vgdev Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Skal legge kablel opp fra brebåndsuttaket mitt til et rom i 2. etasje. Men lurer på om jeg skal ha cat5 eller cat6. Det er ca. 15 meter+ opp til rommet. Vil ha gigabit hastighet. Er også litt redd for støy fra det elektrikse anlegget, siden skal trekke kabelen i veggen. Hva bør jeg velge og hva er egentlig forskjellen? Takker hjerteligst for svar Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) her kan du lese om Cat6 og Cat5. såvidt jeg vet er cat6 bedre tvunnet og bedre isolert så du bør helt klart gå for cat6 hvis du skal legge det i den elektriske anlegget. edit: rettet trykleif edit2: Både cat 5e og 6 kan klage gigabit Endret 3. mars 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 hmm..ja Men hvor får jeg tak i slike kabler, ser de bulk kablene på komplett. Men cat6 kablene er hele 300m, og det blir litt overkill. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike kabler, må sette på kontaktene selv slik at jeg kan få tredd dem gjennom rørene? Takker hjerteligst for svar! Lenke til kommentar
Ampy Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hmm.. hvis du har en Biltema i nærheten, kan du jo stikke innom og ta med deg en rull på 100 meter. Det står i katalogen og på nettet at det er Cat 5, men det er faktisk cat 5e Kjøpte en rull i stad.. kostet 298,- ikke så værst når man slipper frakt og slik. Lenke til kommentar
MonkyBOY Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hei jeg var og besøkte Draka kabel Categori fabrikk i norge med Firmaet. Husk og bruk skjermete kabler FTP foiled twisted pair isteden for UTP ved 1000 megabit så vil du få sinsykt mye med feil bit 100 megabit overlever det meste uten veldig mye feil bit, men vi så på en tabell og da skjønte jeg først hvofor man bruker skjermede kabler når man trekker ved siden av strøm Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvis du bor i Oslo området, ta en tur på Elfa, det kan hende de har den på kapp. Det er vel nesten det samme om du bruker cat 5 eller 6. Men kjør for FTS/STP, de er skjermet. UTP er uskjermet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Cat6 er bedre egnet og laget for gigabit, selv om cat5 kan brukes til det. Og når du vet du skal kjøre gigabit er det ikke vits i å velge cat5. Prisforskjellen er vel heller liten. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 cat5e er også laget for gigabit Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 cat5e er også laget for gigabit 8069522[/snapback] men det er alikevel ikke like godt skjermet som en cat6-kabel. husk at trådstarter skal trekke kabelen i samme kanaler som det elektriske anlegget og er derfor mer mottagelig for støy. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 svarte på innlegget til: nomore jeg da Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 De har da 15 meters cat6 kabel på psdata. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 De har da 15 meters cat6 kabel på psdata. 8070329[/snapback] uten rj45 plugger? det du kan gjøre er og kjøpe f.eks 15 metern og kappa av org plugger og tre den igjenom og sette på nye Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Er det mye elektronikk (strøm) der du skal legge kabelen (f.eks langs strømkablene) så legg cat6. Eller funker cat5 greit. Jeg bruker begge typer, går helt greit med Gb nett. cat6 er litt stivere og dermed vanskligere og legge i f.eks hjørner. Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 du klarer deg nok med en cat5 nå, men prisforskjellen er vel så liten i forhold til arbeidet at jeg ville tatt en cat6 for pluteselig trenger man det... (erfaring) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Beklager, ordla meg litt feil. Cat5E er også laget for gigabit, men Cat6 er bedre laget for det og gigabit fungerer langt bedre på sistnevnte. Men det eg egentlig ville frem til er det som claus erik sier, at prisforskjellen er forsvinnende liten og verdt utlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå