Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke med DVI-tilkoblet skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg har et merkelig problem med min nybyggede PC.

Jeg har bygget en ny PC med ASUS P5N32-E SLI Plus hovedkort og ASUS EN8800GTS grafikkort.

Da jeg bygget den, hadde jeg tilkoblet en gammel analog skjerm og maskinen startet fint, fikk installert Vista etc. Da jeg flyttet PCen og koblet til min DELL 3007WPF skjerm ved hjelp av DVI kabel, startet ikke maskinen.

Når maskinen starter normalt, med analog skjerm, hører jeg viftene og diskene starte opp. Så kommer et pip og bilde kommer på skjermen, maskinen POSTer og booter Windows. Med DVI skjermen tilkoblet kommer aldri pipet og det kommer ikke bilde på skjermen. Maskinen starter altså ikke. Den starter heller ikke hvis jeg ikke har noen skjerm tilkoblet i det hele tatt.

Hvis jeg starter maskinen med BEGGE skjermene tilkoblet, POSTer maskinen normalt og bilde kommer i den analoge skjermen. Når Windows er lastet kommer bilde på begge skjermene. Alt fungerer normalt!

Jeg har forsøkt med minimalt med hw koblet til med samme reslutat. Har flashet hk til nyeste BIOS uten at det hjalp.

Hva kan være galt? Er skjermkortet defekt? Har jeg koblet noe feil?

Øvrige specs på maskinen:

INTEL Core2Duo E6600

OCZ DDR2 2048GB Platinum XTC Dual Channel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg legger merke til nå er at strømverdiene i BIOS er ikke helt fine.

Har kjøpt en Thermaltake TR2 på 550W.

I følge hardware-monitor i BIOS leverer den:

3,2V på 3,3V

4,8V på 5V

11,6V på 12V

1,5V på 1,2V HT

Dette er vel ikke helt bra? Hva er det som er feil? Er strømforsyningen defekt, eller vises feil verdier i BIOS?

Lenke til kommentar
En annen ting jeg legger merke til nå er at strømverdiene i BIOS er ikke helt fine.

Har kjøpt en Thermaltake TR2 på 550W.

I følge hardware-monitor i BIOS leverer den:

3,2V på 3,3V

4,8V på 5V

11,6V på 12V

1,5V på 1,2V HT

Dette er vel ikke helt bra?  Hva er det som er feil?  Er strømforsyningen defekt, eller vises feil verdier i BIOS?

8098087[/snapback]

Dette virket jo ikke helt bra, men det kan være at avlesingen i bios er unøyaktig. Det finnes programmer som leser verdiene av i Windows, blant annet SiSoft Sandra. Ellers så kan du kikke på denne linken: http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

Her finner du en fullstendig test av hovedkortet ditt, men viktigst av alt et forum hvor ditt HK diskuteres. Jeg vil tro at folkene her har peiling. Forumet finner du her: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1160548

Ditt hovedkort har vel 3 PCI-E 16 spor, benevnt som XXX1, XXX2 og XXX3. Hvis jeg skal gjette (uten å ha greie på det) må vel spor XXX1 brukes først. Du kan jo sjekke dette. I bios vil det også være et valg hvor default skjermkort velges (her gjetter jeg bare ut fra erfaring med andre kort), sjekk også dette.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket i Windows, med ASUS sitt eget monitor-program ASUS PC-Probe II. De samme gale Volt-verdiene avleses også der. Jeg får faktisk mange "critical" alarmer med det samme jeg starter det programmet.

Enten må hovedkortet lese verdiene feil, eller så er strømforsyningen defekt. Jeg har bestillt en ny strømforsyning, så jeg får sjekke med den når jeg får den.

Det spiller ingen rolle hvilket PCI-E spor jeg setter skjermkortet i. Samme merkelige resultat: Virker med analog skjerm, men ikke DVI (i alle fall ikke med min skjerm). Jeg har et gammelt PCI-kort, som jeg har forsøkt nå, og med det kommer det bilde. Men det kortet har ikke DVI-utgang, så jeg får ikke sammenlignet. Håper det ordner seg med ny PSU. Hvis ikke er Hovedkortet neste. Siste mulighet er skjermkortet. Har dessverre ingen annen PC med PCI-E spor, så jeg får ikke sjekket om det er det som er synderen.

Lenke til kommentar
Jeg har nå sjekket i Windows, med ASUS sitt eget monitor-program ASUS PC-Probe II.  De samme gale Volt-verdiene avleses også der.  Jeg får faktisk mange "critical" alarmer med det samme jeg starter det programmet.

Enten må hovedkortet lese verdiene feil, eller så er strømforsyningen defekt.  Jeg har bestillt en ny strømforsyning, så jeg får sjekke med den når jeg får den.

Det spiller ingen rolle hvilket PCI-E spor jeg setter skjermkortet i.  Samme merkelige resultat:  Virker med analog skjerm, men ikke DVI (i alle fall ikke med min skjerm).  Jeg har et gammelt PCI-kort, som jeg har forsøkt nå, og med det kommer det bilde.  Men det kortet har ikke DVI-utgang, så jeg får ikke sammenlignet.  Håper det ordner seg med ny PSU.  Hvis ikke er Hovedkortet neste.  Siste mulighet er skjermkortet.  Har dessverre ingen annen PC med PCI-E spor, så jeg får ikke sjekket om det er det som er synderen.

8101984[/snapback]

Da venter vi i spenning på om det var strømforsyningen, noe jeg nok vil tro det er. Mest sannsynlig får ikke skjermkortet strøm nok til å starte skjermen over DVI-utgangen. Når du slår på maskina med skjermen tilkoblet DVI-utgangen, starter da skjermen i det hele tatt (grønt lys) eller forblir den bare med gult lys i indikatorlampa?

Lenke til kommentar

Hæ? Det hørtes merkelig ut. Strømforsyninga har ikke nok strøm til å kjøre en skjerm kobla til via DVI :p. Min gamle Strømforsyning som var på 485 watt hadde ingen problemer med å kjøre min nåværende skjerm på DVI Kontakt.

Lenke til kommentar
Hæ? Det hørtes merkelig ut. Strømforsyninga har ikke nok strøm til å kjøre en skjerm kobla til via DVI :p. Min gamle Strømforsyning som var på 485 watt hadde ingen problemer med å kjøre min nåværende skjerm på DVI Kontakt.

8103344[/snapback]

Du bør kanskje lese tråden før du skriver. Vi snakker om en strømforsyning det mest sannsynlig er feil på, og feilen gjør kanskje at DVI-utgangen ikke får spenning nok til å starte skjermen.

edit: skrivefeil

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Jeg har også ett lignende problem med min PC.

Maskin crashet, ingen dvi utgang, kun vga.

Nå låser maskin seg ved oppstart av spill som bruker 3d.

3,3V ligger på 3,22V.

Og Ja, jeg har byttet skjermkort en gang allerede.

Lenke til kommentar
Da venter vi i spenning på om det var strømforsyningen, noe jeg nok vil tro det er. Mest sannsynlig får ikke skjermkortet strøm nok til å starte skjermen over DVI-utgangen. Når du slår på maskina med skjermen tilkoblet DVI-utgangen, starter da skjermen i det hele tatt (grønt lys) eller forblir den bare med gult lys i indikatorlampa?

8103277[/snapback]

Skjermen starter ikke i det hele tatt. Rødt lys i indikatorlampen (rødt=av og blått=på). Maskinen starter heller ikke om det ikke er tilkoblet skjerm i det hele tatt. Kun hvis en analog skjerm er tilkoblet.

Skjermen starter som sagt opp etterhvert (når Windows er lastet) og fungerer utmerket etter det, så jeg tror ikke det er problemer med nok strøm. Heller kanskje at signaler feiltolkes på en måte pga. feile spenninger på en eller annen måte. Jeg vet ikke hva som skjer egentlig.

Lenke til kommentar

8103277[/snapback]

Skjermen starter ikke i det hele tatt. Rødt lys i indikatorlampen (rødt=av og blått=på). Maskinen starter heller ikke om det ikke er tilkoblet skjerm i det hele tatt. Kun hvis en analog skjerm er tilkoblet.

Skjermen starter som sagt opp etterhvert (når Windows er lastet) og fungerer utmerket etter det, så jeg tror ikke det er problemer med nok strøm. Heller kanskje at signaler feiltolkes på en måte pga. feile spenninger på en eller annen måte. Jeg vet ikke hva som skjer egentlig.

8107978[/snapback]

Etter å ha lest gjennom det hele en gang til ser jeg at problemet nok må ha mer kompliserte årsaker. Når DVI er tilkoblet skjerm virker det som om powergood ikke oppnås og PC er død. Ved tilkobling på VGA starter PC, powergood OK. Når begge utganger er tilkoblet skjerm oppnås powergood, men signal via DVI skjer ikke før Windows er startet. Problemet kan muligens ha sin årsak i PSU eller i skjermkortets DVI-utgang. For å eliminere siste alternativ, kan du prøve VGA-skjermen med adapter på DVI-utgangen? Med skjermkortet følger det vanligvis med adapter for overgang DVI > VGA.

Edit. Glem det siste jeg skrev. VGA må jo nødvendigvis skje via DVI to VGA adapter.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
kgjosund

Et dumt spørsmål. Har du koblet strøm til skjermkortet? Moderne skjermkort trenger mye strøm og får gjerne dette direkte fra PSU.

8108999[/snapback]

Jeg har koblet til 6-polig PCI-E kontakt, ja. Som sagt fungerer kortet fint så snart Windows er lastet. Får normal score i 3DMarks og spill går fint. Problemet er at jeg ikke kan boote maskinen uten en analog skjerm tilkoblet av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest gjennom det hele en gang til ser jeg at problemet nok må ha mer kompliserte årsaker. Når DVI er tilkoblet skjerm virker det som om powergood ikke oppnås og PC er død. Ved tilkobling på VGA starter PC, powergood OK.  Når begge utganger er tilkoblet skjerm oppnås powergood, men signal via DVI skjer ikke før Windows er startet. Problemet kan muligens ha sin årsak i PSU eller i skjermkortets DVI-utgang.  For å eliminere siste alternativ, kan du prøve VGA-skjermen med adapter på DVI-utgangen? Med skjermkortet følger det vanligvis med adapter for overgang DVI > VGA.

8108879[/snapback]

Skjermkortet har kun DVI-kontakter (2 stk.) så jeg bruker allerede adapter når jeg kobler til analog skjerm.

Lenke til kommentar
kgjosund

Et dumt spørsmål. Har du koblet strøm til skjermkortet? Moderne skjermkort trenger mye strøm og får gjerne dette direkte fra PSU.

8108999[/snapback]

Jeg har koblet til 6-polig PCI-E kontakt, ja. Som sagt fungerer kortet fint så snart Windows er lastet. Får normal score i 3DMarks og spill går fint. Problemet er at jeg ikke kan boote maskinen uten en analog skjerm tilkoblet av en eller annen merkelig grunn.

8109017[/snapback]

Ja det er veldig merkelig. Jeg ser at utgangene på skjermkortet er DVI-I. Men standarden er jo kompatibel med DVI-D så det kan jo ikke ligge en årsak her heller. Jeg bare tenker høyt.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest gjennom det hele en gang til ser jeg at problemet nok må ha mer kompliserte årsaker. Når DVI er tilkoblet skjerm virker det som om powergood ikke oppnås og PC er død. Ved tilkobling på VGA starter PC, powergood OK.  Når begge utganger er tilkoblet skjerm oppnås powergood, men signal via DVI skjer ikke før Windows er startet. Problemet kan muligens ha sin årsak i PSU eller i skjermkortets DVI-utgang.  For å eliminere siste alternativ, kan du prøve VGA-skjermen med adapter på DVI-utgangen? Med skjermkortet følger det vanligvis med adapter for overgang DVI > VGA.

8108879[/snapback]

Skjermkortet har kun DVI-kontakter (2 stk.) så jeg bruker allerede adapter når jeg kobler til analog skjerm.

8109062[/snapback]

Kan dette være feilen, sitat fra test her: Endring i testoppsettet

Da skjermer i denne strørrelsen krever Dual Link DVI-kapable skjermkort har vi fått låne et nVidia Quadro FX 3450-kort fra Dell til å teste skjermen med. Skjermkortet er testet med vår referanskjerm og det gir ikke endringer i fargeoppsett. Vi anser derfor denne skjermen som direkte sammenlignbar med andre skjermer vi har testet tidligere.

Se hele testen her: http://www.hardware.no/tester/skjerm/dell_...3007fpw/23298/2

Lenke til kommentar
Kan dette være feilen, sitat fra test her: Endring i testoppsettet

Da skjermer i denne strørrelsen krever Dual Link DVI-kapable skjermkort har vi fått låne et nVidia Quadro FX 3450-kort fra Dell til å teste skjermen med. Skjermkortet er testet med vår referanskjerm og det gir ikke endringer i fargeoppsett. Vi anser derfor denne skjermen som direkte sammenlignbar med andre skjermer vi har testet tidligere.

Se hele testen her: http://www.hardware.no/tester/skjerm/dell_...3007fpw/23298/2

8109147[/snapback]

Jeg tror ikke hverken skjermen eller skjermkabelen skal ha noe å si. Alle andre PCer jeg har testet starter dersom de ikke har skjerm tilkoblet. Maskinen min starter KUN hvis den har en analog skjerm tilkoblet. Ikke hvis skjermen er koblet via DVI og ikke uten skjerm tilkoblet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke hverken skjermen eller skjermkabelen skal ha noe å si. Alle andre PCer jeg har testet starter dersom de ikke har skjerm tilkoblet. Maskinen min starter KUN hvis den har en analog skjerm tilkoblet. Ikke hvis skjermen er koblet via DVI og ikke uten skjerm tilkoblet.

8109744[/snapback]

Da venter vi kanskje og ser om ny PSU ordner problemet.

Lenke til kommentar
Da venter vi kanskje og ser om ny PSU ordner problemet.

8109803[/snapback]

Da var endelig ny PSU i hus. Problemet er der fortsatt. Kjøpte for sikkerhets skyld en større PSU (Thermaltake Toughpower 750W). Nå er faktisk spenningene mer stabile, men viser fremdeles 1,5V på 1,2VHT (hva nå det er). :hmm:

Problemet med skjermen er der fremdeles. Må fremdeles ha analog skjerm koblet til for at maskinen skal starte.

Jeg blir gal! :wallbash:

Hva er neste på listen? HK eller skjermkort? Noen som har tips til hva som bør skiftes nå?

Jeg har jo ganske snart to maskiner hvis jeg hele tiden skal kjøpe nye deler for å teste. :ermm:

Lenke til kommentar
Er en liste med ting som kan sjekkes her: http://www.playtool.com/pages/dvitrouble/dvitrouble.html

Har bare skummet gjennom det, men det er noe interessant der om EDID data.

8156963[/snapback]

Har lest gjennom en lignende side tidligere, men finner ingen løsning på mitt problem hverken der eller her. Jeg begynner å mistenke skjermkortet for å være synderen.

Noen som vet hva som er det beste PCI-E kortet som støtter 2560x1600 oppløsning og ikke koster skjorten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...