Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av allround-kamera

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en kar på 21 år og er på leting etter et kompakt kamera som skal brukes til alt. Jeg er ikke noen kresen fotograf, men mer opptatt av å ha mange bilder fra alle mulige aktiviteter som minne. Bildekvaliteten er derfor ikke alfa-omega, men jeg vil likevel ha en grei kvalitet på bildet.

Andre viktige ting er størrelse og batterikapasitet. Dybden på kameraet bør helst ikke være noe særlig større enn 20mm, og batteriet burde holde en liten stund.

Pris opptil 3000 kr.

Jeg hadde tidligere et Canon Ixus 40 og var greit fornøyd med det (kanskje litt laber blitz til tider), men siden det fikk seg en dusj i saltvann så er jeg nå på leting etter ett nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger altså et kamera som tåler en støyt?

Olympus Mju-725 er et tips... det tåler støt fra halvannen meter, og du kan dykke med det ned til fem meter (tror jeg). Bildekvaliteten har fått dårlig kritikk i de tester jeg har lest, og synes selv at bildene blir for blasse og kjedelige. Men jeg er rimelig kresen da jeg jobber med slike kamera daglig, så kan hende det er bra nok for deg om bildekvaliteten ikke betyr alt :)

Lenke til kommentar
Men jeg er rimelig kresen da jeg jobber med slike kamera daglig, så kan hende det er bra nok for deg om bildekvaliteten ikke betyr alt

Jeg jobber ikke i fotosjappe, men kjenner en med 725 og ble ikke imponert over annet enn robustheten. Jeg er Olympus-vennlig når det gjeler større kamera, men lommekamera kan de faktisk ikke annet enn å designe pent. Gode bilder klarer de ikke å ta, desverre, hverken dette eller andre i Mju-serien, det være seg 300-, 400-, 700- eller 800-serien. Har både sett, prøvd og eier et fra disse seriene.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Ved valg av allround-kamera til under 3000 kr. bør absolutt Fujifilm FinePix F30 eller F31fd vurderes. Utmerket batterikapasitet og mulighet for å ta meget gode bilder selv i dårlig belysning. Tykkelsen er nok litt større enn ønsket.

Lenke til kommentar

Enig med sist nevnte. Fujifilm lager særdeles bra kamera.

Det billigste jeg kan abefale er F10, men ville selv valg F20 eller F31 i denne klassen. Har du ikke noe i mot å drasse på et større kamera, tror jeg personlig du vil bli fornøyd med Fujifilm S6500 fd, (evt. S9600, men dette krever mere læring for å gi gode resultater).

Lykke til. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...