El chico Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Hei Har kjøpt meg en Lacie Rugged All-Terrain Drive 160 GB, men får den ikke til å fungere på min bærbare PC. Den kommer ikke opp på utforskeren og programmet som følger med finner den ikke. Da jeg plugget i disken kom det opp de vanlige meldingene om ny hardware funnet bla bla... Men der jeg trodde det skulle komme opp "Lacie"- et eller annet kom det opp "Samsung HM160JC USB Device". Dette høres merkelig ut. Er det Samsung som lager Lacie? Når jeg leser i manualen (måtte det når det ikke fungerte ) står det at den er formatert i HFS+ som er tiltenkt Mac... Så da må jeg vel formatere disken. Gikk inn i Datamaskinbehandling/Diskbehandling og der finner jeg den som 149 BG Utildelt. I manualen står det at jeg skal formatere, men når jeg høyreklikker får jeg ikke mulighet til det. Det eneste jeg kan gjøre er å "lage ny partisjon". Hva gjør jeg? Må jeg lage en "primærpartisjon" eller "utvidet partisjon". Må jeg formatere den etterpå for å få NTFS? Syns det er rart den ikke er formatert i FAT 32 slik at den kan brukes på begge OS uten noe styr. Chico Endret 3. mars 2007 av El chico Lenke til kommentar
El chico Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Er det ingen som kan hjelpe meg? Sitter her og lurer på om jeg blir nødt å levere den inn igjen Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hei At den kommer opp som samsung kommer av at Lacie ikke lager egne disker men kjøper inn fra de med stort kvanta til gode priser ... Som oftest Samsung eller Seagate (da de andre produsentene stort sett lager eksterne disker selv) Når det gjelder formatering, så lag en primær partisjon først, og så formater ... Lacie er merket som Apple bruker som tilbehør/utstyr på HD siden, så det er kanskje ikke så rart at den kommer med HFS+, selv om jeg aldri har vært borti det før.. Pleier å komme som fat32 elns. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Hei HeiAt den kommer opp som samsung kommer av at Lacie ikke lager egne disker men kjøper inn fra de med stort kvanta til gode priser ... Som oftest Samsung eller Seagate (da de andre produsentene stort sett lager eksterne disker selv) Når det gjelder formatering, så lag en primær partisjon først, og så formater ... Lacie er merket som Apple bruker som tilbehør/utstyr på HD siden, så det er kanskje ikke så rart at den kommer med HFS+, selv om jeg aldri har vært borti det før.. Pleier å komme som fat32 elns. 8071718[/snapback] Takk for svar. Tok en sjanse på at det var en primær partisjon jeg skulle bruke da jeg så at de andre eksterne diskene mine var det samme. Akkurat ferdig med å formatere, så nå fungerer det fint. Laget bare 1 partisjon. Er det mulig å lage en liten partisjon i FAT32 nå i etterkant, eller må jeg da formatere på nytt og så velge å fjerne en del av volumstørrelsen for så å formatere den i FAT32? En annen ting; hvordan får jeg formatert i FAT32? Får bare opp et valg, og det er NTFS. Endret 3. mars 2007 av El chico Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå