Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
mulig  at  Microsoft er redd for  at  andre  skal tukle for mye  med  systemet likevel så  vil det  være  en  sikkerhetsrisiko hvis det  er kun Microsoft. som skal  stå for  sikkerheten

Windows vista har Basic versjonen for  dem som ønsker  et  enkelt system

det  enkle hadde vært om jeg  kunne bruke programmer  fra f.eks  mac os på  windows  eller omvendt.

Det betyr at to ulike operativsystemer er nødt til å tilby akkurat de samme API'ene, med de samme funksjonskallene og med eksakt de samme funksjonene og akkurat samme minnehåndtering. Vi snakker da ikke lengre om to operativsystemer, men to distribusjoner. Operativsystemet vil for utvikler og bruker være samme skiten.

neida ! sysytemet behøver slett ikke å ver lage på samme måten men for brukerne som leger inn ekstra programmer skal de ikke merke noen forskjell.

foskjellen kan f.eks være at det ene systemet er mye sikrere en det andre fra grunnen av.

riktignok finnes det programmer som lar deg kjøre windows på mac og omvendt men det blir ekstra programmer som må til for at det skal virke slik som jeg beskriver. jeg kunne tenke meg at dette var innebygget i windows fra starten av

8075424[/snapback]

Jeg gjentar det jeg har skrevet tidligere: Et slikt opplegg du beskriver vil jeg anse som samme system for utvikler. Selvsagt kan det eksistere forskjeller, men for programvareutvikleren og sluttbruker er det ett fett. Operativsystemet sin oppgave har alltid vært å gjøre det lettere å lage og kjøre programmer.

Virtualisering betyr overhead. Cedega/Wine knuser jo vmware på det som kanskje er det mest populære bruksområdet for hvermannsen: Spill og underholdning. Jeg skal ikke nekte for at Wine sin programvarestøtte hadde blitt drastisk forbedret hvis utviklerne visste "alt" om Windows fra dag 1, men hvorfor skal Microsoft gjøre det lettere for konkurrenten? Alle vet jo at GNU/Linux ville feid Windows av banen hvis det var mulig å kjøre all programvare skrevet for Windows!

Hvis EU skal fremme alternative operativsystemer så er de også nødt til å gå til angrep på de setter sammen maskinvare. EU: TVING CREATIVE TIL Å LAGE X-FI-DRIVERE TIL LINUX!

hvorfor skal viste  koste  unødvendig  mye  ?

Hvorfor skal "Tiger" koste så hinsides mye? Hvorfor koster en gjennomsnittlig programvare for 3d-animasjon 15000 kr. Det er jo et simpelt prosjekt sammenliknet med arbeidet som blir lagt ned for å utvikle et helt OS, for å ikke snakke om hvor mange flere bruksområder et OS har.

en sak er at det koster å utvikle et system eller programmer, men de skal også selges slik at folk faktisk kjøper de .

hvorfor tror du at det er så mange som har ulovlige kopier av windows eller andre programmer for den saks skyld ?

husk at det er forskjell på en hjemme bruker som har lyst på vista og at firma som må ha den versjonen .

siden vista er en opgradering for xp så er prisnivået lit høyt .

hvis hver versjon vist selges koster gjennomsnitt 2 tusen kr og det selges 2 millioner kopier verden over så har ms tjent mye på det. er det ikke nok med 4 miliarder i inntekt der ?

Tatt til etterretning, men billig vil alltid være dyrere enn gratis. Jeg har ikke tatt høyde for piratkopiering som en faktor i denne diskusjonen, da det som du selv skriver, (nesten) bare gjelder for privatpersoner.

Skal du drive forretning med tanke på profitt, så er det aldri snakk om å få "nok". Prisen settes så høyt som markedet tillater. Det er sikkert greit å sette en makspris for et statlig monopol, men Microsoft har ikke hånden plantet dypt i lommene på skattebetalerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg få si at jeg personlig synest Windows er milevis foran Linux i brukervennlighet da? og ja, jeg har selv prøvd Linux og velger Windows pga brukervennligheten.

8073702[/snapback]

Kjapp kommentar: Det eneste du får lov til å si er at du foretrekker måten ting gjøres på i windows fordi du ikke har tatt deg tiden med å lære hvordan ting gjøres i linux. Det at MS er mest brukervennlig for deg skyldes at det er MS du har jobbet med hele livet ditt, og at det sitter i fingrene dine. Dermed klarer du å jobbe mest effektivt i MS-verdenen. :)

8076042[/snapback]

Ikke helt uenig :)

Lenke til kommentar
Uansett, jeg må nå selv hente java tillegg til min IE, fordi MS ikke har lov til å legge dette med lengre, noe som er latterlig. De som vil bruke firefox vil gjøre det uansett om IE har java pre instalert eller ikke.

Hadde de bare lagt ved siste offisielle java i overenskomst med Sun så hadde nok ingen klaget. I hvertfall ikke Sun - de ville jo fått en utrolig distribusjon av sin programvare.

Men hva gjorde M$? Jo, de lagde sine egen lille javaVM - som selvsagt ikke var 100% kompatibel med Sun sin egen java. Det er 1001 åpenbare grunner til at dette er galt, frekt, teit, forkastelig og rett og slett korka. Og selvsagt nektet Sun at denne versjonen av java ble distribuert.

Det fikk et mindre morsomt utfall for "norges beste nettbank" (NOT!) fra DnB som programmerte sine systemer opp mot denne modifiserte M$ javaVM'en. Den virket ikke med de offisielle versjonene fra Sun. Og siden M$ ikke lenger fikk distribuere sin java var det temmelig vanskelig å få fatt i denne - man måtte laste den ned fra DnB og avinstallere Sun versjonen. Fantastisk dårlig av DnB!

Resten av verden hadde selvsagt begynt å bruke den nyere java-versjonen fra Sun, så det var enten nettbank fra DnB eller alle andre javaprogrammer. For en nydelig suppe!

For ikke å snakke om problemene dette medførte for alle som satt på andre plattformer enn windows, der selvsagt kun offisiell java var tilgjengelig.

Så selv en software som var ment å være plattformuavhengig og relativt åpen klarte M$ å fucke opp. Rart at Sun satte ned foten? Neppe. Dette er selvsagt bare ett av utallige eksempler på Microsoft sin totale respektløshet for standarder og andre programvareutviklere.

Det finnes faktisk et begrep som heter "Embrace, extend and extinguish" som beskriver dette : http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

"The plaintiffs also accused Microsoft of using an "embrace and extend" strategy with regard to the Java platform, by omitting the Java Native Interface from its implementation and providing J/Direct for a similar purpose. According to an internal communication, Microsoft sought to downplay Java's cross-platform capability and make it the "latest, greatest way to write Windows applications." Microsoft paid Sun US$20 million in January 2001 to settle the resulting legal implications of their breach of contract."

Jeg er ikke for EU, men i denne saken er jeg 100% bak EU sine krav.

Og om det var mulig skulle jeg gjerne sett en dom som tvang Microsoft til å rette seg etter W3C standarder for HTML og CSS. Microsoft bruker sine avvik fra standardene rett og slett for å låse brukerne til windows. Utrolig provoserende!

Endret av -x-
Lenke til kommentar

-x- enig i at MS og ALLE andre, apple også, burde vært mer åpne, og følge felles standarer og ikke nekte deg å bruke software på hvilken media du vil.

Men hva man føler EU gjør, er bare å melke MS for litt mer penger, så de kan fly litt mer rundt i sine privat fly og spise godt på luksushotell.

Derfor jeg mener hele opplegget er for dumt, de burde heller gått inn å tvinge alle over på felles åpne standarer. Men så lenge penger rår, blir det nok ikke av.

Lenke til kommentar

Offtopic:

Alle snakker om hvor brukervennelig linux er og at du sikkert hadde vært god på linux hvis du hadde brukt det de siste 15 årene. Selvfølgelig hadde man jo det men det er ikke poenget her. Poenget er at de aller fleste har ikke brukt linux i 15 år, de fleste skal/vil prøve å bruke det nå å da finner de det ufattelig håpløst. Hvis linux skal klare å konkurere må de klare å lage noe som sluttbruker kan klare å bruke med en gang å finner brukervennelig.

En tror del av befolkingen har problemer med å førstå og å klare å laste ned adobe reader når de får en .pdf fil sendt som vedlegg på en mail.

Prøv å forklar dem at man ikke kan kjøre office i linux og at de blir nødt til å finne drivere til forskjellige komponenter på internett og forklare lillesøster at hun desverre ikke kan bruke webcamen til å chatte med venninnene sine fordi det ikke finnes driver støtte til det.

Linux er høpløst for mannen i gate slik som det er nå, det er det bare å innse.

Endret av Tobbi
Lenke til kommentar

Tobbi: Du mener vel ikke at en normann skal kunne snakke tysk bare fordi han reiser til Tyskland? Både norsk og tysk er språk som slekter på hverandre og har store likheter. Men det er klart én må lære seg tysk før han kan forstå og snakke det.

Hvorfor mener du at en som kun snakker Windows skal kunne snakke flytende Linux uten engang å forsøke å lære det? - Det må jo være veldig urimelig å tro at vil skje. Klart man må lære det! - Og learn by doing and asking er nok den beste måten.

Dette med å finne drivere på Internet, laste de ned og installere de er nok noe du er vant med fra windows, så det er kanskje ikke så rart at du tror at dette er noe du må drive med i Linux også...

Det du må gjøre hvis du skal bruke Linux er å passe på hva du kjøper av maskinvare. Mitt Logitech webkamera fungerer for eksempel ut av boksen ihvertfall i ubuntu, suse og fedora.

Det er nok bare å innse at Linux kan fungere helt greit for "mannen i gata". (Hvor lei går det an å bli av det utrykket?)

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å kommentere et par andre ting, men så oppdaget jeg plutselig en setning jeg hadde oversett i den originale artikkelen.

"Programvaregiganten forsvarer seg med å si at EU ikke kan forvente at et selskap gir gratis innsyn i patentert teknologi"

Enten så har dette blitt forvrengt av journalisten eller så har noen i Microsoft uttalt seg uten å vite hva de snakker om eller så har de avslurt grove forseelser.

Selve grunnlaget for patenter er nettopp at konkurrenter får innsyn i den patenterte teknologien.

Det er derfor man har patenter.

Hvis teknologien ikke er beskrevet så grundig i den offentlig tilgjengelige patentbeskrivelsen at en person som kjenner fagfeltet kan gjenskape det, da er patentet ugyldig og har ingen verdi.

Patenter er en enerett i 15 (+15) år som gjenytelse til offentliggjøringen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å kommentere et par andre ting, men så oppdaget jeg plutselig en setning jeg hadde oversett i den originale artikkelen.

"Programvaregiganten forsvarer seg med å si at EU ikke kan forvente at et selskap gir gratis innsyn i patentert teknologi"

Enten så har dette blitt forvrengt av journalisten eller så har noen i Microsoft uttalt seg uten å vite hva de snakker om eller så har de avslurt grove forseelser.

Selve grunnlaget for patenter er nettopp at konkurrenter får innsyn i den patenterte teknologien.

Det er derfor man har patenter.

Hvis teknologien ikke er beskrevet så grundig i den offentlig tilgjengelige patentbeskrivelsen at en person som kjenner fagfeltet kan gjenskape det, da er patentet ugyldig og har ingen verdi.

Patenter er en enerett i 15 (+15) år som gjenytelse til offentliggjøringen.

8079990[/snapback]

Ja. Skal man patentere et konsept i programvare så bør kildekoden være en del av patentet. Hvis ikke frister så får det heller være en bedriftshemmelighet.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

<Som regel trenger man ikke å gjøre noe, hvis man har kabel eller usikret trådløst nettverk.

Har Ubuntu problemer med sikret nettverk? Det kan forklare en del, men det burde vert en søker mulighet for å finne nettverket.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Det er ms som har skapt dette oset og da er det deres, akkurat som andre skaper andre ting som da selvsagt er deres.

Har så ms tatt i bruk andres standarder ja så bør de selvsagt betale for dette eller slutte å bruke det.

Men for meg virker det slik at det som er interessant er ikke å prøve å skape et os som kan konkurere,men å saksøke andre som har fått det til for å melke flest mulig millioner ut av dette . :hmm:

8068166[/snapback]

I dette tilfellet har vel MS tatt en allerede eksisterende protokoll, og lagt til så mye ting at det er vanskeligere for andre å kunne kommunisere med MS sine servere. Spørsmålet i saken dreier seg om hvorvidt de tingene som MS har lagt til er der for å hindre andre i å kommunisere, eller om det er reell innovasjon i det MS har gjort.

EU har tydeligvis lagt seg på linjen at MS har gjort dette primært for å hindre andre i å kunne kommunisere med MS servere, selv om der nok også er mye innovasjon i bildet. Dette i den hensikt å kunne utnytte en dominerende posisjon på deskop-markedet, til å bevege seg inn workgroup-server markedet. Dette er en gammel sak, og det kommer vel ikke som en bombe på noen at MS har brukt en del skitne triks opp gjennom tidene for å gjøre slike ting. Andre har selvsagt gjort lignende ting, men det betyr vel ikke at MS ikke skal straffes?

Om MS må dokumentere dette så er dette til det beste for forbrukerne. Kan ikke skjønne at noen gråter bitre tårer for MS i denne saken, alt tyder på at de har fortjent straffen de får.

Lenke til kommentar
Dette er selvsagt bare ett av utallige eksempler på Microsoft sin totale respektløshet for standarder og andre programvareutviklere.

Det finnes faktisk et begrep som heter "Embrace, extend and extinguish" som beskriver dette : http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

8079536[/snapback]

Jøss! Jeg visste at M$ har brukt den strategien aktivt i lang tid, men ikke at de faktisk bruker det som et internt begrep og at det er bekreftet gjennom rettsprosesser.

"Embrace, extend and extinguish,"[1] also known as "Embrace, extend, and exterminate,"[2] is a phrase that the U.S. Department of Justice alleged[3] was used internally by Microsoft[4] to describe their strategy for entering product categories involving widely used standards, extending those standards with proprietary capabilities, and then using those differences to disadvantage its competitors.
Lenke til kommentar
Har Ubuntu problemer med sikret nettvert? Det kan forklare en del, men de burde vert en søker mulighet for å finne nettverket.

8080408[/snapback]

Nei. Det jeg sa var ath vis man har usikret nett glir man rett inn, hvis man har sikret må man selvsagt legge inn nøkkel.

Network-manager søker etter nettverk, men en liten svakhet i at den ikke er standard i GNOME ennå. Den skal bli det nå. Neste Ubuntu legger inn såkalt "network-roaming", som gjør at man kun trenger å konfigurere de forskjellige nettene en gang og etterpå skal kunne flytte seg imellom dem uten å gjøre noe. Akkurat der har XP vært et hestehode foran, det skal jeg innrømme.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Har Ubuntu problemer med sikret nettvert? Det kan forklare en del, men de burde vert en søker mulighet for å finne nettverket.

8080408[/snapback]

Nei. Det jeg sa var ath vis man har usikret nett glir man rett inn, hvis man har sikret må man selvsagt legge inn nøkkel.

Network-manager søker etter nettverk, men en liten svakhet i at den ikke er standard i GNOME ennå. Den skal bli det nå. Neste Ubuntu legger inn såkalt "network-roaming", som gjør at man kun trenger å konfigurere de forskjellige nettene en gang og etterpå skal kunne flytte seg imellom dem uten å gjøre noe. Akkurat der har XP vært et hestehode foran, det skal jeg innrømme.

8080833[/snapback]

Husker ikke navn på noe program men skrev inn SSID og kode, men den kobla seg ikke opp..... av en eller annen grunn. Programmet søkte ikke etter nett. Vi får se om jeg prøver neste ubuntu. Jeg kunne godt tenkt meg å bruke Linux. Med prisene og virus/spyware med Windows så er Linux en ide. Spill har det blitt mindre av med åra.

Lenke til kommentar
En bundlet PC som var ferdiginstallert med Ubuntu ville de fleste klart å bruke. Det er ikke akkurat som mora mi har problemer med å bruke et ferdig oppsatt Ubuntu.

Det ville jeg likt å se

8070189[/snapback]

Dell driver og sertifiserer PC-ene sine for SLES og SLED om dagen, så det er nok ikke lenge til du kan kjøpe en ferdigtanket Linux-PC fra Dell.com.

Lenke til kommentar

HavarN:

Selvfølgelig KAN linux fungere fint for alle og hvermann (fornøyd? :p) men folk felest ser ingen grunn til å lære seg linux. Og det er her problemet ligger.

For å si det sånn:

Nå kjører du en ny BMW til jobben hver dag, det fungerer fint for deg. Alternativt kan du selge BMWen og kjøpe deg en Lada fra tidenes morgen og etter du har brukt uendelig masse tid i garasjen har du fått den til å fungere. Det fungerer nå å komme seg til jobben de neste 10 dagene så bryter desverre Ladaen sammen og det er rett tilbake i garasjen. Etter mye om og men får du så reparert den, den fungerer nå de neste 15 dagene før det samme skjer. Etterhvert har du brukt så mye tid og energi på denne ladaen at det tar korter tid og reparere den og lengre tid mellom hver gang den bryter sammen.

Alikevell er det overaskende få gamle Ladare du ser på veien...

Fårstår du poenget mitt?

Det finnes ingen grunn (bortsett fra å spare noen penger) til å velge linux. Derfor gjør ikke folk det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig KAN linux fungere fint for alle og hvermann (fornøyd? :p) men folk felest ser ingen grunn til å lære seg linux. Og det er her problemet ligger.
Nei. Folk flest vet ikke forskjell på linux og windows.

For å si det sånn:

Nå kjører du en ny BMW til jobben hver dag, det fungerer fint for deg. Alternativt kan du selge BMWen og kjøpe deg en Lada fra tidenes morgen og etter du har brukt uendelig masse tid i garasjen har du fått den til å fungere. Det fungerer nå å komme seg til jobben de neste 10 dagene så bryter desverre Ladaen sammen og det er rett tilbake i garasjen. Etter mye om og men får du så reparert den, den fungerer nå de neste 15 dagene før det samme skjer. Etterhvert har du brukt så mye tid og energi på denne ladaen at det tar korter tid og reparere den og lengre tid mellom hver gang den bryter sammen.

Alikevell er det overaskende få gamle Ladare du ser på veien...

8083965[/snapback]

Min "Lada" har ikke brutt sammen på år og dag. Servicen på BMWen er derimot ganske heftig. Kom tilbake når du har prøvd begge bilene du :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...