Gå til innhold

Bokanbefalinger - religion, filosofi, vitenskap mm

Anbefalte innlegg

Joa, jeg vet at det finnes et forum for bøker under 'Kultur', men jeg har på følelsen at det vil være mer fruktbart å spørre etter denne typen litteratur innad miljøet .

Så, har du noen bøker du gjerne skulle anbefale, eller kunne du kanskje tenke deg å spørre forumet om noen anbefalinger på et emne du er interessert i? Hit it.

Skriv gjerne noe om boken/bøkene du synest er verdt å lese, og en link til amazon om det er engelskspråklig litteratur er heller ikke å forakte.

Spre kunnskapen. :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibelen, fordi den er viktig både for å forstå vestlig kunst og litteratur, og for å kunne krangle med kristne.

Koranen fordi den er viktig for å forstå muslimer og kanskje for å forstå arabisk kultur og litteratur, det vet jeg ikke, men regner med det. Jeg har ikke lest den, men den står på leselista mi.

The God Delusion av Richard Dawkins fordi det er det beste angrepet på konseptet gud jeg har lest til dags dato.

Lenke til kommentar

Charles Darwin:

- On the Origin of Species: By Means of Natural Selection

Bill Bryson:

- En kort historie om nesten alt / A Short History of Nearly Everything

"Denne boka er forfatterens forsøk på å forstå hva som har skjedd fra Big Bang til i dag: Hvordan kom vi oss egentlig hit vi er i dag? Hvordan vokste moderne sivilisasjoner frem? En røff guide til vitenskapshistoriens greatest hits."

Sam Harris:

- The End of Faith: Religion, Terror and The Future of Reason

- Letter to a Christian Nation

Richard Dawkins:

- Climbing Mount Improbable: Om evolusjonsteorien.

- The Blind Watchmaker: Argumenterer for hvorfor universet ikke ble designet.

- Unweaving the Rainbow: Hvorfor universet er mye vakrere sett med vitenskapens øyne.

Carl Sagan:

- Cosmos: Basert på TV-serien med samme navn.

Robert Winston:

- The Human Mind: And How to Make the Most of it

John Gray:

- Straw Dogs: Thoughts on Humans and Other Animals

Et radikalt og moderne filosofisk verk. Angriper og ødelegger alle illusjoner om humanismen. Forfatteren er heller ikke så begeistret for vitenskapen.

Endret av andir
Lenke til kommentar

Når vi snakker om Daniel C. Dennett, må jeg si at jeg ser frem til å lese "Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon", hvilkets innhold må sies å ligge nokså implisitt i tittelen.

Om det høres interessant ut, kan du lese intervjuet mellom Salon og Dennett, der de snakker om boka. "Philosopher Daniel Dennett argues that America is drowning in religion -- and that faith needs to be analyzed with the tools of science."

Denne kommer ut 29/03 på nettbutikken play.com. Link

Hmm.. her finner vi akkurat den samme tittelen, bare at den er utgitt fra før, og koster noe mer. Noen som vet noe om den boka jeg linka til over er en oppdatert versjon, eller noe? Merkelig.

Uansett, på amazon er der i tillegg reviews. :)

Lenke til kommentar
Bill Bryson:

- En kort historie om nesten alt / A Short History of Nearly Everything

"Denne boka er forfatterens forsøk på å forstå hva som har skjedd fra Big Bang til i dag: Hvordan kom vi oss egentlig hit vi er i dag? Hvordan vokste moderne sivilisasjoner frem? En røff guide til vitenskapshistoriens greatest hits."

Jeg kjøpte meg denne boken fra amazon når jeg så den ble nevnt her. Har kommet et par kapittel ute i boka, og må si at den er meget morsom, veldig informativ og veldig bra skrevet. Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Noen som har lest 'The Selfish Gene', og kan legge ut omtrent hva den handler om og hva en vil lære av den?

8108590[/snapback]

Jeg har, når sant skal sies, ikke lest denne selv, men jeg har lest Tor Nørretranders' bok "Det generøse menneske" som i stor grad er basert på Dawkins' bok. "The Selfish Gene" handler om genene som det som styrer oss i vår kamp for å overleve - den eneste motivasjonen vi har, er å føre genene videre. Og kjenner jeg Dawkins rett, har han vel et optimistisk syn på dette også. Han er jo en humanist, tross alt! :)

Lenke til kommentar

Jeg har lest den, og det er ikke den boken jeg først ville anbefalt til folk som generelt er ute etter argument for eller mot evolusjonsteori (som er populært her på forumet), men for de som er ute etter å forstå hvordan evolusjon kan fungere.

Boka tar utgangspunkt i at det er enkeltgenene som er det sentrale elementet i evolusjon, ikke mennesker/dyr eller arter. Dyr er å anse som maskiner som genene benytter for å fremme egen 'interesse'.

Med dette som utgangspunktet undersøker Dawkins en rekke fenomener og forklarer dem innenfor hans modell.

Boka er skrevet populærvitenskapelig slik at den kan leses og forstås av flest mulig mennesker. Det finnes altså langt mer tekniske og matematiske tilnærminger til utvikling enn dette.

Det meste av boka er godt skrevet, og Dawkins argumenterer logisk og godt for sitt syn. Noen ganger blir det litt mye gjentagelse og dermed litt langdrykt. Og noen av eksemplene der han bruker datamaskin til forskjellige ting kan virke antikvariske. Men alt i alt er det en svært leseverdig og anbefalt bok for de som er interessert i evolusjonsteori.

Lenke til kommentar
Jeg har lest den, og det er ikke den boken jeg først ville anbefalt til folk som generelt er ute etter argument for eller mot evolusjonsteori (som er populært her på forumet), men for de som er ute etter å forstå hvordan evolusjon kan fungere.

Boka tar utgangspunkt i at det er enkeltgenene som er det sentrale elementet i evolusjon, ikke mennesker/dyr eller arter. Dyr er å anse som maskiner som genene benytter for å fremme egen 'interesse'.

Med dette som utgangspunktet undersøker Dawkins en rekke fenomener og forklarer dem innenfor hans modell.

Boka er skrevet populærvitenskapelig slik at den kan leses og forstås av flest mulig mennesker. Det finnes altså langt mer tekniske og matematiske tilnærminger til utvikling enn dette.

Det meste av boka er godt skrevet, og Dawkins argumenterer logisk og godt for sitt syn. Noen ganger blir det litt mye gjentagelse og dermed litt langdrykt. Og noen av eksemplene der han bruker datamaskin til forskjellige ting kan virke antikvariske. Men alt i alt er det en svært leseverdig og anbefalt bok for de som er interessert i evolusjonsteori.

8115095[/snapback]

Så her er boklisten som kan redde meg fra mitt kristne livssyn?

Stephen Hawking: Univers uten grenser

Tor Nørretranders' bok "Det generøse menneske

Arne Næss' filosofihistorie (2001)

Dawkins' "The God Delusion"

Dawkins' "The Selfish Gene"

Dawkins' "The Ancestor's Tale"

Daniel C. Dennetts "Freedom Evolves"

The end of faith Sam Harris: Letter to a Christian Nation Sam Harris

Richard Dawkins: Unweaving the Rainbow

Bill Bryson: En kort historie om nesten alt / A Short History of Nearly Everything

Daniel C. Dennett: Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon

Robert Winston: The Human Mind: And How to Make the Most of it

John Gray: Straw Dogs: Thoughts on Humans and Other Animals

Lenke til kommentar

Det var en fin bokliste du kom med, Jesse. :)

Men kom gjerne med noen bøker du personlig vil anbefale du også, uten at du trenger å føle fordommene komme med en gang.

Endret av Graut
Lenke til kommentar

Det var en fin bokliste du kom med, Jesse. :)

Men kom gjerne med noen bøker du personlig vil anbefale du også, uten at du trenger å føle fordommene komme med en gang.

8127664[/snapback]

Jeg kan anbefale "The Two Babylons" av Alexander Hislop

Han tar for seg hvorfor det finnes så mange hedenske læresetninger i kristenheten.

Nettstedet som gjengir boken er ikke mitt favorittsted, men de har lagt boken gratis ut på nett. Jeg leste denne for mange år siden, og det var en sterk opplevelse.

http://www.biblebelievers.com/babylon/index.htm

http://www.biblebelievers.com/babylon/conclusi.htm

Jeg kan også anbefale "Men Bibelen hadde rett" av arkeologen Werner Keller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...