edds Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hei folkens! Jeg går i 1. klasse på Foss VGS i Oslo, hvor det rundt juletider ble arrangert et ball for hele skolen. Folk betalte og fikk navnene sine satt på en liste (350kr pr. elev), og en kommité av 3. klassinger arrangerte. Vi fikk altså ingen fysiske billetter. Desverre ble det ikke solgt nok billetter til at ballet kunne holdes, så de rundt 150-200 som faktisk hadde kjøpt billett, ble lovet pengene tilbake. Dette endret seg dog - vi ble etterhvert lovet "et nytt ball", som senere også ble avlyst. Nå har det gått ett par måneder, og ingen har sett snurten av pengene sine. Elevrådet sier de må bare vente og se, og at vi FORHÅPENTLIG vis vil få pengene tilbake. Én elev i 3. klasse sitter vist nok på pengene, og vi har ikke fått noen uttalelser fra kommitéen eller denne eleven. Dere juss-folk - hva kan jeg gjøre for å få pengene tilbake? Hvilke rettigheter har jeg? Vurderer å gå rettens vei hvis noe ikke skjer snart. Mvh. Edds Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Bare sånn på sparket uten å henvise til lover og rettigheter osv. Å gå til noe rettslige skritt for 350,- vil være lite hensiktsmessig for å si det slik. Derimot må det da vel være noen lærere eller andre som skulle kunne ta tak i dette for å få til en løsning vil man tro. Endret 3. mars 2007 av Iudex Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) da jeg gikk på vgs skulle vi ha skolegensre og disse kostet noe tilsvarende trådstarter betalte for skoleballet. kort fortalt så vi ingenting til skolegenserne eller pengene våre. hun ble etter en stund politianmelt for underslag og tilsto.. underslag er ikke pent å ha på rullebladet. Hvis det ikke skjer noe kan du begynne å samle sammen folk som har betalt for ballet. legg frem et samlet krav om at hvis ikke pengene betales tilbake vil dere anmelde dem for underslag. tiden går veldig fort nå og snart er de folkene i komitéen ferdig med 3. klasse så vær rask med hva du/dere vil gjøre.. edit: selv om 350 ikke er all verdens så er det kjipe at noen bruker dine surt oppsparte penger på klær, fylla osv. Endret 3. mars 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
edds Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Iudex - dette er først og fremst en prinsippsak. Men så er det også snakk om 350kr gamger rundt 150. Takk for svar så langt. Jeg skal snakke med andre som har betalt, og prøve å få ordnet et samlet krav. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Iudex - dette er først og fremst en prinsippsak. Men så er det også snakk om 350kr gamger rundt 150. Takk for svar så langt. Jeg skal snakke med andre som har betalt, og prøve å få ordnet et samlet krav. 8069077[/snapback] Først og fremst får jeg beklage mitt relativt kjappe og lite utfyllende svar. Når du brukte utrykk som "hva kan jeg", og "Hvilke rettigheter har jeg" gikk jeg kanskje ut ifra at du som en av mange vurderte rettslige skritt på egen hånd for å kreve tilbake 350 kroner. Den biten ville vel kostet deg mer, prinsipp eller ikke, men jeg skjønner jo nå at dette selvsagt ikke var tilfelle. Jeg burde gitt deg litt mer kreditt enn som så der Som et samlet krav derimot vil dere nok kunne stille sterkt. Rundt 52000 kroner ca er jo et anseelig beløp, og å vurdere rettslige skritt på bakgrunn av at dere tolker situasjonen som underslag etter strl. § 255 vil nok muligens vært et skritt å vurdere. Lenke til kommentar
edds Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Takk for svar. Skulle kanskje fått dette frem bedre i førstepost - jeg er absolutt ikke alene i denne situasjonen, men det virker som ingen orker å aktivt gjøre noe for å få pengene tilbake. Det burde dog ikke være ett problem å få folk sammen. Skal lese meg opp på strl. § 255 snarest. Synes det er for synd at noen skal slippe unna med rundt 50000kr p.g.a mangel på tiltak. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Skal lese meg opp på strl. § 255 snarest. Synes det er for synd at noen skal slippe unna med rundt 50000kr p.g.a mangel på tiltak. hvis du er den som får balen til å trille er det veldig godt mulig at folk melder sin interesse når de ser fremgang... Lenke til kommentar
edds Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Jepp, dette var idéen. Virker som folk nermest forsoner seg med å ha blitt lurt såpass grovt. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jepp, dette var idéen. Virker som folk nermest forsoner seg med å ha blitt lurt såpass grovt. 8079140[/snapback] Man skulle tro dem kom på andre tanker når dem blir opplyst om det faktum at noen sitter med over 50000,- til egen "vinning" her. Dette om dem ikke blir med på å fremme et krav om å få de "lusne" 350 kronene sine tilbake. Lenke til kommentar
WhiteDragon Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Da med deg noen ordentlig svære karer evt. hele gjengen som betalte (som du sa 150-200), gå på døra hans/hennes, og krev pengene. EDIT: Kanskje også ta med noen pinner, evt. kniver/økser for ekstra effekt. Endret 5. mars 2007 av WhiteDragon Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Da med deg noen ordentlig svære karer evt. hele gjengen som betalte (som du sa 150-200), gå på døra hans/hennes, og krev pengene. EDIT: Kanskje også ta med noen pinner, evt. kniver/økser for ekstra effekt. 8080376[/snapback] Ikke for å leke moderator her, men det der kvalifiserer vel neppe til noe seriøst juridisk råd som man i bunn og grunn forventer i et juss forum. Dette selv om det nødvendigvis ikke var ment så seriøst heller Lenke til kommentar
ptta Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Skjønner ikke hvorfor folk alltid skal foreslå voldelige løsninger på problemer jeg. Er det fordi dere ikke klarer å snakke for dere, slik at dere ikke ser noe annen løsning enn å ty til vold? Uannsett er det aldri lurt å ty til vold, med mindre du blir angrepet og MÅ forsvare deg. Er det virkelig noen som tror med hånda på hjertet at å tru noen med kniv løser noe som helst? Endret 5. mars 2007 av ptta Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Kontakt vedkommende som skulle stelle i stand, og si du krever dine penger tilbake da du ikke har fått den tjenesten som du har betalt for. Om ikke pengene er å innfinne seg hos deg i løpet av 48 timer vil påkalle juridisk bistand, i.e. anmelde forholdet for svindel. Med en sak som impliserer så mange mennesker, så vil nok politiet prioritere saken. Du kan også kontakte forbrukerrådet for veiledning. Er du heldig vil saken også komme under forbruker loven, da komiteen har fremstått som såpass store at de kan bli tillagt en profesjonell karakter. Da har du enda bedre vern enn gjennom kjøpsloven. Du må jo selvsagt også informere andre om dine beslutninger slik at andre også får tilbake det de har krav på. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå