Gå til innhold

Hvordan ta gode bilder av hardware?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et FinePix F420 digitalkamera, det er 3-4 år gammelt, og tar nydelige feriebilder og bilder av store ting.

Men når jeg skal ta bilde av dataen min, med lys i, så blir bildene helt fulstendig mislykket.

Også når jeg tar bilder ab små ting, som en liten loddejobb, så blir bildene også dårlige.

Så, hvordan har jeg fine bilder av dataen min med lys i mørket, og hvordan har jeg bilder av veldig små ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærgrensen til diverse kameraer varierer, enkelte må du et stykke unna med for å kunne få fokusert, og enkelte kan du gå svært nært innpå.

Kameraer trenger også en viss mengde lys for å kunne fokusere, enkelte har et hjelpelys som lyser opp det det prøver å fokusere.

Om det er helt mørkt i rommet må du bruke blits eller et stativ/stødig overflate for å få et fint bilde. For å få fram lyseffekten ville jeg skrudd av blitsen og satt kameraet på et stativ/en stødig overflate for å få et klart og skarpt bilde.

Jeg vet ikke hvordan dette er på ditt kamera men på mange kompaktkameraer så regner da kameraet ut hvor lang lukkertid det trenger for å få det lyst nok. Det som er litt dumt kanskje er at mange også setter opp ISO verdien (lysfølsomheten på brikken som sitter inne i kameraet), slik at dette fører til kortere lukkertid. Men høye ISO-verdier fører ofte til et kornete bilde, så om du har en funksjon til å sette ned denne er det fint.

Ergo: Stødig overflate, lav ISO-verdi og lang lukkertid = et godt bilde. Om bildet blir for mørkt kan du prøve å fokusere på en mørkere flate i bildet.

Når det kommer til nærfotografering/makrofotografering må du rett å slett bare ta hensyn til hvor nærme ditt kamera kan fokusere. Kan det ikke gå nærmere enn 30CM så kan det rett og slett ikke det. Prøv å sett kameraet lengre unna og bruk zoom (ikke digital zoom, det forringer bildekvaliteten)

Håper dette hjelper! :thumbup:

Terje

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tusen takk for godt svar, skal prøve dette nå og se ossen det virker.

Fikk til dette

post-107396-1172929054_thumb.jpg

Ble veldig fornøyd, men kan det bil bedere?

8067944[/snapback]

Er litt usikker på om du kan få det så mye bedre, men det ser bra ut.. kansje du kunne fått det litt lysere til venstre får bilde?

Lenke til kommentar

Jeg synes du fikk til et bra resultat jeg, men savner litt skarphet. Når det gjelder sånne hardware-bilder mener jeg at de bør være sylskarpe.

Noe jeg mener er viktig for å få et godt bilde er lys. Lys, lys og atter lys. Det spiller en svært stor rolle når det gjelder fotografi. Prøv deg litt fram med noen enkle lamper, det var det jeg startet med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ble veldig fornøyd, men kan det bil bedere?

8067944[/snapback]

Tja. Du kan prøve å stille blenderen til en høyere verdi - dersom det går an. Eksponeringen vil bli lengre (så sørg for at kamera ligger heeelt stille. Jeg pleier å holde kamera fast med moderat press ovenifra (trykke det mot bordet/overflaten altså), så trykke utløser med den andre hånda, og så holde nede til ekponeringen er ferdig.

Best er det såklart å bruke stativ, men det hender det ikke er med, du ikke får riktig høyde - eller du ikke har stativ. Da funker denne teknikken greit. :)

Høyere verdi på blender (som egentlig gjør den mindre, men blabalba) gjør at mere av bildet blir skarpt. Jeg ser at rørene inne i kassa er litt uskarpe, så større dybdeskarphet hadde vært fint.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...