MagnusPS Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Heisann. Jeg har slitt med at harddiskene mine ryker. Dette har skjedd noen ganger nå, og jeg må si meg mektig lei. Det skjedde flere ganger på den forrige PCen, og nå skjedde det akkurat på den nye og. Startet rundt november, og den var inne på reprasjon 3 ganger. Fikk ny disk, men det samme hendte med den. Det endte med at Komplett ga meg ny PC, og den har jeg vel hatt i snart 1mnd, men nå har det altså skjedd igjen. Kan det være ren tilfeldighet at det har skjedd denne nye og? Vil da tro sansynligheten for det er relativt liten, men. De to gangene jeg har vært tilstede når det har skjedd har jeg hørt ett par lyder, så har pcen fryst i noen sekunder, funket igjen i ett sekund, så låser den seg helt. Når jeg starter maskinen på nytt da finner den ingen harddisk. Har fått meg til å undre på om det er noe som kan forårsake det, utover andre PC-komponenter. Er dette mulig? Har tenkt at det kanskje var strømforsyningen som leverte ujevn strøm, men ettersom jeg fikk ny pc er vel det ganske utelukket, siden alt er helt nytt. Har en Hiper 580W strømforsyning nå. Bruker PCen til å se film, spille, skolegreier og surfe. Ikke noe som er utover det vanlige, og PCen skrus som regel av hver dag. Harddiskene har vært av typen Samsung Spinpoint. De gamle jeg hadde var 250GB (kun hatt en om gangen), den nye som nå røyk var 500GB. Jeg håper indelig jeg kan få fikset dette problemet, er veldig lei det, og vil tro Komplett også begynner å bli lei henvendelser fra meg, hehe. Takker for seriøse svar. Endret 3. mars 2007 av MagnusPS Lenke til kommentar
-snoop- Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Har vært borti noe lignende. Hadde en Highpoint IDE kontroller som spiste disker. Etter den tredje røk byttet jeg Highpoint kontrolleren med en fra Promise. Ingen problemer etter det. Nå har jo du byttet pc i mellomtiden, så noe slikt er jo ikke like sannsynlig. Kan hende det var noe galt med den gamle pcen din som gjorde at den knertet disker, men at du rett og slett var uheldig med 500GB disken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 ... hørt ett par lyder, så har pcen fryst i noen sekunder, funket igjen i ett sekund, så låser den seg helt. Når jeg starter maskinen på nytt da finner den ingen harddisk. 8066482[/snapback] Det har jeg også opplevd et par ganger. Diskene har dukket opp igjen senere, etter noe fikling. Ser ikke ut som det er noe galt med diskene mine, mistenker kontrolleren eller kabel. Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Jeg kan litt om PC, men ikke noe avansert, men hva mener du med litt "fikling"? Utrolig kjedelig å starte fra scratch hele tiden med å legge inn programmer etc. Bør jeg sende inn disken til Komplett, eller er det noe annet jeg bør gjøre først? Får ny disk på garantien. Når dere sier "kontrolleren", hva mener dere med det? Ukjent for meg, hehe. Endret 3. mars 2007 av MagnusPS Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Siden det skjer deg stadig vekk: - Er det vibrasjoner der PC står? - kan det være store svingninger på spenningen inn til PC? Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 som Babelfisken sier, sjekk spenningen på strøm nettet deres. ettersom det nå er skjedd med flere maskiner... kjøp den en overspennings"vern" på clash ohlson som du kobler pcen via, de litt dyrere jevner også ut sinus kurven... Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Samme maskin det har skjedd med hver gang, den står i kjelleren (eneste maskinen som står nede) Det er ingen vibrasjoner der PCen står. Noen overspenningsvern dere vil anbefale? Fint om det endelig ble orden på de greiene her. Har mistenkt strømmen nede tidligere, da lyspærerene der nede ofte har en relativt kort levetid i forhold til andre steder i huset. Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Hvilken av disse holder til PCen tror dere? http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251854#36-1259 Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Må jeg opp på de som koster 500kr +, eller holder de til rundt 150kr? Edit: Om det hadde vært strømmen, ville ikke andre ting i PCen røket da også, eller? Endret 4. mars 2007 av MagnusPS Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Enkelte ting er mer følsomt enn andre ting når det gjelder strøm. Mine fugler forteller meg at HDD'er ikke er så veldig glade i labil spenning. Selvfølgelig ville det meste røket om spenningen var ujevn nok, men noe å jo ryke først, sant? Støtter forslaget om overspenningsvern. Hjelper det, ring elektriker. Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Jo, sant det. Holder de billige overspenningsvernene, eller bør jeg gå for de til 500kr-1000kr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå