+5V = 5,02

+12V = 12.20

Igjen så låser maskinen seg ved 3d aplikasjoner. Ofte 5-10 sekunder. Faktisk også i bios merket jeg en viss "lag" avogtil.

Blir vel å levere inn hele dritten og presse ut garanti.

Endret av audible
Lenke til kommentar

Hadde for en tid siden problemer med skjermkortet og til dels samme symptomer, maskinen låste seg ved 3d..

Var et strømproblem, måtte koble strøm på hovedkortet ved skjermkortet.. 7600 har kanskje ikke egen strøminngang på kortet? har på mitt 7800 strøm både på Hk og skjermkort, skal vist egentli ikke være nødvendig, men er det som fungerer..

Mvh

Per

Lenke til kommentar

Ingen ekstra strømtilkoblinger på hovedkortet. Alt som er koblet til er koblet til.

Strømforsyningen er en Tracer 400watts.

Tilkoblet er

Asus P5LD2-SE

E6300

2x1GB 667mhz DDR2

2x250GB Samsung

GF 7600 GS 512ram

Dvdbrenner SATA, samsung.

Linksys W54G kort

+ 2 80mm Zalman kabinett vifter på 12V.

ASUS PC probe viser idle temp på CPU 50 grader, 62 på skjermkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Strømforsyningen er en Tracer 400watts.

Ingen erfaring med merket, men 400w burde holde.

ASUS PC probe viser idle temp på CPU 50 grader, 62 på skjermkortet.

62C idle !? Det må da være rimelig høyt. Tok en test på GPU temp 3 av maskinene mine; 36, 38 og 41/40 idle. Alle cpu'ene ligger under 35. Nå har jeg vifter (og bråk) så det holder da.

Er dette normalt og innenfor limit på det kortet ditt? Tempen stiger fort med 30-40 grader når du begynner å presse GPU'en, da runder du jo nesten 100c !!

Lenke til kommentar

Passiv kjøling på skjermkortet. Limit for skjermkort driver er 125. Har sett etpar plasser på nettet at det ikke er unormalt med 100C på disse.

Men, jeg har en stille pc, og temperaturene holder seg noenlunde stabile.

Endret av audible
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...