Pysj Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Antallet som får bot for ulovlig mobilprat under kjøring har økt dramatisk. Les mer Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg lurer på en ting jeg. I mange år har vi fått høre at mobiltelefonen er så farlig i bilen. Det som gjør den farlig er at vi plukker den opp og flytter synet fra veien til displayet for å sjekke hvem som for eksempel ringer. For så å finne ja eller nei knappen og trykke på denne. Hva med andre ting i bilen. For eksempel radioen? Burde ikke denne også ha restriksjoner? For eksempel at alle biler burde være solgt med fjernkontroll på rattet? Jeg er klar over at det finnes folk som skriver SMS mens de kjører, og dette er jo ren idioti, men er det så mye værre å fikle med en radio enn å holde en telefon opptil øret? Og når det er sagt, i de fleste busser i dag så finnes det en PR-radio. Det er også mulighet for å installere slikt utstyr i lastebiler og biler, men det er nok uvanlig i sistnevnte. Det jeg vil frem til er; En bussjåfør sitter og kjører i rute. En passasjer kommer på bussen og spør om han ikke kan prøve å nå buss nummer x fra sentrum mot en eller annen utkant. Sjåføren sier at han skal prøve på det og setter bussen i gang. Ruller inn mot krysset og plukker opp radioen. Kaller opp buss nummer x og ber den vente. Er dette så mye bedre? Så vidt meg bekjent så finnes det ingen restriksjoner på slike radioer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) En telefonsamtale varer gjerne en stund. og kjøre med 1 hånd er ikke veldig trygt. dessuten har du mindre oppmerksomhet på andre ting når du snakker i telefonen. Finnes flere eksempler på ulykker hvor sjåføren satt i telefon og ikke la merke til jenta som kom over veien. det blir noe annet med cd spiller og PR-radio da det tar mindre tid. og krever mindre oppmerksomhet. Endret 4. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det er klart at telefonsamtaler tar lengre tid, men like vel. Ingen som kan si at jenta springer over veien etter 2 minutter i telefonen. Kan like gjerne gjøre det etter 2 sekunder. Det blir jo det samme som å argumentere for at man skal bruke bilbelte selv om man bare skal ned til butikken og handle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det er en annen form for oppmerksomhet. du kan ikke sammenligne. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det blir jo det samme som å argumentere for at man skal bruke bilbelte selv om man bare skal ned til butikken og handle. 8073609[/snapback] Mener du at man ikke skal det? Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jo selvfølgelig mener jeg det.. og jeg mener at objekter som radio, mobiltelefon, PR-radio o.l som bare leder oppmerksomheten bort fra det å kjøre burde vært begrenset slik at man feks er pålagt montasje av fjernkontroll til radio i alle nye biler solgt i norge, påbud med handsfree både på PR-radio og mobiltelefon. Jeg samenligner det med bilbeltet, som går på egen sikkerhet. Du kan like gjerne kræsje på vei til butikken som på motorveien. Du kan like gjerne kjøre på noen etter 2 sekunder som 2 minutter. Alt som leder oppmerksomheten bort fra det å kjøre bil burde det vært restriksjoner på. Lenke til kommentar
cnil Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det kunne vært interessant å høre hva som egentlig må til for at en mobilsamtale er lovlig i bilen. Er det nok med trådløst headset, eller er ikke det heller fullstendig lovlig så lenge ikke mobilen er montert fast i dashbordet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg