Gå til innhold

Økonomisk og miljøvennlig kjøring?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken hastighet som regnes som mest mulig økonomisk og miljøvennlig for biler å kjøre i? Jeg antar at økonomisk og miljøvennlig betyr det samme her, da mindre bensinforbruk er både økonomisk og miljøvennlig.

 

Og er det samme hastighet for vanlige personbil som for busser og lastebiler som er mest miljøvennlig å kjøre i?

 

Jeg lurer på dette, fordi jeg lurer litt på hvordan veistandarden påvirker miljøet. Er det for eksempel mer miljøvennlig å kjøre i 120 km/t på en motorvei enn 60 km/t på vanlig landevei? Eller må hastigheten settes opp/ned til feks. 90 km/t for at det skal bli miljøvennlig?

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette. Prøvde å søke på google, men får lite relevant der. Får bare et par treff som sier at 90 km/t gir minst bensinforbruk men det går ikke noe særlig mer i dybden enn dette. Jeg vil vite f.eks. om det kan være forskjeller på biltyper eller om det er stor forskjell på ulike hastigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er avhengig av veldig mange faktorer, så jeg tror en sivilingeniør hadde vært bedre rustet til å svare på dette enn meg. Jeg har ikke engang lappen.

 

Om man vil være mest mulig miljøvennlig og økonomisk vil man ideelt sett forbrenne minst mulig drivstoff. Et problem med å forbrenne veldig lite er at den totale energien som frigjøres synker deretter, og man får for lite energi fra forbrenningen som konverteres til energi som flytter bilen framover.

En måte å holde drivstofforbruket nede er å la motoren kjøre ved lavt turtall (målt i RPM), som betyr den går langsomt igjennom syklusene for å forbrenne bensin som dytter stemplene og driveverket i motoren. For en vanlig personbil holder man denne som regel ved 2000 RPM for økonomisk kjøring, og litt lavere for dieselmotorer. Motoren bestemmer også hvor effektivt man konverterer energi frigitt ved drivstofforbrenning til energi som kan brukes til å flytte bilen framover. De siste 20-30 årene har det skjedd mye på motorfronten som har økt effektivitetsgraden på motorer, og vi har også fått hybrider o.l.

Til slutt har man girene som fordeler energien til bevegelsen på hjulene. Dette vil si at et lavt gir vil gi veldig sterk kraft til hjulene, men veldig langsomt. Tilsvarende vil høye gir gi mindre kraft til hjulene ved høyere hastighet. Det blir tyngre for motoren å dytte bilen i høyere gir.

 

Når en bil beveger seg må bilen dytte unna lufta som 'er i veien', og vi får vindmotstand. Samtidig er det friksjon ikke bare mellom underlaget og hjulene, men i alle mekaniske deler av en bil (som er en maskin) i varierende grad. Jo fortere man kjører, desto større er luftmotstanden og mer energi må brukes for å dytte unna lufta. Siden girene har stor fordeling av energien fra motoren i høy hastighet må motoren jobbe hardt, og spesielt hardt når det er stor vindmotstand.

 

Det kan høres ut at jo saktere man kjører på lavest mulig turtall før motoren stopper er det beste. Men det blir et forhold mellom hvor langt man kommer seg for mengde drivstoff forbrukt. Det blir som to grafer som krysser hverandre, hvor den ene er drivstofforbruk, og den andre er distansen man får til å kjøre. Hvor akkurat dette kryssingspunktet ligger, altså det vi kan kalle for høyeste økonomisk hastighet, vil variere med forskjellige biler, motorer, gir og drivstoff, i tillegg til andre faktorer slik som aerodynamikk, friksjon, et cetera.

Lenke til kommentar

Ser ut som du sparer mest på å kjøre i 55 miles (ca.90km), sikkert det mest miljøvenlige også. Vi må nok sette opp fartsgrensen for å bli mer miljøvennlige, det er igrunnen helt ok for meg :D

post-100068-1173017666_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alt med måte, 90km/t i tredjegir er ikke særlig økonomisk. Også vil jeg påstå at det er mer miljøvennlig å kjøre i 70-80km/t i femtegir i forhold til å kjøre i 90km/t i femtegir, gitt at motoren går gjevnt i 70-80km/t. 1400 rpm vs 1900 rpm f.eks. Litt rar graf igrunn, lurer på hva de legger til grunn for det. Burde jo også variere alt ettersom hvilken type motor det er snakk om, diesel/bensin. Har du en link?

 

Noen av tipsene jeg har hørt:

*kjør med gjevn fart, unngå å ligge for nære bilen foran (så en slipper nedbremsing og påfølgende fartsøkning)

*ta av takstativer for å minske luftmotstand

*hopp over gir, spesielt i nedoverbakker. For eksempel å skifte rett fra 2. til 4.

*ta ut overflødig gods fra bilen for å redusere vekt (er jo begrenset hvor mye en kan spare på det)

*sørg for å ha riktig dekktrykk

 

En får fram noen artikler med slike tips om en søker på google.

 

Kjørte nylig Molde-Trondheim og tilbake og klarte å kjøre strekningen på 0.5l/mil med en Focus 1.8 tdci 02` med to ekstra passasjerer. Tror ikke jeg klarer å presse det så mye under det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
http://www.volkswagen-vans.co.uk/newcaddy/.../104pschart.gif

 

Den mest effektive kjøringen ligger der torque, dreiemoment ligger på topp. Dette er et diagram for en typisk firesylynders turbodiesel. Og her ligger økonomikjøringen på 1800-2200 rpm (omdreininger pr. minutt).

8079383[/snapback]

Interessant, maks dreiemoment på bilen jeg kjørte ligger på 1850rpm og jeg holdt stort sett turtallet litt under. Det høres igrunn ganske logisk ut at det er der en kjører mest effektivt da det er der en får maksimalt med ren drakraft ut av drivstoffet.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Miljøvenlig kjøring kan være så mangt, man sier at ca 90km/t på ett høyest mulig gir er best men det er helt opp til bilen selv. Vi har en Honda CR-V Diesel 2007 mod, Tur- etur Drammen København på motorvei resulterte i ett snittforbruk på 0.55 med ganske høye hastigheter nedover motorveien i svergie, oppimot 140km/t. Under en tur-retur Strømstad, hadde bilen ett snittforbruk på 0.59. Mest pga. trafikk. Hastighet betyr ikke alltid mye, men man må bruke hodet og planlegge kjøremønsteret.

 

~ Medion

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...